ESTACA, fabryka talentów

ESTACA, szkoła inżynierska specjalizująca się w mobilności lądowej i powietrznej, stała się dziś światowym punktem odniesienia. Najlepszym sposobem, aby zrozumieć ten sukces, jest spotkanie jego uczniów.

opublikowany 22/01/2023 à 18:00

Gautier uspokaja

0 Zobacz komentarze)

ESTACA, fabryka talentów

Monthléry z zadowoleniem przyjmuje projekty studenckie ESTACA

Po swojej obecności na Salonie Samochodowym w Paryżu (17–23 października 2022 r.)ESTACA (Wyższa Szkoła Techniki Lotniczej i Budowy Samochodów) zaprosił nas do odwiedzenia i odkrycia pojazdów jutra zaprojektowanych przez uczniów szkoły i stowarzyszenia studenckie. Impreza organizowana w sercu historycznego toru wyścigowego kompleksu UTAC w Linas-Montlhéry (Essonne).

Od momentu powstania w 1925 r. celem ESTACA było przekształcenie pasji swoich uczniów w zawody, umieszczając praktykę w centrum teoretycznych metod nauczania w dwóch kampusach: Montigny-le-Bretonneux (Yvelines) i Laval (Mayenne). W tym celu szkoła od wielu lat promuje tworzenie stowarzyszeń, w których od 20 do 30 członków może pracować równolegle ze studiami nad różnymi projektami. Rysunek, wybór materiałów, montaż: ta ciężka praca zapewnia niezbędne dodatkowe doświadczenie przed zmierzeniem się z rzeczywistością. Poszukiwanie partnerów i sponsorów niezbędnych do urzeczywistnienia ich marzeń jest ponadto nauką, której żaden profesor, niezależnie od talentu, nie będzie w stanie zapewnić. 

Emulacja studentów

Udaj się do budynku „1924”, w którym prezentowane są projekty uczniów, aby przekonać się o ich poziomie inwencji. Po prześledzeniu ewolucji zaskakującej modernizacji 2CV (konwersja samochodu cieplnego na silnik elektryczny) opracowanej przez stowarzyszenie RACE, pierwszym pojazdem, który rzuca się w oczy, jest koniecznie Formula Student EC-03 z EFT (Estaca Formula Team) z jego przerośnięte wyrostki aerodynamiczne. Ten jednomiejscowy wziął udział w ostatnich Mistrzostwach Formuły Student. Konkurs, w którym co roku latem rywalizują najbardziej prestiżowe szkoły inżynierii samochodowej na świecie, których studenci muszą projektować pojazdy wydajne, ekonomiczne i przyjazne dla środowiska. Dzięki mocy 85 koni mechanicznych na 230 kilogramów stosunek mocy do masy EC-03 czyni go prawdziwym samochodem wyścigowym. Alex Salomon, dyrektor techniczny projektu, koordynuje wszystkie siły napędowe w pięciu obszarach: układ napędowy, połączenia z masą, aerodynamika, wiązki elektryczne i podwozie. „Dołączyłem do stowarzyszenia z chęcią zbudowania samochodu wyścigowego, rywalizacji i stopniowo zdałem sobie sprawę, że najciekawszą rzeczą jest opracowywanie części w celu optymalizacji osiągów samochodu », zwierza się Salomonowi, studentowi 4e rok w szkole.

Nowa generacja EC-04 jest już rozwijana od roku i będzie w dużym stopniu opierać się na włóknie węglowym w kadłubie, nadwoziu i płetwach, dzięki partnerstwu nawiązanemu z firmą Hexcel. „Zostawiają nas ze zwojami włókna węglowego, do których nie mają żadnego zastosowania, Salomon wyjaśnia. Zbieramy je i układamy w naszej siedzibie zgodnie z formami określonymi w symulacji między naszym centrum a centrum Laval. » La 5e generacja jest już badana i nie będzie już cieplna. To będzie dzieło kolejnych promocji. 

