Nowość tygodnia: Ineos Grenadier

Ten autentyczny pojazd terenowy swoim wyglądem przypomina Land Rovera Defendera czy Mercedesa Klasy G. Produkowany będzie we Francji przez brytyjską firmę Ineos, która pierwsze dostawy ogłasza w lipcu 2022 roku.

opublikowany 21/10/2021 à 15:00

Didiera Laurenta

0 Zobacz komentarze)

Nowość tygodnia: Ineos Grenadier

Firmy spoza branży motoryzacyjnej nie podejmują się tego typu projektów. Ale czasami to działa. Najlepszym przykładem jest Tesla, której udało się wypromować swoje usługi i oprogramowanie w postaci samochodów elektrycznych i radzi sobie całkiem nieźle. Ineos nie znajduje się w tym samym rejestrze. Jest to raczej grupa zajmująca się chemikaliami, smarami i gazem. Działa również jako dostawca dla niektórych producentów samochodów, w szczególności w Formuła 1 dla Mercedes. Jest także obecny w kolarstwie (Tour de France), gdzie zgłosił się do własnej drużyny. Ineos, międzynarodowa grupa składająca się z 36 spółek zależnych, utworzyła w Niemczech, w Kolonii, spółkę zajmującą się motoryzacją. Jednak to właśnie we Francji będzie produkowany pierwszy model Grenadier.

Zaskakujące wnętrze

Wewnątrz sprawia wrażenie pojazdu wojskowego. Grenadier łączy prezentację głównych funkcji w najbardziej rustykalny sposób, za pomocą dużych pokręteł, z dużym dotykowym ekranem w górnej części deski rozdzielczej i wielofunkcyjną kierownicą. Posiada również liczne elementy sterujące na suficie, na dużej konsoli dachowej. Nawet jeśli samochód jest duży, możliwości zamieszkania nie są zbyt duże, w przeciwieństwie do bagażnika, którego zatwierdzona pojemność jeszcze nie jest znana. Wyposażony w plastikową podłogę, którą można spryskać wężem, ten duży pojazd 4×4 będzie również oferował, opcjonalnie, dwa otwierane świetliki na dachu ze zdejmowanymi oknami. Dzięki temu pasażerowie będą mogli wstać w samochodzie. Tapicerka wydaje się dość prosta, podobnie jak lista wyposażenia. Elektroniczne pomoce w prowadzeniu pojazdu zostaną ograniczone do rygorystycznego minimum wymaganego przepisami, ale z czasem mogą one ulegać zmianom. Nie jest to priorytet ani jego, ani niewątpliwie przyszłych nabywców.

Grenadier to przede wszystkim pojazd profesjonalny, mam tu na myśli rustykalny i dedykowany strażom leśnym, czy nawet strażakom w najtrudniej dostępnych terenach. Co ciekawe, da swoim właścicielom swobodę w jego przekształceniu lub wyposażeniu w konkretny sprzęt, sam nie oferując przy tym szeregu akcesoriów. Jeśli jest to powszechna praktyka w świecie pojazdów ciężarowych, gdy firma kupuje gołe podwozie i zleca fachowcom zabudowę lub wyposażenie, jest to niespotykane zjawisko w branży motoryzacyjnej. Tutaj Ineos dostarcza samochód z nadwoziem, ale będzie mógł, dzięki bocznym relingom i dość gołemu wnętrzu, pomieścić różne wyposażenie. Należy pamiętać, że dach zaprojektowano również tak, aby pomieścić galerię o nośności 150 kg, co jest dużym osiągnięciem.

Wyprodukowano we Francji, silniki niemieckie

Prototypy Grenadierów są obecnie montowane u producenta sprzętu Magna Steyr w Austrii. Ineos potrzebuje specjalisty od pojazdów 4×4, który produkuje także Mercedesa Klasy G (a wcześniej Jeepa Grand Cherokee), aby kontynuował naukę przed przejściem do produkcji seryjnej. W tym celu w grudniu 2020 r. kupił fabrykę Smart w Hambach (57), gdzie nadal produkowane są elektryczne Fortwos i niektóre części do Mercedesa EQC. W 2024 roku Daimler definitywnie opuści lokal, a Ineos będzie miał wtedy okazję nabrać rozpędu i będzie mógł zaoferować inne sylwetki swojego Grenadiera, a nawet inne modele. Będzie wówczas w stanie produkować od 25 000 do 30 000 pojazdów rocznie.

Maszyna ma długość 4,93 m, szerokość 1,93 m i wysokość 2,03 m, a rozstaw osi wynosi 2,93 m. Może być również oferowany w dwóch różnych długościach, a zatem w 7 miejscach. Zbudowany na podwoziu drabinkowym i wyposażony w sztywne osie, będzie dostępny z dwoma 6-cylindrowymi silnikami BMW twin-turbo: jednostką benzynową o mocy 285 KM lub dieslem o mocy 249 KM. Obydwa silniki połączone są szeregowo z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, której sterowanie jest takie samo, jak to, które występuje na pokładach bawarskich produkcji. Jako dobry pojazd terenowy przeznaczony dla poszukiwaczy przygód, Grenadier otrzymuje stały napęd na wszystkie koła ze skrzynią rozdzielczą i trzema mechanizmami różnicowymi, z których jeden (środkowy) może być blokowany mechanicznie. Ta mieszanka mechaniczno-elektroniczna pozwala na zaoferowanie na papierze bardzo interesującego pakietu technologicznego w terenie.

Kuglarstwo

À Partir du 1er Styczeń 2022 r. wszystkie samochody emitujące ponad 219 g CO2/km otrzyma we Francji karę w wysokości 40 000 euro, która w 50 r. wzrośnie do 000 2023 euro. Według naszych szacunków oferta Ineos Grenadier powinna zaczynać się poniżej 50 000 euro bez podatku i oczywiście jej dwa silniki przekroczą ten fatalny próg w pod względem emisji. Dzieje się to jednak bez uwzględnienia prawa dotyczącego pojazdów użytkowych, które Ineos będzie eksploatował homologując swoje samochody jako takie, a co za tym idzie z zakazem przeróbek (brak modyfikacji liczby miejsc w dowodzie rejestracyjnym). Tym samym pierwszy Grenadier będzie dwumiejscowy, ale w przyszłości pojawi się wersja pięciomiejscowa. Jeep właśnie dokonał podobnego wyczynu z Wranglerem Gladiatorem, homologowanym jako czteromiejscowy, a zatem bez kar i z częściowo podlegającym zwrotowi VAT.

Les Grenadier vendus en France seront dans leur immense majorité immatriculés de cette façon, néanmoins le constructeur britannique va aussi ouvrir son carnet de commandes aux particuliers. D’ailleurs, on peut déjà le précommander sur le site de la marque, contre un acompte de 450 euros. À ce jour, aucune version électrifiée n’est prévue, même si Ineos dit travailler sur un projet hydrogène avec le coréen Hyundai.

Biznes dla każdego

Stylistycznie Grenadier przypomina Land Rovera Defendera starszej generacji. Ale to nie przeszkadza Angielce, która z jednej strony ewoluowała swój flagowy model w kierunku czegoś znacznie bardziej luksusowego, a z drugiej dlatego, że ostatecznie skorzysta z potencjalnego sukcesu Ineosa. We Francji ten nowy nabytek planuje otworzyć około dziesięciu salonów dealerskich, ale konserwacją będą się zajmować wyłącznie partnerzy. BMW w przypadku silników, sieć serwisów samochodowych Bosch do codziennej eksploatacji oraz Land Rover w zakresie wszystkich skrzyń biegów i funkcji terenowych. Innymi słowy, Ineos opiera się na już ustalonych sojusznikach, podobnie jak niektórzy chińscy producenci (patrz raport specjalny, AH nr 2333). Czy nowa marka odniesie sukces? Wygląda na to, że otrzymał już wiele zapytań od inwestorów na niszowym rynku, na którym jest popyt. A jeśli we Francji istnieje taka kara, Ineos obejdzie ją, a inne kraje europejskie podejdą do tej kwestii spokojniej. W czasach, gdy branża samochodowa grzęźnie w rozważaniach łagodzących emocje kierowcy, rozwijanie biznesu w czystym napędzie 4×4, zarówno dla niedzielnych poszukiwaczy przygód, jak i profesjonalistów, jest odświeżające.

 

Do zapamiętania

  • Ienos to angielska grupa petrochemiczna
  • Grenadier to „profesjonalny” pojazd użytkowy, bez kar
  • Cena podstawowa poniżej 50 000 euro bez podatku (szacunkowa)
  • Sprzedawane osobom fizycznym (kara 40 000 euro)
  • Wyprodukowano we Francji w dawnej fabryce Smart w Hambach (57)
  • Zamówienia (Rezerwacje) otwarte, pierwsze dostawy w lipcu 2022

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz