Rajd Maroka: śladami afrykańskiego Dakaru w Tan-Tan

Drugi etap Rajdu Maroka 2022 zabierze karawanę do miasta Tan-Tan na południu kraju w tę niedzielę, 2 października. Możliwość prześledzenia śladów dawnego rajdu Paryż-Dakar, oryginalnej, afrykańskiej wersji najsłynniejszego rajdu.

opublikowany 02/10/2022 à 18:42

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Rajd Maroka: śladami afrykańskiego Dakaru w Tan-Tan

Guerlain Chicherit i Mathieu Baumel podczas Dakaru 2007 w Maroku. ©DPPI

Drugi etap Rajd samochodowy du Maroc 2022 zabiera karawanę do miasta Tan-Tan na południu kraju w tę niedzielę, 2 października. Możliwość prześledzenia śladów dawnego rajdu Paryż-Dakar, oryginalnej, afrykańskiej wersji najsłynniejszego rajdu.

CZYTAJ TAKŻE > Rajd Maroka: pojedynek Loeb-Al-Attiyah zostaje wznowiony ze zdwojoną siłą

Ostatni raz Dakar odwiedził to miasto liczące 73 209 mieszkańców 10 stycznia 2007 roku! Nie odmładza to nas, a miło jest zajrzeć do archiwów i poznać stan rajdów w tym okresie.

Na długo zanim Organizacja Sportowa Amaury (ASO) przeniosła zawody do Ameryki Południowej w 2009 r., a następnie do Arabii Saudyjskiej w 2020 r., Dakar przyciągnął dwie armady w kategorii samochodów: Mitsubishi, na czele którego stali Francuzi Stéphane Peterhansel i Luc Alphand, oraz Volkswagen, zespół prowadzony przez Ariego Vatanena i Giniela de Villiersa.

Czy ktoś powiedział Lucowi Alphandowi o sejfie? ©DPPI

Czy ktoś powiedział Lucowi Alphandowi o sejfie? ©DPPI

Przybysze wyróżniali się wbrew swojej woli. Guerlain Chicherit, związany z Mathieu Baumelem (nie trzykrotnym zwycięzcą Dakaru z Nasserem Al-Attiyahem) po wypadku w swoim BMW X3 zakończył wyścig z głową w dół. Carlos Sainz (Volkswagen), który niedawno wycofał się z Rajdowych Mistrzostw Świata, zdążył już ugruntować swoją pozycję dyrektora w tej dziedzinie, odnosząc w Dakarze swoje zwycięstwo na szóstym etapie, mimo że była to dopiero jego druga próba.

Volkswagen Touareg mimo upływu 16 lat nie zestarzał się ani trochę.

Volkswagen Touareg mimo upływu 16 lat nie zestarzał się ani trochę. ©DPPI

Kolejny kierowca o dużym wyczuciu ataku, Robby Gordon, sieje niezgodę. Przyzwyczajony do Bajów Amerykanin zaadaptował na potrzeby Afryki nieporęcznego Hummera. Pomiędzy kilkoma uderzeniami w tylne zderzaki wolniejszych pojazdów 4x4 Robby Gordon uwalnia moc amerykańskiego V8 i wyznacza szybki czas na początku Tan-Tan, w kierunku Zouerat.

Znacznie skromniej było wejście dwóch Fiatów Pand dla dwóch rajdowych legend. Bruno Saby, zwycięzca imprezy z 1993 r., i Miki Biasion wpadli w wichurę, która nie wymawiała swojej nazwy. „Pandakar” jest zbyt słaby, aby stawić czoła pustynnym przestrzeniom, a dwaj mistrzowie poddali się niemal jednocześnie w drodze do Tan-Tan!

Mała Panda nie była wystarczająco silna, by pokonać wydmy. ©DPPI

Mała Panda nie była wystarczająco silna, by pokonać wydmy. ©DPPI

W przypadku wszystkich tych wielkich nazwisk w tej dyscyplinie problemy sportowe z pewnością uniemożliwiły im skupienie się na kulturze regionu, takiej jak Moussem of Tan-Tan. To coroczne zgromadzenie nie ma charakteru mechanicznego, ponieważ dotyczy koczowniczej populacji Sahary, a w szczególności około trzydziestu plemion z południowego Maroka i innych terytoriów północno-zachodniej Afryki.

Ze strony internetowej UNESCO wynika, że ​​Moussem od 2008 roku znajduje się na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości UNESCO. Moussem to okazja do spotkań, kupna, sprzedaży i wymiany żywności i innych produktów, organizowania zawodów w hodowli wielbłądów i koni, świętowania ślubów i konsultacji z zielarzami. Moussem jest także pretekstem do różnych form wyrazu kulturowego: muzyki, popularnych piosenek, gier, meczów poetyckich i innych ustnych tradycji Hassaniego.

Wszystko to nie rzuca światła na pochodzenie nazwy Tan-Tan. Nie jest to hołd złożony komiksowi Tom Tom i Nana czy GPS TomTom, ale dźwięk emitowany przez wiadro kołyszące się na dnie studni. Widząc suche środowisko, możemy łatwo odgadnąć, jakie znaczenie ma zapotrzebowanie na wodę w danej miejscowości. To znaczenie w zaopatrzeniu w wodę przypomina z inicjatywy piosenkarza Daniela Balavoine’a, która wspierała instalację hydraulicznych pomp wodnych na poboczach wyścigu Paryż-Dakar przed jego zniknięciem w styczniu 1986 r.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)