Urodzony 21 grudnia 1970 roku w Doha, stolicy emiratu, Nasser Al-Attiyah z łatwością przeniósł się z zawodów samochodowych na strzelnice.
W 2004 roku Katarczyk zajął miejsce tuż przy podium olimpijskim w strzelaniu do pułapek na Igrzyskach w Atenach w 2004 roku (Grecja).
Dwa lata później został rajdowym mistrzem świata samochodów produkcyjnych, jadąc Subaru Imprezą, którą dzielił z Chrisem Pattersonem. Al-Attiyah, 16-krotny zwycięzca Rajdowych Mistrzostw Bliskiego Wschodu, zdobywał także koronę w WRC2 w sezonach 2014 i 2015.
W 2012 roku osiągnął sukces w strzelectwie, zdobywając brązowy medal w Londynie (Wielka Brytania) w zawodach skeet. Rok wcześniej Al-Attiyah po raz pierwszy do swojej listy osiągnięć dodał słynny Dakar.
W 2010 roku był o 2”12 od zwycięstwa (za Volkswagenem z Carlos Sainz) na najsłynniejszej rasie rallye-najazd na świat, z którym toczono wówczas w Ameryce Południowej. Jest to zawsze najmniejsza przerwa na mecie samochodu Dakar.
Al-Attiyah, wspierany wówczas przez Timo Gottschalka z Volkswagena, zemścił się w następnym roku i został pierwszym obywatelem kraju arabskiego, który wygrał legendarną imprezę terenową.
Zrobił to ponownie w 2015 roku, tym razem z Miniem i Francuzem Mathieu Baumelem, którzy dołączyli do niego razem z nim. Przeszedł do Toyota w 2017 r. Al-Attiyah i Baumel ponownie zwyciężyli w Dakarze w 2019 r. W tym samym roku wygrał nie mniej słynny Rajd Jedwabnej Drogi, zawsze wspierany przez Baumela.
Choć Dakar zostanie przeniesiony do Arabii Saudyjskiej, kraju sąsiadującego z jego rodzinnym Katarem, od 2020 r. Al-Attiyah musi zadowolić się wicemistrzem za Carlosem Sainzem i Stéphane’em Peterhanselem w pierwszych dwóch edycjach saudyjskich.
Za kierownicą nowej Toyoty Hilux T1+ Al-Attiyah, zawsze w towarzystwie swojego wiernego towarzysza Baumela, przeżyje pomyślny rok 2022, odnosząc czwarty sukces w Dakarze, swój pierwszy na Bliskim Wschodzie, a także zwycięstwo w rajdzie Dakar klasyfikacja generalna pierwszych w historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (W4RC).
Rekord Peterhansela w celownikach?
W przypadku Dakaru 2023 Toyoty nie były już na początku faworytami (31 grudnia), wypierając je imponujące Audi RS Q e-tron i ich silniki elektryczne. Jednak dwa tygodnie później ponownie zwyciężyli Al-Attiyah i Baumel.
Dzięki 3 zwycięstwom etapowym, a wszystko to w pierwszym tygodniu, duet powiększył przewagę na początku imprezy, podczas gdy ich rywale Audi, a także Sébastien Loeb-Fabian Lurquin na Prodrive, doznał wielu niepowodzeń.
Dziewięciokrotny mistrz świata WRC i jego belgijski nawigator być może w drugim tygodniu odniosą sześć zwycięstw etapowych, ale Al-Attiyah i Baumel nigdy nie wpadną w panikę.
Podobnie jak w strzelectwie, w którym przoduje, Katarczyk zachowa spokój do końca, aby zdobyć piąty Dakar po latach 5, 2011, 2015 i 2019.
Mający 53 lata Katarczyk jest niemal młodzieńcem w porównaniu z weteranami Sainzem (60 l.) i Peterhanselem (57 l.). Innymi słowy: ma czas na pobicie rekordu 8 zwycięstw samochodowych Francuza w najważniejszej imprezie rajdowej.
Al-Attiyah i Baumel mają już na celowniku Dakar 2024. Do tego czasu mają nadzieję zachować także tytuł W2RC.
CZYTAJ TAKŻE: Sébastien Loeb, 2. miejsce w Dakarze 2023: „To było nie do rozegrania”
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
0 Uwagi)
Aby napisać komentarz
0 Zobacz komentarze)