40 lat temu Alain Prost wygrał GP Francji za kierownicą Renault RE40

Po sezonie 1982, naznaczonym napięciami między Alainem Prostem i René Arnoux, Renault RE40 powinno było zapewnić marce i jej cudownemu kierowcy najwyższy tytuł.

opublikowany 17/04/2023 à 17:20

Gautier uspokaja

0 Zobacz komentarze)

40 lat temu Alain Prost wygrał GP Francji za kierownicą Renault RE40

Renault RE40 © Artcurial

René Arnoux poszedł do Ferrari, wszystkie siły życiowe Renault F1 skupiają się na Alain Prost w tym roku 1983. Może liczyć na wsparcie nowego kolegi z drużyny, znacznie bardziej uległego, w osobie Eddiego Cheevera. Aby walczyć o tytuł, Prost dysponuje nową, potężną bronią, RE40, zbudowaną w oparciu o innowacyjną skorupę z włókna węglowego i napędzaną ewolucją wyjątkowego Renault Gordini EF6 1 litra V1.5 Turbo, który w kwalifikacjach rozwija moc do 750 KM. Przez cały sezon Alain Prost prowadził epicką bitwę z Nelsonem Piquetem i jego Brabham-BMW BT52 na szczycie mistrzostw.

Renault RE40 © Artcurial Motorcars

Grand Prix Francji odbyło się w tym roku wyjątkowo Circuit Paul Ricard 17 kwietnia. Tor prowansalski boryka się z poważnymi trudnościami finansowymi, a celem tej zmiany daty jest uniknięcie konkurencji ze strony plaż i letnich zakłóceń charakterystycznych dla miesiąca lipca. Alain Prost notuje tam swój pierwszy sukces w sezonie. Później zwyciężył trzykrotnie, w Belgii, Wielkiej Brytanii i Austrii. 

Renault RE40 © Artcurial Motorcars

Na nieszczęście dla Francuza osiągi Brabhama pod koniec kampanii gwałtownie wzrosły, a zapach paliwa napędzającego angielski samochód intrygował i podsycał, oprócz silnika BMW, coraz uporczywe pogłoski o oszustwie. Prostowi ostatecznie nie udało się zdobyć tytułu mistrza świata różnicą dwóch małych punktów i z hukiem pozostawił francuską markę, gdy ta odmówiła złożenia reklamacji, przypieczętowując wynik mistrzostw i drugą z trzech koronacji Nelsona Piqueta (1981, 1983). i 1987).

Renault RE40 © Artcurial Motorcars

TECHNICZNE

  • Typ silnika: 6° V90 Turbo
  • Układ: środkowy tył
  • Pojemność skokowa: 1 cm492
  • Moc 650 do 750 KM
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna Hewland
  • Rozstaw kół przednich/tylnych: 1740/1630 mm
  • Rozstaw osi: 2730mm
  • Waga: kg 545
  • Prędkość maksymalna: +320 km/h

 

CZYTAJ TAKŻE > Kolekcjoner – McLaren-Honda MP4/5B

Gautier uspokaja

Dziennikarz MotoGP, Nascar, Rallye France, Endurance i Classic... Między innymi.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz