Czy Sébastien Loeb przyćmił swoją legendę w Dakarze?

W każdy wtorek dwóch naszych reporterów prezentuje swoje sprzeczne punkty widzenia na aktualną kwestię. W tym tygodniu zastanawiamy się, czy Sébastien Loeb ma rację, nalegając na tory Dakar, które wciąż mu odmawiają.

opublikowany 03/01/2023 à 15:00

Juliena BILLIOTTE

2 Zobacz komentarze)

Czy Sébastien Loeb przyćmił swoją legendę w Dakarze?

Od 2016 roku historia pomiędzy Sébastienem Loebem a Dakarem jest burzliwa / © DPPI

Fakty : od 2016 r. Sebastian Loeb ciężko pracuje, aby dodać Dakar do swojej ogromnej listy osiągnięć. Zwycięzca wielu etapów, autor pary podium na premierowych imprezach rallye-raid, dziewięciokrotny mistrz świata WRC nadal nie znalazłem klucza. I to nie początek roku 2023 prawdopodobnie uspokoi jego licznych i zagorzałych zwolenników. Od drugiego etapu Alzatczyk spędził w skałach 2 minut. Czy przy tak wielu niepowodzeniach na torach Dakar najlepsze osiągnięcia we francuskim sporcie motorowym nie mogą zaszkodzić jego reputacji?

TAK, Julien Billiotte

Po raz kolejny Sébastien Loeb prawdopodobnie nie wygra słynnego Dakaru. Podobnie jak od jego pierwszego udziału w 2016 roku, niestety.

Ogromne osiągnięcia Alzatczyka nie wymagają zwycięstwa nad królową rajdów. Jednak od chwili rozpoczęcia wyścigu przez Loeba francuski sport motorowy oczekuje zwycięstwa legendy WRC.

W tym przypadku dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata jest więźniem swojej aury. Wszystko inne niż sukces jest niemal postrzegane jako porażka.

Nie można kwestionować szybkości i umiejętności prowadzenia pojazdu Loeba. Czy w zeszłym roku nie wygrał Rajdu Monte Carlo i mistrzostw Extreme E?

Entuzjazm wywołany jego debiutem w Dakarze, karalny, ale bardzo zrozumiały, z biegiem lat, logicznie rzecz biorąc, osłabł. Z drugiej strony pech nadal wisi mu na włosku. Ale to nie wyjaśnia wszystkiego.

W 2021 roku Loeb zdecydował się rozstać ze swoim historycznym kolegą z drużyny Danielem Eleną po kolejnej bolesnej emeryturze w Dakarze.

« Prodrive wkłada wiele wysiłku w rozwiązywanie problemów z samochodem i zespołem– wyjaśnił naszym kolegom z Najnowsze wiadomości z Alzacji.

Ze swojej strony też zadałem sobie pytanie. Muszę zoptymalizować pilotowanie i nawigację. A to wiąże się ze zmianą pilota. To trudny wybór, ale był konieczny. ".

Od tego czasu łączony z Belgiem Fabianem Lurquinem podczas rajdów rajdowych Loeb zajął solidne 2. miejsce w Rajdzie Dakar 2022. Tym samym wyrównał swój najlepszy wynik z edycji 2017, gdzie był o włos od zwycięstwa w wyścigu Peugeot zmierzy się ze Stéphane’em Peterhanselem.

Duet Loeb-Lurquin przedstawił się z dużymi ambicjami na starcie Dakaru 2023, ale wszelkie nadzieje zniknęły już na 2. etapie, po 90 minutach straconych w skałach.

Od zakończenia oficjalnego programu marki lwa Loeb jeździ w barwach Bahrain Raid Xtreme za kierownicą BRX Hunter przygotowanego przez Prodrive International. Konstrukcji nie brakuje uroku i powagi, ale mogą uczciwie konkurować z wysiłkami fabryki Toyota a zwłaszcza Audi?

Jak wszystkie imprezy sportów motorowych, Dakar stał się wydarzeniem ultraprofesjonalnym, w którym siła ognia producentów robi różnicę. Czy powinniśmy być zaskoczeni widokiem BRX Hunters walczących w skałach, podczas gdy RS Q e-tron i inne Hiluxy nie wydawały się tak bardzo cierpieć?

Czekając na ponowne znalezienie fabrycznego koła, Loeb wydaje się skazany na osiąganie jednorazowych sukcesów i wygrywanie wydarzeń mniej prestiżowych niż Dakar, takich jak Rajd Andaluzji 2022.

48-letni Alzatczyk jest niemal nowicjuszem w świecie rajdów, w którym świetnie prosperują przystojni pięćdziesięciolatkowie Peterhansel i Nasser Al-Attiyah, nie zapominając o energicznym sześćdziesięcioletnim Carlosie „El Matador” Sainz, wszyscy wielokrotni zwycięzcy Dakaru.

Loeb ma zatem czas po swojej stronie, ale jego wyraźna frustracja zeszłego wieczoru na mecie drugiego etapu podkreśla jego rosnącą niecierpliwość w związku z wydarzeniem, w którym wydaje się być przeklęty.

Nie, przez Doriana Grangiera

„W dzisiejszych czasach wielką karierę mierzy się liczbą porażek. » To określenie zapożyczone od Henriego Jeansona, wybitnego dziennikarza i scenarzysty XX wieku, wiernie ilustruje karierę Sébastiena Loeba.

Ma bardzo mało porażek. Oceniaj po wielkości jego osiągnięć! Rekordzista tytułów i zwycięstw w WRC z 9 koronami świata i 80 sukcesami rajdowymi, zwycięzca Pikes Peak, w WTCC, w rallycross, w Extreme E, nie zapominając o swoim 2. miejscu w 24 godziny Le Mans 2006! 

A w tym wszystkim Dakar? Legendarny rajd wciąż stawia opór niezniszczalnemu Alzatczykowi. A mimo to rekord jest nadal niezły: trzy podia w 6 startach – w tym dwa drugie miejsca w latach 2 i 2017 – oraz 2022 zwycięstw etapowych: czy możemy to nazwać porażką?

Oczywiście rozczarowanie jest zawsze obecne, ponieważ jako urodzony zawodnik legenda rajdów ma na celu tylko jedno: ostateczne zwycięstwo w klasyfikacji generalnej. Ale Sébastien Loeb jest zrobiony z tego metalu, który nigdy się nie poddaje. Porażki to tylko drabina, która prowadzi do sukcesu. Jeśli nie będzie to rok 2023, to będzie to kolejny rok. 

W żadnym wypadku nie wierzę, że jego legenda zostanie zniszczona w wyniku nowego nieszczęścia na Dakarze. Loeb reprezentuje stronę – nie, rozdział! – sporty motorowe, francuskie i światowe. Zarówno sukcesy, jak i porażki tej firmy ukształtowały i nadal kształtują jej reputację. Loeb nie wygrał Le Mans, nie był mistrzem WTCC ani WRX, a mimo to bardziej szanowano go za to, że próbował, niż się poddawał.

I nie kwestionujcie talentu tej osoby: w wieku 48 lat pozostaje on niekwestionowanym punktem odniesienia w świecie rajdów, czego dowodem jest jego zwycięstwo w Monte-Carlo w 2022 r. Porażki są częścią uczenia się i rozwoju. kierowcą, co jest tym bardziej prawdziwe w przypadku tak trudnego wydarzenia jak Dakar. Na pewno Alzatczyk powróci z nienaruszoną motywacją, by w końcu zwyciężyć. „Porażka czyni silnego silnym” jak wspomina Saint-Exupéry, Sébastien Loeb jest tego doskonałym przykładem.

CZYTAJ TAKŻE > Sébastien Loeb i Dakar: Kocham cię, ja też nie

Juliena BILLIOTTE

Zastępca redaktora naczelnego AUTOhebdo. Pióro zanurzone w żółci.

2 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

2 Uwagi)

FRANCOISA PEISSONA

03 o 01:2023

Na zawsze pozostanie najlepszy, z Dakarem czy bez. Niech więc przestanie brać udział w tym wyścigu, który z niczym się nie rymuje... I niech wraca do WRC!!!

DANIELA MEYERSA

03 o 01:2023

Tak, cóż, jest tak wypalony, niech wróci do „domu” i przyjedzie do Monte Carlo, po prostu na to czekamy!!

Aby napisać komentarz