Zadziwiające liczby sukcesu Audi w Dakarze 2024

Program Audi w Dakarze zakończył się sukcesem Carlosa Sainza w 2024 roku. Hiszpan wykorzystał technologię hybrydową niemieckiego producenta z dobrym skutkiem na trudnych dla mechaników odcinkach!

opublikowany 10/02/2024 à 14:40

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Zadziwiające liczby sukcesu Audi w Dakarze 2024

Audi RS Q e-tron E2 ukończyło Dakar 2024 na 1. miejscu. © DPPI / Julien Delfosse

Trzy tygodnie po triumfie Carlos Sainz i Lucasa Cruza podczas Dakaru 2024 w Arabii Saudyjskiej zespół Audi Sport ujawnił pewne informacje, czasem zabawne, czasem odsłaniające surowość sytuacji rallye-nalot.

Podwozie zwycięskiego Audi RS Q e-tron E2 miało numer 110, które Audi Sport ukończyło 6 lipca 2023 r. To 4x4 przeszło następnie testy w Saragossie, Baja España Aragón, testy w Maroku, Rajd Maroka i test w Château de Lastours. Samochód przejechał wówczas już 5 kilometrów. Następnie wzięła udział w Dakarze 880, podczas którego pokonała dodatkowe 2024 km. Tym samym podwozie przejechało dotychczas 8 054 km.

CZYTAJ TAKŻE > Audi: po zwycięstwie w Dakarze ruszaj do F1!

Obciążenia, którym poddawane było Audi RS Q e-tron, były czasami ekstremalne. Najtwardsze lądowanie po skoku przez krótki czas generowało maksymalne przyspieszenie 16 g w kierunku pionowym (etap 3). Dla porównania samolot pasażerski leci tak, że pasażerowie narażeni są na przyspieszenia nie większe niż 1,5 g. Podczas startu astronauci doświadczają przyspieszenia od 3 do 4 g, a podczas jazdy kolejką górską na krótko może wystąpić nawet 6 g.

Podczas czwartego etapu, 9 stycznia, w roadbooku pojawiła się wzmianka o „bardzo szybkiej trasie” pomiędzy 66. a 95. kilometrem trasy. Inżynierowie Audi odczytali dane wieczorem. Pokazują, żeAudi RS Q e-tron osiągał maksymalną dozwoloną prędkość 170 km/h przez 260 kolejnych sekund (tj. 4 minuty i 20 sekund). Niezwykła wartość na szlakach terenowych. Takie wartości są nie do pomyślenia w obwodzie. Sama jazda z taką prędkością wymagałaby przejechania w linii prostej 12,28 km, nie licząc zwiększenia mocy, aby osiągnąć tę prędkość.

Szósty etap „Pustej Dzielnicy” był zupełnie odwrotny. Wydmy przypominające góry znacznie zmniejszały średnią prędkość. Na około 400 kilometrach wydm Carlos Sainz i Lucas Cruz osiągnęli średnią prędkość zaledwie 40–50 km/h.

Na koniec słowo o technologii hybrydowej stosowanej przez Audi. Napęd elektryczny Audi RS Q e-tron z akumulatorem wysokiego napięcia i konwerterem energii zasilanym przez reFuel jest niezwykle wydajny. Podczas hamowania zespoły silnikowo-generatorowe (MGU) przekształcają energię kinetyczną w energię elektryczną. Ożywienie to umożliwiło pokrycie w okresie rajdu średnio 14% dziennego zapotrzebowania na energię. Kolejny efekt uboczny: zużycie tarcz hamulcowych zostało zmniejszone w porównaniu do konwencjonalnych samochodów rajdowych. Mechanicy zmienili tylko raz tarcze przednie i dwukrotnie tarcze tylne.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)