20 lat temu: historia jedynego Rajdu Chin WRC

W dniach 17-19 września 1999 w Chinach odbyła się pierwsza (i jak dotąd jedyna) runda Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), którą wygrała firma Auriol-Giraudet (Toyota). Spojrzenie wstecz na to wydarzenie w czasie, gdy kraj mógł ponownie wystąpić w Pucharze Świata

opublikowany 19/09/2019 à 10:22

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

20 lat temu: historia jedynego Rajdu Chin WRC

XI runda sezonu 11 WRC przenosi zawodników do prowincji Guangdong, położonej w południowo-wschodnich Chinach. Impreza zastępuje indonezyjskie spotkanie (które od tego czasu nigdy nie wróciło do WRC) i odbywa się po Rajd samochodowy Finlandii, którą kilka tygodni wcześniej wygrał weteran Juha Kankkunen (Subaru). 

Impreza odbywa się na torach gruntowych i obejmuje 22 odcinki specjalne na dystansie czasowym 319 km. Pomimo młodości Rajdu Chin, który odbywa się dopiero w trzeciej edycji, na starcie stanęło 71 załóg. 


Ziemia jest mokra. © DPPI/F.Baudin

Niektórzy piloci są również zaniepokojeni zachowaniem Chińczyków na kursie, jak wyjaśnia Carlos Sainz (Toyota). „Nie wiem, czy ten kraj nadaje się na organizację rajdu Pucharu Świata. 

Nie jest przyzwyczajony do widoku samochodów jadących z dużą prędkością po drogach. Wyobrażam sobie, że to skomplikowane. Nie wiem jak to będzie, trochę się martwię. »

„W czasie rekonesansu przejeżdżaliśmy przez kilka wsi, których mieszkańcy znajdują się blisko trasy, mówi Luis Moya, jego drugi pilot. W Europie byłoby to nie do pomyślenia. Skrzyżowane palce, mając za sobą organizację, mam nadzieję dać z siebie wszystko, ale nie jestem do końca pewien. »

Gęstość zaludnienia stanowi poważny problem. „Na 30-kilometrowych odcinkach specjalnych można spotkać 5 tysięcy Chińczyków spacerujących poboczem lub na rowerach, zgłoś Jezusa Purasa (Toyota). To niebezpieczny teren, mam nadzieję, że organizatorzy zachowają czujność. »

Colin McRae-Nicky Grist (Ford) to jedna z dwóch załóg, które jeździły już po Chinach, gdy rajd był częścią mistrzostw Azji. Faworytami są zatem Brytyjczycy, ale twist! Po dwóch terminalach w SS1 rozdarte prawe przednie zawieszenie położyło kres ich wysiłkom. 

Zespół M-Sport est décimée, puisque Thomas Radström subit pareil sort au même endroit. Les tentes sont pliées dès le vendredi pour le personnel de Malcolm Wilson. 

 

 

Pod szarością Tommi Mäkinen (Mitsubishi) i Risto Mannisenmäki obejmują prowadzenie. Pierwsze ostrzeżenie dla Lancera Evo pojawia się w postaci drzewa wyłaniającego się z ciasnego zakrętu. Nadwozie zgniecione na wysokości lewych tylnych drzwi pasażera, sedan jest naprawiany przez mechaników w ASO. 

Niestety, pomimo tej intensywnej pracy, Finowie opuścili park z sekundowym opóźnieniem; ukarani 10 sekundami spadli na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. 

Korzystają na tym Richard Burns i Robert Reid (Subaru), którzy obejmują prowadzenie na koniec pierwszego etapu. Ale następnego dnia Didier Auriol (Toyota) rzucił oskarżenie! Francuz w towarzystwie Denisa Giraudeta dogonił, a następnie w połowie drogi wyprzedził Imprezę, mimo wyłączeń silników związanych z przejeżdżaniem przez brodę. 


Mäkinen-Mannisenmäki, to prawie koniec… © DPPI/F.Baudin

Nowa podwójna emerytura uderza w ten sam zespół, zespół Mitsubishi. Po rolce Freddy’ego Loixa Tommi Mäkinen rzuca ręcznik. „Podczas hamowania było bardzo ślisko i uderzyłem w kamień. » Potężny cios dla odchodzącego mistrza, zawiedzionego sprzęgłem w Finlandii. 

Ostatni krok ma formępojedynek Didiera Auriola i Richarda Burnsa. Startując z przewagą 10''9, Francuz nie zadawał żadnych pytań o najszybsze czasy. Odniósł swoje 19. zwycięstwo w WRC, 55 cali przed kierowcą Prodrive. 


Denis Giraudet, Didier Auriol i Ove Andersson na podium. © DPPI/F.Baudin

„Organizacja była idealna, nie ma co mówić, wszystko było bardzo bezpieczne, podsumował mistrz z 1994 roku. Kierowcy narzekali na kręte drogi, ale jesteśmy w Mistrzostwach Świata i ciekawie jest mieć zróżnicowane trasy. Doceniam. »

WRC ostatecznie zastąpi Rajd Chin Cyprem rok później. W 2016 roku padok miał powrócić do prowincji Pekin na początku września, jednak ulewne deszcze, które uszkodziły drogi, spowodowały test został odwołany. 

Jednak Państwo Środka mogłoby powrócić na czoło sceny WRC. Yves Matton, dyrektor Komisji Rajdowej Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), zadeklarował wyłącznie w numerze 2234 AUTOtygodniowo (na wyprzedaży w wersji cyfrowej i w kioskach): „Istnieją trzy miejsca docelowe, w których mistrzostwa będą miały swoją rundę: Chiny, Ameryka Północna i Rosja. »

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz