Trwają dyskusje pomiędzy FIA a producentami na temat przyszłości WRC

Od 28 lutego i ogłoszenia powołania „grupy zadaniowej” powołanej do ratowania WRC spotkania następowały jedno po drugim. Chociaż trzy zespoły zwróciły się do FIA o niezmienianie przepisów Rajdu 1, organ podsumował sytuację.

opublikowany 10/04/2024 à 09:10

Loïc ROCCI

1 Zobacz komentarze)

Trwają dyskusje pomiędzy FIA a producentami na temat przyszłości WRC

Trzy zaangażowane zespoły próbują negocjować z FIA, aby utrzymać obecne przepisy do 2027 roku (Zdjęcie: Nikos Katikis/DPPI)

W grudniu 2023 r., biorąc pod uwagę niepokojącą ewolucję WRCutworzono grupę roboczą, która ma zastanowić się nad rozwiązaniami, które prawdopodobnie wydobędą WRC z kryzysu i zapewnią jej przyszłość. Po kilku tygodniach refleksji werdykt zapadł 28 lutego podczas Rady Światowej, która zatwierdziła kierunek wskazany przez tę „grupę zadaniową”.

Najważniejszą propozycją dla Rally1 jest transformacja samochodów tej kategorii. Na sezon 2025 będą musieli zrezygnować z jednostki hybrydowej, otrzymać mniejsze skrzydło i zastosować mniejszy kołnierz wlotowy. Jednocześnie należy opracować zestaw, który umożliwi większą wydajność wyposażonych w niego Rally2, a celem jest zwiększenie liczby samochodów mogących walczyć o czołowe miejsca w rankingu.

Ogłoszenia te są dalekie od jednomyślności wśród trzech zaangażowanych zespołów i wśród kierowców. Ci ostatni nie są przeciwni proponowanym pomysłom, ale przede wszystkim krytykują termin, uważając, że rok 2025 nadejdzie bardzo szybko. Zwrócili się do FIA na piśmie o utrzymanie obecnych przepisów i pracę nad nowymi w 2027 roku. Sytuacja jest zdumiewająca (co najmniej…). Jeszcze nie tak dawno temu niektórzy chcieli usunąć hybrydę, bo była za droga. Chociaż mogłoby to nastąpić w 2025 r., obecnie zgadzają się na to do 2027 r.… W tym samym duchu Toyota przeprowadził już w Chorwacji testy z Yarisem wyposażonym w mniejszy spojler, co pokazałoby, że taka zmiana nie jest aż tak skomplikowana…

Nawet jeśli różnice wydają się głębokie, aktorzy kontynuują dyskusję. Spotkania odbyły się ponownie w poniedziałek i wtorek w celu znalezienia rozwiązań. Potrwają do czerwca. Tak naprawdę to właśnie w tym czasie nastąpi ratyfikacja regulaminów WRC na lata 2025-2026. Nie wiadomo, czy te spotkania czemuś służą i czy wszyscy trzymają się swoich stanowisk, ale mają tę zaletę, że istnieją. Pod koniec tych dwóch dni rzecznik FIA przekazał aktualne informacje na temat postępu prac.

« Komisja WRC omówiła szereg kluczowych tematów związanych z przyszłą trajektorią sportu i kierunkiem wyznaczonym przez grupę roboczą WRC, która została zatwierdzona przez Światową Radę Sportów Motorowych 28 lutego. Podjęto pozytywne kroki, prace nad aspektami sportowymi i promocyjnymi nadal przebiegają w szybkim tempie, w nadchodzących tygodniach zaplanowano kolejne spotkania, a także osiągnięto szerokie porozumienie co do technicznego kierunku mistrzostw od 2027 r. Prowadzimy szczegółowe dyskusje z zainteresowanymi stronami na temat krótkoterminowych zmian technicznych na lata 2025 i 2026, co do których producenci wyrazili obawy i które są obecnie przedmiotem przeglądu. Jedyny Naszym celem pozostaje ochrona i wzmocnienie kategorii Rally1 i jesteśmy pewni, że wspólnie znajdziemy rozwiązania podniesionych problemów. »

Prace w biurach Komisji WRC trwają i ciekawie będzie poznać punkt widzenia zespołów podczas następnych zawodów rallye z Chorwacji (18-21 kwietnia).

Loïc ROCCI

Dziennikarz specjalizujący się w łączeniu przeszłości, teraźniejszości i przyszłości... z południowym akcentem

1 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

DANIELA MEYERSA

10 o 04:2024

„Teraz zgadzają się na to do 2027 roku…” Nie! 2026.

Aby napisać komentarz