Jose Marii Lopeza
1. Kim jest José María López?
José María López jest Argentyńczykiem, urodził się 26 kwietnia 1983 roku w Río Tercero. Obecnie jest kierowcą długodystansowych mistrzostw świata (WEC) zespołu Toyota Gazoo Racing.
2. Młodsza kariera José Maríi Lópeza
José María López odkrył wyścigi samochodowe dzięki kartingowi. Zdobył tytuły w 1997 i 1998 w argentyńskim juniorskim kartingu.
Lopez przybyła do Europy w 2000 roku, aby znaleźć miejsce w formule promocyjnej. Trzykrotny mistrz Argentyny w kartingu juniorów rozpoczyna wyścigi samochodami jednomiejscowymi we włoskiej Formule Renault.
W 2002 roku, po zaciętej walce z Robertem Kubicą, Argentyńczyk zdobył tytuł, wyprzedzając Polaka w ostatnim punkcie ostatniego wyścigu. Renault decyduje się na włączenie go do Renault Driver Development. W tym samym czasie López startuje także w Formule Renault Eurocup. Został koronowany na Dams w 2003 roku, z pięcioma zwycięstwami w sezonie.
Zespół oferuje Argentyńczykowi miejsce w serii GP2 na rok 2005. José María López, zajmujący dziewiąte miejsce w klasyfikacji kierowców z sukcesem, powtarza, ale zmienia zespół. Zespół Super Nova Racing zaoferował mu kierownicę na kolejny sezon.
Dziesiąty w mistrzostwach López został także kierowcą testowym zespołu Renault F1. Jose Maria Lopez ma nadzieję wylądować w F1 w 2008 roku, ale francuski zespół wybiera Nelsona Piqueta Juniora.
„José María López nie jest trzymany w zespole Renault. Podpisał kontrakt z US F1 na sezon Formuły 2010 1, w którym ostatecznie amerykański zespół nie brał udziału.
3. Podróż José Maríi Lópeza do WTCC
Po tym rozczarowaniu José María López wrócił do Argentyny. José Maria Lopez poświęci się super trasie w argentyńskim TC2000. Dwukrotny mistrz Argentyny w TC2000 w 2008 i 2012 r., od 2013 r. przeniósł się do mistrzostw FIA WTCC. W latach 2014–2016 José Maria Lopez został trzykrotnym mistrzem świata w Citroënie.
Trzy lata, podczas których Argentyńczyk zdominuje mistrzostwa świata, pomimo obecności tak wielkich nazwisk w sportach motorowych, jak Yvan Muller i Sébastien Loeb, którzy byli jego kolegami z drużyny.
Jego debiut w trasie miał miejsce w 2013 roku z zespołem Wiechers-Sport na torze Termas de Rio Hondo na jego argentyńskiej ziemi. Wygrywając w drugim wyścigu, został dostrzeżony przez Yvesa Mattona, szefa Citroën Racing.
Następnie w 2014 roku nawiązał współpracę z francuskim producentem, gdzie wyróżnił się zdobyciem pole position i zwycięstwem w 1. wyścigu w Maroku w pierwszej rundzie sezonu. Na etapie argentyńskim Pechito miał idealny weekend: pole position i zwycięstwo w obu wyścigach. Już w swoim pierwszym pełnym sezonie został mistrzem świata. Następnie López przybył do Formuły E, nie robiąc większego wrażenia.
4. Wytrzymała podróż José Maríi Lópeza
Od 2017 roku Argentyńczyk rywalizuje w WEC z Toyotą. José María López, obok Kamui Kobayashiego i Mike'a Conwaya, zajął w mistrzostwach szóste miejsce. Trudny sezon, wzmocniony trzecim miejscem w 6-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring i drugą pozycją na torze Fuji. Po nauce przychodzi wydajność. Kierowca Toyoty wygrał swój pierwszy wyścig wytrzymałościowy 14 października 2018 r. podczas 6-godzinnego wyścigu Fuji.
Kontynuował kilka tygodni później na torze w Szanghaju. Cztery dodatkowe podium plasują go w sumie na drugim miejscu. José María López umieścił swoje nazwisko na liście w następnym sezonie. Przedłużony rok, który najpiękniej rozpoczyna się zwycięstwem w 6-godzinnym wyścigu na Silverstone.
Ponad rok później, w połowie listopada 2020 r., López i jego koledzy z drużyny zdobyli tytuł po zwycięstwie w 6-godzinnym wyścigu w Bahrajnie. Cztery zwycięstwa uniemożliwiają wszystkim pozostałym załogom rywalizację o tytuł. W 2021 roku José María López wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans za kierownicą swojej Toyoty nr 7, ale tym razem w Hypercar.
5. Opinia AUTOhebdo na temat José Maríi Lópeza
José María López to kierowca, który lubi pokonywać wszelkie przeciwności losu. Jego dominująca seria w WTCC oszołomiła niejednego. Argentyńczyk stłumił wszelkie wewnętrzne pragnienia, podczas gdy jego koledzy z drużyny nazywali się Yvan Müller i Sébastien Loeb!
Obecny kierowca Toyoty zawsze marzył o wystartowaniu w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, ale to marzenie o wyścigach wytrzymałościowych zaczęło się od licznych koszmarów wynikających z błędów w ocenie sytuacji.
Przez kilka sezonów José María López rozumiał, że za kierownicą nie ma powodów do ekscytacji, a rezultaty przynoszą koronację w Le Mans w 2021 roku, stając się dopiero trzecim kierowcą, który został mistrzem świata w trzech różnych mistrzostwach FIA.
Gwiazda Argentyny, przeszedł do historii swojego kraju, stając się drugim Argentyńczykiem, który wygrał klasyk Le Mans.