Mercedes Drive Pilot: samochody autonomiczne pierwszego poziomu 1 w Europie

Mercedes przygotowuje się do wprowadzenia Klasy S i EQS wyposażonej do faz jazdy autonomicznej na ściśle określonych warunkach. Początek nowej ery.

opublikowany 17/12/2021 à 16:00

Nicolasa Valeano

0 Zobacz komentarze)

Mercedes Drive Pilot: samochody autonomiczne pierwszego poziomu 1 w Europie

© Mercedes-Benz

Kilka miesięcy temu (rozmawialiśmy o tym) Honda wprowadziła na rynek japoński pierwszy samochód dopuszczony do jazdy półautonomicznej na poziomie 3. Dziś kolej na Mercedes aby zaproponować tutaj swoje rozwiązanie. Pierwszy w Europie! O ile nasze nowoczesne samochody wyposażone są w systemy wspomagające prowadzenie, które stale wspierają kierowcę, nie zastępując go, tak w Mercedesie wyposażonym w ten system możliwe będzie oderwanie rąk od kierownicy. Są to cenne pomoce w mało ekscytujących fazach jazdy, na autostradach do 60 km/h, przy dużym natężeniu ruchu lub w korkach.

Ale jak to jest konkretnie? Spełniając normę UN-R157, Mercedes-Benz jest gotowy oferować usługi jazdy półautonomicznej na rynkach, które to dopuszczają. Zaliczka zarezerwowana początkowo dla flagowców marki, Klasy S i EQS, od pierwszej połowy 1 roku będzie zwyczajową wizytówką nowych technologii. Wyposażony w system Drive Pilot, umożliwi kierowcy wykonywanie w tych fazach czynności innych niż prowadzenie pojazdu. Mercedes sugeruje robienie zakupów online na centralnym ekranie samochodu – komercyjnie wykorzystaj ten nowy wolny czas w mgnieniu oka!

Marka zatwierdziła 13 191 km autostrad w Niemczech na początek nowej ery. System jest aktywowany za pomocą specjalnych elementów sterujących umieszczonych bezpośrednio w obręczy kierownicy, a następnie przejmuje kontrolę nad przyspieszaniem, hamowaniem, kierowaniem i dostosowuje odległość do pojazdu poprzedzającego. Krótko mówiąc, funkcjonalność dzisiejszego ADAS-a, ale bez odrywania rąk od kierownicy podczas długich okresów jazdy. Nie ma jednak mowy o drzemce: na poziomie 3 kierowca musi w ciągu kilku sekund ponownie przejąć kontrolę. System może także wykonywać automatyczne manewry omijania lub pozostawiania wolnej linii dla pojazdów uprzywilejowanych. Jeżeli kierowca poczuje się źle za kierownicą, system może także bezpiecznie zaparkować samochód i wezwać pomoc.

Składniki Drive Pilot

Aby umożliwić korzystanie z usług Drive Pilot, do długiej listy zwykłych radarów i kamer dołączają nowe czujniki: lidar (precyzyjny radar laserowy potrafiący analizować otoczenie w 3D) o kącie 120°, tylna kamera i mikrofony, w szczególności do wykrywa pojazdy uprzywilejowane poruszające się po liniach, a także czujnik wilgotności w nadkolu.

Jest to cyfrowa kartografia wysokiej rozdzielczości, która dostarcza informacji o geometrii drogi, profilu trasy oraz nietypowych zdarzeniach, takich jak wypadki czy prace. Podobnie jak kartografia, system pozycjonowania samochodu jest znacznie bardziej precyzyjny niż tradycyjny GPS, w skali centymetrów, a nie metrów. Wszystkie informacje są zatem porównywane w czasie rzeczywistym, aby zapewnić redundancję, która pozwala na niezawodność systemu. Rodzaj: pasek i szelki. Ponieważ jednak w razie problemu kierowca musi mieć możliwość przejęcia kontroli, układ kierowniczy, hamulcowy i pokładowy układ elektryczny są zbędne, aby we wszystkich przypadkach zapewnić obsługę ręczną.

Powrót do poziomów autonomii

To wprowadzenie pierwszego modelu na 3 poziom autonomii jest okazją do przypomnienia 5 poziomów jazdy autonomicznej zgodnie z definicją uznaną przez producentów i administracje:

  • Poziom 1: jest to wejście w działanie systemów wspomagających prowadzenie pojazdu, w sterowaniu wzdłużnym (tempomat adaptacyjny) lub poprzecznym (aktywny układ kierowniczy). Już na tym pierwszym poziomie znajdziemy zautomatyzowane pomoce, takie jak automatyczne hamowanie awaryjne czy automatyczne manewry z systemem wspomagania parkowania.
  • Poziom 2: sterowanie wzdłużne i poprzeczne można zautomatyzować, ale kierowca musi zawsze pozostać aktywny (monitorowana jest obecność rąk na kierownicy). To poziom spopularyzowany przez Teslę i taki, jaki znamy dzisiaj w samochodach.
  • Poziom 3: to poziom osiągnięty dzisiaj przez Mercedesa, którego fazy jazdy są w całości wspierane przez pojazd. W tych fazach kierowca nie jest już aktywny, ale w razie potrzeby musi mieć możliwość szybkiego powrotu za kierownicę. Wewnętrzna kamera monitoruje poziom jego rozproszenia (bez drzemek). Zatem rok 2022.
  • Poziom 4: Czas na drzemkę! Zaplanowane etapy (długie odcinki autostrady) pozwalają poświęcić się innym aktywnościom. Jeszcze kilka lat dzieli nas od tego poziomu, umożliwiającego poddawanie się zmęczeniu na autostradach, będącej główną przyczyną wypadków na tego typu drogach. Możemy sobie wyobrazić, że dotrze do USA przed Europą.
  • Poziom 5: w pełni zautomatyzowana jazda. Dla wielu utopia, dla innych marzenie. Trudno sobie to wyobrazić w każdych warunkach i we wszystkich scenariuszach: na przykład Place de l'Etoile? Przyszłość pokaże, czy jest to możliwe, w każdym razie przyszłość liczona w dziesięcioleciach.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz