Grand Prix Stanów Zjednoczonych w Austin ma 10 lat: spojrzenie wstecz na trzy najważniejsze wydarzenia

Pomiędzy podmuchem wiatru, który kosztował Nico Rosberga tytuł, źle otrzymaną karą Maxa Verstappena i ostatnim sukcesem Kimiego Räikkönena, Circuit of the Americas od chwili pojawienia się w kalendarzu F1 w 2012 roku kryje w sobie wiele niespodzianek dla fanów FXNUMX.

opublikowany 19/10/2022 à 16:38

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Grand Prix Stanów Zjednoczonych w Austin ma 10 lat: spojrzenie wstecz na trzy najważniejsze wydarzenia

Pojedynek Kimiego Räikkönena z Lewisem Hamiltonem w 2018 roku był wystawny. ©DPPI

2015: Rosberg otrzymuje cios

Jest wiele sposobów na utratę tytułu mistrza świata. Najczęściej outsider zostaje pokonany w wyniku porzucenia drużyny w wyniku awarii mechanicznej, kolizji lub słabego występu. Ale Nico Rosberg (Mercedes) wymyśla nowego winowajcę podczas Grand Prix Stanów Zjednoczonych: podmuch wiatru

Niemiec, który przybył do Teksasu w roli myśliwego, musi odrobić 66-punktową stratę do kolegi z drużyny Lewis Hamilton przed startem w 16. z 19 rund sezonu.

Zaczęło się dobrze od zdobycia pole position w Q2, a deszcz zmusił do odwołania Q3. Następnego dnia Lewis Hamilton ukradł pierwszą pozycję po agresywnym hamowaniu po wewnętrznej stronie pierwszego zakrętu. To idzie źle!

Na szczęście jakieś dwadzieścia minut później na wysychającym torze syn Keke Rosberga odzyskuje przewagę. Nic nie zostało jeszcze rozstrzygnięte w sprawie mistrzostw, ponieważ Lewis Hamilton musi zdobyć o dwa punkty więcej niż jego były najlepszy przyjaciel, aby zapewnić sobie koronę. Jednak z Nico Rosbergiem na czele scenariusz już się nie sprawdza.

Wypadek Daniila Kwiata (czerwony Byk) na 43. okrążeniu powoduje wybuch samochodu bezpieczeństwa. Peleton przegrupował się przed ostatnim sprintem, ale Nico Rosberg zachował spokój… aż do niesamowitej wycieczki poza trasą na 48. okrążeniu.

Niemiec bronił się, powołując się na nagły podmuch bocznego wiatru, który zmienił zachowanie jego mercedesa podczas ponownego przyspieszania. Będąc pasażerem w swoim samochodzie, Nico Rosberg pozostawia wolną drogę Lewisowi Hamiltonowi, aby przypieczętował swój trzeci tytuł mistrza świata F1 po 2008 i 2014 r.

Niemniej jednak ta afront będzie sygnałem alarmowym. Nico Rosberg odniesie niezwykłą serię sześciu zwycięstw z rzędu, przypadając na koniec sezonu 2015 i wiosnę 2016. Stając się wojownikiem na torze, silniejszym psychicznie, nie da się zwieść koledze z drużyny i pojedzie na koniec, aby dołączyć do ojca w tabeli mistrzów świata. Wyczerpany od razu przejdzie na emeryturę.

2017: Verstappen ukarany

Przy okazji trzeciego udziału w Grand Prix Stanów Zjednoczonych, drugiego za kierownicą Red Bulla, Max Verstappen pokazuje swój przedwczesny talent… ale także skłonność do wzbudzania kontrowersji.

Holender, zaledwie 20-letni, po różnych zmianach części silnika startuje z 16. miejsca na torze o długości 5,513 km. Tam jednomiejscowy wyposażony w hybrydę turbo V6 Renault podnosi się bez oddania strzału w hierarchii, aż do powrotu do wydechu Ferrari przez Kimi Räikkönena w ostatniej pętli.

Nieustraszony Max Verstappen wykorzystał lepsze przyspieszenie na wyjściu z zakrętu, aby spróbować wyprzedzić Finna w niekończącym się zakręcie 18. Rzadki i odważny manewr, który opłacił się w ostatniej minucie, zdobywając trzeci stopień na podium!

Niemniej jednak komisarze są czujni. Zauważyli, że wszystkie cztery koła Red Bulla przekroczyły granicę toru oznaczoną białą linią. Podczas gdy sprawca łapie oddech w toalecie tuż przed ceremonią protokolarną, kara spada: pięć sekund kary spada na czwarte miejsce, za Kimim Räikkönenem. Holender powstrzymuje swój gniew.

„Oni (komisarze) mogli przynajmniej zapytać mnie o opinię i wysłuchać mojego punktu widzenia” – dodał. warczy Max Verstappen. „Dlaczego zostałem ukarany? Wypadłem z toru na torze, który i tak nie ma ograniczeń, a od piątku wszyscy schodzą z toru, dlaczego jestem tak karany? »

„Tłum uwielbia ataki, a takie decyzje podejmuje się na żywo… Nie można się kłócić, jest to zapisane w zasadach. Oni (FIA) wiedzieć, jak napisać regulamin. Na razie jest to na ich korzyść” – insynuuje. „To nie jest sygnał wysyłany do opinii publicznej. Wejdziesz 10 centymetrów w krawężnik, wszyscy wyjdą z toru, nikt nie narzeka, jak w kwalifikacjach na zakręcie 19, gdzie mogliśmy wyjechać poza krawężnik. I dzisiaj (Niedziela), zabili rasę. »

W następnym roku kierownictwo wyścigu zainstaluje krawężniki typu „kiełbasa”, aby uniemożliwić jednomiejscowym przejazdom przez ten łuk.

Jednak walka jak zbieracze szmat była całkowicie możliwa bez łamania zasad. Dowodem na to jest ten wspaniały nadmiar Carlos Sainz Jr, następnie Renault, na szkodę Sergio Péreza (Force India). Madrynianin utrzymał kurs na zewnętrznej stronie potrójnego zakrętu, zanim wyprzedził Meksykanina podczas hamowania przed kolejnym zakrętem:

2018: uwolnienie Räikkönena

W przypadku Icemana nie należy spodziewać się tyrad i radości. Również wtedy, gdy Fin po raz pierwszy od 114 wyścigów przekroczył linię mety na prowadzeniu, czyli m.in. 5 lat, 7 miesięcy i 4 dni, nie płacze w radiu, ale wydaje proste „Wreszcie” neutralnym tonem.

Mimo to lodziarz przyprawił o gęsią skórkę wszystkich swoich zwolenników, a szerzej miłośników F1. Kimi Räikkönen, który kilkukrotnie w sezonie 2018 znajdował się na dobrej pozycji, nigdy nie był w stanie przerobić tego podwyższenia, a jego wadą były najczęściej wątpliwe inspiracje ze strony jego strategów.

Ale o Austin Tej jesieni 2018 roku wszystko potoczy się jak we śnie. Ferrari, które uzyskało drugi najlepszy czas, po raz pierwszy wskoczyło do mercedesa Lewisa Hamiltona już przy pierwszym hamowaniu i objęło prowadzenie.

Następnie Kimi Räikkönen stawia na strategię jednego postoju, podczas gdy Mercedes wybiera dwa pit stopy. Po 20 rundach Srebrna Strzała kilka razy bezskutecznie próbuje znaleźć otwarcie.

Ferrari zatrzymuje się jako pierwsze, pozostawiając pole otwarte dla Mercedesa, który po pierwszym zatrzymaniu zyskuje pewną przewagę... aż do momentu, gdy na jego miękkich, ale świeższych oponach pojawią się pęcherze. Musimy zatem ponownie zwrócić się w stronę trybuny, podczas gdy Kimi Räikkönen wraca do pierwszego rzędu.

Zakończenie wyścigu będzie trójstronną walką o zwycięstwo trwającą blisko 10 okrążeń. Kimi Räikkönen nie poddaje się Maxowi Verstappenowi, któremu udaje się powstrzymać powrót Lewisa Hamiltona. To jego 21. i ostatni sukces w Formule 1, gdyż odejdzie ze sportu pod koniec 2021 roku po trzyletnim leasingu w Formule XNUMX. Alfa Romeo.

CZYTAJ TAKŻE > Grand Prix USA, udany zakład COTA Austin!

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)