Śladami Laurenta Mekiesa

Niedaleko, na innym stoisku, Thomas Senegas (3e rok), prezentuje EMOS-Estaca Motorsport. Menedżer ds. komunikacji, który przejął od Laurenta Mekiesa, dyrektora sportowego Ferrari en Formuła 1, która jest początkiem tego stowarzyszenia technicznego, sportowego i eventowego. Założona w 1997 roku, od karting – swoją podstawową działalność – zdywersyfikowała swoją działalność poprzez zaprojektowanie symulatora, projekt elektrycznego gokarta, a w 2021 roku wprowadzenie samochodu na rynek Rajd samochodowy z Val d'Orain (Jura). Z 70 członkami i dużą obecnością w sieciach społecznościowych, jest to jedno z najbardziej aktywnych i jednoczących stowarzyszeń w szkole.

Wodór…

Wśród najbardziej godnych uwagi projektów warto wymienić projekt IDrogen. Wykorzystując wodór jako źródło energii i ogniwo paliwowe jako generator energii elektrycznej, ich prototyp jest laboratorium na kółkach obsługującym tę technologię, co widać zwłaszcza w projekcie H24 opracowanym dla 24 godziny Le Mans.

Sébastien Prost (3e roku), prezes stowarzyszenia opowiada nam więcej o ich powstaniu. „Ten prototyp weźmie udział w Shell Eco-Marathon (konkurs otwarty dla studentów, których celem jest zaprojektowanie, zbudowanie i prowadzenie pojazdów możliwie najbardziej efektywnych pod względem efektywności energetycznej. Przyp. red.) w kategorii wodorowych ogniw paliwowych, – wyjaśnia nam. Pojazd ten emituje jedynie parę wodną i podczas naszych faz testowych skupiamy się na wykorzystaniu zielonego wodoru, co niestety nie jest dziś jeszcze oczywiste. Wszystkie elementy sterujące zgrupowano na kierownicy, z wyjątkiem hamulców umieszczonych przed nogami kierowcy. Celem jest przebycie jak największej odległości przy zużyciu energii odpowiadającej litrowi benzyny, czyli w naszym przypadku około 0,4 litra wodoru pod ciśnieniem 200 barów. Powłoka węglowa została ukończona w 2019 roku przez naszych poprzedników w stowarzyszeniu. Głównym osiągnięciem w tym roku było nabycie ogniwa paliwowego pięć razy lżejszego i czterokrotnie mniejszego niż poprzednie. Obecnie zbliżamy się do kilograma w przypadku rozmiaru odpowiadającego akumulatorowi do hulajnogi. »

…i pomysłowość

Na sąsiednim stoisku uwagę zwraca kolejny niebieski prototyp z Francji, coś w rodzaju minisamochodu montowanego na rowerowych kołach. Powstałe w 3 roku stowarzyszenie PV1984e rozpoczęło w 2020 roku budowę hybrydowego prototypu Gemini na potrzeby udziału w kategorii „Urban” w Shell Eco-Marathon.

Pierre Harzouz (3e roku), przedstawia nam to prezes PV3e: „ Jesteśmy pierwszym zespołem na świecie, który na tę imprezę opracował hybrydowy termiczny Urban.. W tej kategorii obowiązują bardzo rygorystyczne zasady, aby jak najbardziej zbliżyć się do pojazdu produkcyjnego, z narzuconymi wymiarami, zawieszeniami, światłami, a nawet wycieraczką. Silnik elektryczny służy do ponownego uruchomienia silnika cieplnego przy niskiej prędkości, ograniczając w ten sposób zużycie paliwa w tych krytycznych fazach. Cały pojazd został zaprojektowany samodzielnie przez uczniów z klas 1re 5e rok. Cieszymy się również, że nadal możemy korzystać ze wsparcia byłych uczniów. Monocoque i felgi wykonane są z włókna węglowego. Silnik jest unikalną częścią zaprojektowaną na zamówienie przez studentów ESTACA. Jest to jednocylindrowy silnik o pojemności 42 cm1,7, który rozwija moc 40 KM, co wystarcza do rozpędzenia pojazdu do ustalonej przez organizatorów prędkości maksymalnej 711 km/h. Naszym celem jest rekord świata wynoszący 1 km na 0,0014 litrze benzyny, czyli zużycie 100 l/100 km. Jednocześnie pracujemy nad konwersją starego prototypu Calypso na pojazd w XNUMX% elektryczny, aby w przyszłości zaprezentować dwa pojazdy. »

Patrząc w przyszłość

Z dala od imprezy dziwna maszyna z rurowym podwoziem i silnikiem motocyklowym IVR-S ze stowarzyszenia ITD głośno oświetla płaski teren przed kilkoma groupies, opuszczamy historyczne miejsce Montlhéry z pewnością, że przyszłość car nie występuje już w tych pojazdach z innych czasów, ale raczej w tych bardziej dyskretnych i znacznie bardziej innowacyjnych, w których prezentację włożyli tyle serca ich projektanci i konstruktorzy. ESTACA wyczuła puls samochodu jutra. Jeśli większość z tych studentów pod koniec studiów dołączy do biur projektowych, pociesza nas fakt, że w przyszłości jeszcze przez długi czas powinniśmy spotkać jednego lub dwóch absolwentów domu na torach świata.

 

Antoine Verrier: „Transmisja jest DNA szkoły”

Menedżer Sektora Motoryzacyjnego ESTACA – Absolwenci 1994

Co oznacza dla Ciebie dzień odkrycia projektów studenckich?

Powodem dumy jest widok studentów, którzy przez cały rok ciężko pracują w swoich stowarzyszeniach, dyskutujących o swoich projektach i pokazujących, na co ich stać, udowadniając swoje umiejętności w ramach swoich projektów. Ich pasję można odnaleźć w tych pojazdach, które są zapowiedzią samochodu jutra.

Na jakim poziomie ESTACA je wspiera?

Wszystkie te projekty są realizowane w całkowitej autonomii, jak w mikroprzedsiębiorstwie, ponieważ są stowarzyszeniami na mocy prawa z 1901 r. Mają własne zasady, własne harmonogramy i własne budżety, ale ESTACA oczywiście wspiera ich w udostępnianiu im lokali zebrali się w przedszkolu niedaleko szkoły. W czasie wolnym, podczas wakacji, mogą pracować tyle, ile chcą. Wiem, że ich pasja prowadzi ich do wielu nieprzespanych nocy. Zapewniamy im także niewielki budżet oparty na ustrukturyzowanym projekcie, którego muszą przyjechać i bronić dwa razy w roku podczas obrony przed dyrektorami szkół. Jest to okazja, aby sprawdzić zasadność i powagę ich projektu przed przyznaniem im budżetu, który uznamy za odpowiedni. W finansowaniu uczestniczy także stowarzyszenie rodziców.

Ale te środki nie obejmują całego budżetu?

Absolutnie nie. Większość środków pochodzi ze znalezienia partnerów i sponsorów. Ten ostatni oprócz pieniędzy może zapewnić im sprzęt, narzędzia czy czas symulacyjno-szkoleniowy. Na przykład części węglowe do PV3e zostały wykonane przez partnera, a inni zapewnili dodatkowe szkolenie studentom w zawodach, które nie wchodzą w zakres ich kursów w ESTACA.

Zajęcia te nie są obowiązkowe w ramach tego kursu.

Nie, są to inicjatywy dobrowolne i całkowicie dobrowolne, ale jest bardzo duże zapotrzebowanie ze strony studentów. Niektórzy w trakcie pięcioletniego szkolenia dołączą nawet do kilku stowarzyszeń. Zachęcamy raczej studentów I i II roku do priorytetowego traktowania studiów, a piąty rok specjalizacji jest bardzo krótki pod względem akademickim, ponieważ ostatnie 5 miesięcy spędza się w firmie. Koła prowadzą więc głównie studenci trzeciego i czwartego roku. Z drugiej strony często widzimy byłych uczniów powracających do żłobka, aby wspierać tych, którzy ich zastąpili, pomagać im i wspierać w realizacji projektów. Dzięki temu duchowi wymiany, wzajemnej pomocy i odnowy niektóre stowarzyszenia mają już ponad 1 lat. Transmisja jest DNA szkoły.

Gautier uspokaja

Dziennikarz MotoGP, Nascar, Rallye France, Endurance i Classic... Między innymi.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz