Innowacja: torebka chipsów

Niedobór półprzewodników mocno uderza w producentów samochodów: zamknięcie fabryk, straty rzędu miliardów euro, konsekwencje są poważne. Ale jak doszliśmy do takiej sytuacji? Odszyfrowanie.

opublikowany 01/04/2021 à 14:23

Gonzalo Forbes

0 Zobacz komentarze)

Innowacja: torebka chipsów

Brakuje chipa i cała fabryka zostaje wyludniona... Ogólny niedobór półprzewodników wpływa na przemysł samochodowy i jeszcze bardziej spowalnia produkcję niektórych modeli, na co wpływ ma już światowy kryzys związany z koronawirusem i spadający popyt.

Praktykowany przez producentów łańcuch dostaw w czasie rzeczywistym ma tutaj dramatyczne konsekwencje ze względu na krytyczne elementy, których produkcja nie nadąża za popytem. Wystarczająco, aby utrudnić powrót do wyników produkcji bliższych normalności, wpływając na rentowność i tak już osłabionych marek.

Tym samym Stellantis (powstały w wyniku połączenia grup PSA i Fiat Chrysler) właśnie ogłosił, że musi zamknąć pięć swoich fabryk w Ameryce Północnej, po przerwie w produkcji fabryk w Rennes-La Janais i Sochaux. Renault doświadczył przestojów w produkcji i szacuje liczbę pojazdów dotkniętych tym niedoborem na 100 000 w ciągu roku.

Nie wszyscy producenci odczuwają to w ten sam sposób i według amerykańskiego magazynu biznesowego Forbes jednym z najbardziej dotkniętych będzie Volkswagen, podczas gdy takie marki jak Toyota, BMW lub Hyundai/Kia powinna spisać się znacznie lepiej. Największymi ofiarami są marki amerykańskie i japońskie.

Dla firmy konsultingowej AlixPartners światowy przemysł motoryzacyjny straci z powodu tego zjawiska nie mniej niż 60 miliardów dolarów. Z tych samych powodów nie można było zatem w tym roku wyprodukować prawie miliona pojazdów. Producenci sprzętu (Bosch, Continental, Valeo itp.) również odczuwają ten problem, który prawdopodobnie będzie się utrzymywał przez część tego roku.

Złe ustawienie planet

Jednym z wyjaśnień tego niedoboru są różne ograniczenia i wzrost telepracy, zwiększający się popyt na sprzęt elektroniczny (komputery, tablety, gry wideo, smartfony 4G i 5G itp.), ogromny przemysł oczywiście bardzo żarłoczny w chipsach.

W związku z tym dostawcy procesorów przeorientowali swoją produkcję, aby sprostać bardziej dynamicznemu zapotrzebowaniu ze strony producentów sprzętu high-tech, podczas gdy w tym samym czasie producenci samochodów doświadczyli przerw w produkcji na początku kryzysu związanego z Covid-XNUMX. Ponieważ ożywienie na rynku motoryzacyjnym było szybsze niż oczekiwano, inercja dostawców półprzewodników nie była w stanie nadążyć.

Ulokowani głównie w Azji (Tajwan ze szczególnym uwzględnieniem Taiwan Semiconductor Manufacturing Co Ltd (TSMC), największego dostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego, Chiny, Korea, Japonia, a nawet w USA i Europie, ze specjalistycznymi markami takimi jak NXP, STMicroelectronics, Infineon, Texas Instruments…), przypominają o ryzyku, jakie niesie ze sobą uzależnienie od jednego regionu świata w zakresie kluczowych elementów, tak jak boleśnie obserwowano w przypadku sprzętu paramedycznego na początku pandemii. Władze europejskie i francuskie również zareagowały, obiecując pomoc na rozwój sektorów lokalnych.

Inną przyczyną tych problemów są żywioły: niedawno pożar strawił część fabryki Renesas, jednego z największych japońskich dostawców chipów dla przemysłu samochodowego. Zimowe zjawiska pogodowe połączone z ekstremalnie niskimi temperaturami również tymczasowo zablokowały produkcję chipów w USA z powodu przerw w dostawie prądu, gazu i wody, które wymusiły zamknięcie fabryk.

Chipy te (obecnie średnio około stu w pojeździe, znacznie więcej w przypadku modeli elektrycznych) powinny do 2030 roku stanowić do 45% wartości samochodu. Wierzchołek góry lodowej, który łatwo dostrzec na pokładzie, dotyczy systemu informacyjno-rozrywkowego i różnych wyświetlaczy, ale chipy elektroniczne są niezbędne w każdym miejscu pojazdu, od sterowania silnikiem po wspomaganie układu kierowniczego, poprzez wspomaganie hamowania i jazdy.

A to dopiero początek: Mercedes-Benz zapowiedział już, że rozwój jego przyszłych samochodów będzie oparty na architekturze elektronicznej we współpracy z amerykańską firmą Nvidia. Rozwój modeli elektrycznych i funkcji jazdy autonomicznej oczywiście również zmierza w tym kierunku. Dlatego branża musi mieć lepszą kontrolę nad pozyskiwaniem tych absolutnie niezbędnych komponentów samochodów.

Gonzalo Forbes

Odpowiedzialny za formuły promocji (F2, F3, FRECA, F4...). Niesiony dzięki łasce Franco Colapinto.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz