Jakieś tylne skrzydła niezgodne z wymaganiami?

Kiedy pojawiły się WRC 2017, kontrole przeprowadzone w momencie ich homologacji nie były tak doskonałe, jak powinny. Powód, dla którego FIA nakłada korekty na Turcję.

opublikowany 06/08/2019 à 14:00

Pierre Tassel

0 Zobacz komentarze)

Jakieś tylne skrzydła niezgodne z wymaganiami?

Podczas Rajd samochodowy Finlandii zorganizowano spotkania pomiędzy czterema zespołami rywalizującymi w mistrzostwach a członkami FIA. Spotkany na końcu Yves Matton szczegółowo opisuje ich treść i konsekwencje.

« Pracując nad zestawem aerodynamicznym, producent badał płetwy innych samochodów, wyjaśnił FIA szef rajdów. Następnie zdał sobie sprawę, że istnieją rozbieżności i przed zainwestowaniem w nowy pakiet poprosił o wyjaśnienia. »

Przepisy mówią, że spoiler nie może wystawać więcej niż 50 mm od tylnego zderzaka i musi przyjmować jego kształt. Jeśli jest zakrzywiony, jak w prawie wszystkich samochodach, powinien mieć również zakrzywiony profil.

Natomiast spojler wystawał o 80 mm (o 30 mm za dużo) i jego kształt znajdował się bezpośrednio nad zderzakiem. Opis ten budzi podejrzenia Toyota. Aby to wyjaśnienie nie przekształciło się w jedną (lub więcej) prośbę o protest na koniec zawodów lub sezonu, FIA zdecydowała się udzielić odpowiedzi na problem.

« Po otrzymaniu tej prośby o wyjaśnienia współpracowaliśmy z producentami, wyjaśnia Yves Matton. Nie chcieliśmy, żeby to pytanie było przeciągane, ponieważ niektórzy ludzie chcieli dostosować swój pakiet aerodynamiczny. Dlatego szybko utworzono grupę roboczą.

Następnie poprosiliśmy wszystkie zaangażowane zespoły o ponowne przesłanie nam zgody na tylne skrzydło. Regulamin tej części WRC jest bardzo złożone i obejmuje różne warunki, które łączą się i prowadzą do różnych interpretacji. »

A co z rozwiązaniem? „ Zajęliśmy stanowisko w sprawie interpretacji tego punktu rozporządzenia i zwróciliśmy się do wszystkich producentów o przywrócenie zgodności, Matton odpowiada. Przygotowaliśmy plan działania i należy to zrobić w przypadku wiecu w Turcji (12-15 września. Notatka redaktora).

Na starcie tego rajdu wszystkie samochody będą odpowiadać interpretacji przepisów, które zdecydowaliśmy się przyjąć. Możliwa będzie tylko jedna interpretacja. » W dwóch wyścigach samochody jeżdżące od stycznia 2017 r. będą zatem (wreszcie!) spełniać obowiązujące przepisy.

Dla Yvesa Mattona problem zaczyna się od homologacji samochodów. „ Aby mieć szanse, musisz połączyć samochód wyścigowy z samochodem produkcyjnym. Być może nie wyraziliśmy się wystarczająco jasno i nie zauważyliśmy, że istnieją różne interpretacje.

Z drugiej strony wszyscy producenci mieli dostęp do formularzy homologacyjnych odkąd istniały samochody i nikt nawet nie maczał w tym palców. » Jeśli wszyscy będą „legalni” w Turcji, okaże się, jaki będzie wzrost wydajności – z ich wpływem na różne mistrzostwa – i kto skorzystał na przestępstwie…

0 Zobacz komentarze)