Powstała w 2013 roku kategoria R5 zrewolucjonizowała drugą serię WRC i różne testy rallye na całym świecie. FIA podjęła wówczas decyzję o zastąpieniu starzejących się S2000 modelami zbliżonymi do WRC. R5 ma 4-cylindrowy silnik turbo o pojemności 1.6 l z kołnierzem 32 mm, pięciobiegową sekwencyjną skrzynię biegów i napęd na wszystkie koła. Maksymalna cena zakupu samochodu została ustalona na 180 000 euro.
Citroën et M-Sport ont été les premiers à se lancer sur le marché en proposant respectivement la DS 3 et la Ford Fiesta dans la gamme. Le modèle français reprenant les formes de la version WRC a reçu différents kits de développement afin de gommer ses faiblesses, avec notamment un kit évo 2016 offrant de nouveaux amortisseurs et des réparations plus simples à effectuer.
Mimo wszystko większy sukces w tej kategorii będzie miał M-Sport. Brytyjska struktura, mistrz wśród kierowców i producentów w WRC w tym sezonie, może pochwalić się rekordową sprzedażą, odkąd w poniedziałek świętowała 250. produkcję.
Ford Fiesta R5 to nasz odnoszący największe sukcesy samochód rajdowy na świecie, a 250. egzemplarz jest już gotowy do odbioru! pic.twitter.com/qzNfu91xkp
— M-Sport (@MSportLtd) 27 listopada 2017
Peugeot dołączył do tej kategorii w 2014 roku wraz z modelem 208 T16. Jest głównie w ERC że odniesie sukces dzięki kilku zwycięstwom Craiga Breena co umożliwi mu dostrzeżenie go przez Citroën Racing, gdy marka Chevron powróci do WRC.
Kategoria R5 zmieniła swoje oblicze w 2015 roku, kiedy Skoda wprowadziła na rynek Fabię R5, której misją było podążanie za trendem Fabii S2000, będącej punktem odniesienia w tej kategorii. Nowy R5 znakomicie spełnił swoje zadanie, szybko okazując się najbardziej wydajnym i niezawodnym, co skłoniło załogi do wyboru tego modelu. Zdobyła wiele tytułów krajowych, zwłaszcza we Francji z Sylvainem Michelem oraz w WRC 2 z Pontus Tidemand w tym roku. Czeska marka należąca do Grupy Volkswagen sprzedała już ponad 150 modeli.
Malgré les performances de la Fabia R5, Hyundai Motorsport a tenu à lancer la version R5 de sa nouvelle i20. Elle a fait ses débuts en compétition au Tour de Corse et a rapidement affiché des performances prometteuses. Jordan Berfa a notamment décroché le titre de champion de France des Rallyes Terre sur une monture coréenne.
Kategoria R5 stale się powiększa wraz z przygotowywaniem nowych samochodów. Volkswagen Motorsport przygotowuje się do półoficjalnego powrotu ze swoimi GTI Polo obecnie w fazie rozwoju. Citroën również się przygotowuje wersja R5 jego C3. Proton wypuści także Iriza w przyszłym roku.
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
0 Uwagi)
Aby napisać komentarz
0 Zobacz komentarze)