Dakar 2023 – Audi zyskuje moc, a nie Toyoty i Prodrive

Hybrydowe Audi Stéphane’a Peterhansela, Carlosa Sainza i Mattiasa Ekströma zyskują prawie 11 koni mechanicznych od 5. etapu Dakaru 2023 po uwzględnieniu równoważności technologicznej. Toyoty i Prodrive nie zmieniają mocy!

opublikowany 04/01/2023 à 16:06

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Dakar 2023 – Audi zyskuje moc, a nie Toyoty i Prodrive

Audi RS Q e-tron Mattiasa Ekströma i Carlosa Sainza zyskuje moc. © DPPI / Eric Vargiolu

Notatka wydana przez komitet decyzyjny Mistrzostw Świata rallye-napad (W2RC) jest zwięzły, rzędu 6 linijek, ale może całkowicie zakłócić ustalony porządek tego Dakaru 2023. Rzeczywiście, równoważność technologii (EoT), wdrożona po raz pierwszy w tej 45. edycji ( 31 grudnia – 15 stycznia) i przeszedł modyfikację pod koniec czwartego etapu imprezy, w najbliższą środę 4 stycznia.

EoT ma gwarantować sprawiedliwe szanse pomiędzy pojazdami z innowacyjnymi silnikami (T1U, hybrydowe Audi RS Q e-tron) i T1+ (4×4 z silnikiem benzynowym, jak Prodrive Hunter i Toyota Hilux, napęd na dwa koła z silnikiem benzynowym jak Century i MD Rally, diesel 4×4 jak Mini JCW). AUTO nr 2394tygodniowo, dostępny w wersji cyfrowej i w kioskach, pozwala zrozumieć wszystko na temat tego aspektu regulacyjnego.

CZYTAJ TAKŻE > Audi – irracjonalny strach? Nasz raport wyjaśniający równoważność technologii 

Nowy EoT zapewnia wzrost mocy maksymalnej, tylko w przypadku T1U, o około 8 kW (10,8 KM). Moc Audi RS Q e-tron Stéphane’a Peterhansela-Édouarda Boulangera (3. miejsce w Dakarze po 4. etapie), Carlos Sainz-Lucas Cruz (4.) i Mattias Ekström-Emil Bergkvist (8.) zwiększają moc do 266 kW (361,6 KM). Decyzja ta wchodzi w życie od 5. etapu Dakaru 2023 w okolicach Ha'il.

Ten EoT został zmodyfikowany przez komisję W2RC, w skład której weszli David Castera, dyrektor wyścigu Dakar i przedstawiciel Amaury Sport Organisation (ASO) oraz Jérôme Roussel, przedstawiciel Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).

Obaj mężczyźni oparli się na danych dotyczących przyspieszeń samochodów klasy T1, zebranych i przeanalizowanych przez algorytmy na pierwszych trzech etapach Dakaru 2023 oraz w prologu. Na biwaku obecni są także pracownicy FIA, których jedynym zadaniem jest analiza tych odczytów.

Ta zmiana przepisów z pewnością nie zadowoli klanów Toyoty, Bahrain Raid Xtreme i GCK Motorsport. W ten środowy wieczór, kilka godzin przed wydaniem werdyktu przez FIA i ASO, Mathieu Baumel, pilot Nassera Al-Attiyaha i lider zawodów, martwił się tempem Audi.

« Audi będzie stopniowo wracać na rynek. To jednak trochę przerażające. Stéphane wróci bardzo silny i Carlos też na to nie pozwoli. » Tego samego zdania był szef Overdrive, Jean-Marc Fortin. „Jeśli trochę odpuścimy, Audi rzucą się na nas. Nic nie zostało zrobione. »

Poprzednia wersja EoT była ukierunkowana na wszystkie T1 bez wyjątku. T1+ i T1U straciły niemal identyczną moc: 42 konie mechaniczne w przypadku Toyoty i Prodrive oraz 30 kW w przypadku Audi. Tym razem w górę przeszacowane jest jedynie Audi.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)