Yves Matton: „Należy pilnie nie wyprzedzać siebie”

Wykazując ostrożność i pewność siebie, Menedżer Rajdowy FIA dokonuje obiektywnej oceny sytuacji dotyczącej WRC.

opublikowany 05/05/2020 à 10:11

Dupuis

0 Zobacz komentarze)

Yves Matton: „Należy pilnie nie wyprzedzać siebie”

Czy będą kolejne rundy WRC ten sezon ?

(Uśmiech) W czystej teorii tak. Największym problemem jest to, że jesteśmy uzależnieni od decyzji rządu. Upadają one regularnie, ale obejmują średnioterminowe wizje, które zawsze podlegają ponownemu rozważeniu lub które można dostosować w zależności od rozwoju kryzysu. Mistrzostwa powinny zostać wznowione między latem a wrześniem, ale dzisiaj nie mogę powiedzieć, jakie będzie pierwsze wydarzenie.

Biorąc pod uwagę konkretny przypadek dwóch następnych rund, czego powinniśmy się spodziewać?

W przypadku Kenii ostateczne stanowisko zostanie ustalone dopiero 15 maja. Jeśli chodzi o Finlandię, rząd zapowiedział, że po 31 lipca powinna nastąpić liberalizacja wydarzeń sportowych. Oznacza to, że rallye mogłoby mieć miejsce, lecz pozostaje to przedmiotem przeglądu, szczególnie w przypadku drugiej fali.

A co z Argentyną, Portugalią i Sardynią, które zostały przełożone?

Pewne jest, że nie rozegramy wszystkich przełożonych rund i prawdopodobnie nastąpią kolejne odwołania.

Pourquoi?

Jest kilka problemów. W przypadku wydarzeń zagranicznych przydzielenie nowych miejsc jest trudne ze względów logistycznych. Mamy nieprzekraczalny termin na transport materiału. Wtedy, nawet jeśli niektóre rajdy mogą zmienić swoje daty, mają bardzo małą swobodę. Podlegają ograniczeniom infrastrukturalnym, które nie są dostępne przez cały rok lub aby mogły odbywać się prawidłowo, muszą radzić sobie z warunkami pogodowymi. Istnieje również aspekt finansowy i budżetowy, który jest powiązany z ich partnerami, sponsorami oraz gminami lub regionami, które im pomagają. Kryzys Covid-19 spowoduje wydatki, które mogą mieć bezpośredni wpływ na organizację niektórych wydarzeń. Może to doprowadzić do odwołania niektórych z nich w 2020 r., aby móc uczestniczyć w nich w 2021 r.

Czy organizator kiedykolwiek ostrzegał Cię, że ze względów finansowych nie będzie mógł być w tym roku?

Nie definitywnie. Niektórzy mówili nam, że dla wszystkich autorów zaplanowanie dwóch wieców w ciągu 7 miesięcy (w latach 2020–2021) będzie skomplikowane lub niemożliwe. Nawet jeśli wszyscy będą szukać rozwiązań, trudno jest przewidzieć, jakie wyzwania staną w drugiej części sezonu. Jest to tym bardziej prawdziwe, że musimy wziąć pod uwagę zamknięcie granic, dostępność lotów do podróży oraz istnienie w niektórych krajach środków kwarantanny. Jeśli opuścisz Niemcy, po powrocie musisz odbyć dwutygodniową izolację. Tworzy to zestaw elementów dla organizatorów, producentów i zespołów w ogóle, co komplikuje sprawę.

Czy posunąłbyś się do stwierdzenia, że ​​jest to niemożliwe?

Nie, jest to nadal możliwe. Bardzo regularnie komunikujemy się z promotorem i jesteśmy pewni, że w 2020 roku nadal będziemy organizować rajdy. Prowadzimy rozmowy z zespołami, aby dowiedzieć się, ile czasu zajmie im przywrócenie sprawności. Musimy wziąć pod uwagę około 2 miesiące pomiędzy momentem ich ponownego otwarcia a momentem, w którym będziemy mogli przeprowadzić pierwszy test. Dlatego decyzja w sprawie Kenii musi zostać podjęta 15 maja (16-19 lipca. przyp. red.). Podobnie mamy czas do początku czerwca dla Finlandii (6-9 sierpnia, przyp. red.). Obecnie nic nie zostało przesądzone, ponieważ w zależności od kraju istnieje zbyt wiele różnych sytuacji. Ze sportowego punktu widzenia pilne jest, aby nie wybiegać za daleko do przodu, ponieważ z dnia na dzień pojawiają się nowe informacje, inne ograniczenia… Pewne rzeczy będą nieuniknione, jak na przykład zmniejszenie liczby rund w mistrzostwach pomocniczych (WRC2, WRC3, Junior. Ed.), ale to przyjdzie później.

Czy powinniśmy spodziewać się całkowitej zmiany kalendarza?

Pomysł jest taki, żeby organizatorzy, którzy jeszcze nie zmienili terminów, zachowali je. Jeśli to możliwe lub jeśli inne nie mogą pojawić się w programie, należy wstawić przesunięte rundy. Rozważamy zmianę formatu niektórych przełożonych rajdów, aby ułatwić logistykę. Niektóre zespoły mają trudności z zorganizowaniem dwóch wydarzeń w 15 dni, ponieważ nie mogą tak szybko przenosić swojego sprzętu. Kryzys ten ma tę zaletę, że zmusza nas do myślenia o przyszłości.

Co by to oznaczało dla formatu?

Rundy byłyby krótsze, ale być może z dłuższymi dniami i przy zachowaniu znacznego specjalnego przebiegu. Zaoszczędziłoby to kilka dni. Biorąc pod uwagę ograniczenia, organizatorzy mogą być również zainteresowani zorganizowaniem wydarzenia o niewielkiej pojemności.

Czy zamierzacie przedłużyć sezon do grudnia?

To nie jest niemożliwe. Ceremonię wręczenia nagród FIA przesunięto o tydzień, aby umożliwić zorganizowanie dodatkowych wydarzeń. Na razie żaden organizator nie wykazał zainteresowania terminami na początek grudnia. Może za kilka dni będą mieli inną wizję...

Czy nadal planujecie wypuszczenie kalendarza na 2021 rok w czerwcu? Czy będzie obejmował tyle rund zagranicznych, czy też trzeba być mniej ambitnym, aby ograniczyć koszty?

Moglibyśmy to zrobić, ale nie ma sensu ujawniać czegoś, co jest tylko teorią. Musi opierać się na realiach każdego organizatora i bardzo wątpię, aby w czerwcu wszyscy byli w stanie zapewnić nas o swojej obecności w 2021 roku. Nie wiem dzisiaj, kiedy będzie sens to prezentować i z kim ponieważ uważam, że kryzys będzie miał bardzo znaczący wpływ i to nie tylko na producentów.

Jakie masz uwagi na temat drużyn wystawionych w mistrzostwach wspierających?

Otrzymaliśmy bardzo mało informacji zwrotnych. Rzeczywistość jest taka, że ​​aby dalej istnieć, te zespoły potrzebują konkurencji. Po raz kolejny pojawia się pytanie o partnerów, którzy mogliby to zrobić. Na razie zapowiedzi zakończenia programu pozostają niepotwierdzone. Jeśli chodzi o tłumy, trudno ocenić konsekwencje tego kryzysu. Jak ludzie zareagują? Kiedy znów będzie możliwe bieganie, być może znajdą się tacy, którzy będą chcieli zmienić zdanie! Po takim zamknięciu każdy będzie miał swój własny sposób wyrażania tego ograniczenia.

Ile rund potrzeba, aby zdobyć tytuł mistrza świata?

W WRC nie ma minimum. Jednak wręczenie go po pierwszych trzech randkach nie miałoby tak naprawdę żadnej wartości sportowej.

Czy sądzicie, że odłożycie wejście w życie hybrydy?

W przeciwieństwie do F1 lub WRX, jesteśmy w raczej innym obrazie. Naszym ograniczeniem jest to, że producenci chcą, aby to narzędzie marketingowe, jakim jest hybrydyzacja, rozszerzyło ich zaangażowanie w WRC. Obecne zespoły nadal wspierają ten projekt i twierdzą, że wprowadzenie nowego samochodu musi nastąpić w 2022 roku.

 

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz