Audi RS Q e-tron, pierwszy samochód hybrydowy w Dakarze 2022

opublikowany 23/07/2021 à 14:18

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Audi RS Q e-tron, pierwszy samochód hybrydowy w Dakarze 2022

Audi Audi RS Q e-tron jest w fazie testów. © Audi Sport

Literów piętrzy się, ale mówiąc prościej, RS Q e-tron to ulubiona broń Audi do rywalizacji w Dakarze, najsłynniejszym rallye-naloty. Niemiecki producent, który planuje pierwszy oficjalny udział w styczniu 2022 r, zaprezentowała swoją maszynę hybrydową w piątek 23 lipca. Wizualnie można by pomyśleć, że zostałeś przeniesiony w przyszłość dzięki ostrym liniom i minimalistycznym oświetleniom. Na dachu znajduje się ogromny wlot powietrza, który świadczy o instalacji unikalnej w tej dyscyplinie instalacji elektrycznej.

Tak naprawdę RS Q e-tron ma nie jeden, nie dwa, ale trzy generatory elektryczne (MGU). Zarówno przednia, jak i tylna oś mają MGU z Audi e-tron FE07, widoczne szczegółowo. Formuła E w 2021 r. Trzeci MGU służy do ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy. Rejestrowana jest także energia uwalniana podczas hamowania. Bateria to niezłe dziecko o wadze 370 kg i pojemności 50 kWh.

To nie wszystko. Aby pokonywać długie etapy pokonujące niemal 800 km każdego dnia przez prawie dwa tygodnie w Arabii Saudyjskiej, inżynierowie marki Rings dołożyli blok TFSI zaczerpnięty z DTM. Spełnia on funkcję konwektora energii: będzie ładował akumulator, gdy pojazd znajdzie się w sytuacji dynamicznej. Pomiędzy 4 a 500 obr./min zużycie będzie „znacznie poniżej” 6 gramów benzyny na kWh.

„Akumulator to nasz autorski projekt, który przeprowadziliśmy wspólnie z partnerem” mówi Stefan Dreyer, szef rozwoju projektów związanych ze sportami motorowymi w Audi Sport. „Jako inżynierowie zasadniczo widzimy potencjał rozwojowy w każdym elemencie. Ale jeśli chodzi o układ przeniesienia napędu, w Formule E osiągnęliśmy już sprawność układu przekraczającą 97%. Nie ma wiele do poprawienia.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku zarządzania baterią i energią. To tu kryje się największy potencjał rozwoju elektromobilności w ogóle. To, czego nauczymy się podczas niezwykle trudnego projektu Dakar, zostanie przeniesione na przyszłe modele produkcyjne. Jak zawsze nad tym projektem ściśle współpracujemy z naszymi kolegami z działu rozwoju samochodów drogowych. »

Testy rozpoczęły się na początku lipca, a wyścigi będą uwzględnione w programie na początku roku szkolnego. Przypominamy, że Audi Sport wybrało trzy wysokiej klasy załogi pod patronatem Q Motorsport (z X-Raid): Stéphane Peterhansel-Édouard Boulanger, Carlos Sainz-Lucas Cruz i Mattias Ekström-Emil Bergkvist.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)