W 2023 roku zaobserwowano, że WRC uderzenie w ścianę zostało (wreszcie!) przyznane. Odbyło się wiele dyskusji na temat przyszłości tej dyscypliny pomiędzy FIA, promotorem (czerwony Byk Dom Medialny) i różnymi interesariuszami (producentami, sponsorami, organizatorami, federacjami itp.). Na debatę zapraszani byli członkowie załogi. Wyrażali swoje opinie, składali propozycje… za nic.
W odpowiedzi na ich skargi i prośby o zmianę formatu w WRC, byli zaskoczeni pojawieniem się nowego systemu punktów. Jest to podzielone na dwie części. Pierwsza dystrybucja odbędzie się w sobotni wieczór. Pierwsza 10-tka w rankingu zostanie nagrodzona... jeśli ukończy rallye Niedziela, w której zostaną przyznane dwie nowe nagrody, najpierw na końcu etapu, a następnie na końcu Power Stage. W ciągu weekendu będzie można zdobyć maksymalnie 30 punktów.
Konkretnie, dziesięć najlepiej sklasyfikowanych załóg w sobotni wieczór będzie kandydatami do pierwszych jednostek (1)… ale aby to zrobić, będą musiały ukończyć wydarzenie. Póki co było to: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 na koniec niedzielnego wyścigu. Od teraz, w ostatni dzień niedzieli, nagradzanych będzie 7 najszybszych kierowców (2). Ostatecznie zachowano zasadę działania stopnia mocy (3) i niezmienioną jego skalę. Zwycięzcą rajdu pozostanie ten, który najsprawniej poradził sobie z czasem, ale trzeba będzie sięgnąć po kalkulator, aby dowiedzieć się, kto na koniec weekendu najlepiej przeprowadzi operację księgową.
1. Punkty przyznawane w sobotni wieczór
1. miejsce = 18 punktów
2. miejsce = 15 pkt
3. miejsce = 13 pkt
4. miejsce = 10 pkt
5. miejsce = 8 pkt
6. miejsce = 6 pkt
7. miejsce = 4 pkt
8. miejsce = 3 pkt
9. miejsce = 2 pkt
10. = 1 pkt
2. Punkty przyznawane na koniec niedzieli
1. miejsce = 7 punktów
2. miejsce = 6 pkt
3. miejsce = 5 pkt
4. miejsce = 4 pkt
5. miejsce = 3 pkt
6. miejsce = 2 pkt
7. = 1 pkt
3. Punkty przyznawane na koniec Power Stage
1. miejsce = 5 punktów
2. miejsce = 4 pkt
3. miejsce = 3 pkt
4. miejsce = 2 pkt
5. = 1 pkt
Przykłady:
Przypadek nr 1 – Idealny weekend: Sebastian Ogier zajmuje 1. miejsce w sobotni wieczór, osiąga najlepszy skumulowany czas w niedzielnych odcinkach specjalnych i zajmuje 1. miejsce w Power Stage: 30 punktów (18+7+5, maksymalna alokacja).
Sprawa nr 2 – Porzucenie w niedzielę: Sébastien Ogier w sobotni wieczór zajmował 1. miejsce, ale w niedzielę poddał się: punkt 0
Przypadek nr 3 – Zwycięzca nie zdobył najwięcej punktów: Sébastien Ogier wygrał rajd, zajmując w sobotni wieczór 4. miejsce, uzyskał najlepszy skumulowany czas w niedzielnych odcinkach specjalnych i zakończył wyścig Power Stage poza pierwszą piątką: 17 punktów (10+7+0). Elfyn Evans zajął 2. miejsce w rajdzie, będąc jednocześnie sklasyfikowanym na 1. miejscu w sobotni wieczór, uzyskał 4. łączny czas w niedzielnych odcinkach specjalnych i zajął 1. miejsce na Power Stage: 27 punktów (18+4+5).
Przypadek nr 4 – Duże punkty pomimo wycofania się: Sébastien Ogier kończy karierę w piątek lub sobotę, w niedzielę wystartuje ponownie w SuperRally, osiąga najlepszy skumulowany czas w niedzielnych odcinkach specjalnych i zajmuje 1. miejsce na Power Stage: 12 punktów (0+7+5).
CZYTAJ TAKŻE > Solberg, Rossel, Greensmith… Jak będą wyglądać mistrzostwa WRC2 w 2024 roku?
Kontynuuj czytanie na te tematy:
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
1 Uwagi)
Aby napisać komentarz
Yves-Henri RANDIER
21 o 01:2024
Po co to upraszczać, skoro można skomplikować? Czy w przypadku zwycięzcy, który może zdobyć mniej punktów niż kierowcy znajdujący się za nim w rankingu, właściwe władze naprawdę myślą, że przyciągnie to nowych fanów? WRC nie jest już tym, czym było kiedyś i będę się nim interesował jeszcze mniej niż wcześniej. Nie jutro znowu będę śledzić ostatnią noc w Turynie! !