Yves Matton: „Jedyna opcja, jaką mamy na stole”

W nadchodzących miesiącach proces prowadzący WRC do hybrydyzacji nabierze tempa. Regulamin, dostawca i kilka głównych tematów zaczną obowiązywać. Oto sytuacja z Yvesem Mattonem, dyrektorem ds. rajdów w FIA.

opublikowany 28/02/2020 à 09:50

Pierre Tassel

0 Zobacz komentarze)

Yves Matton: „Jedyna opcja, jaką mamy na stole”

Czy sposób, w jaki odbyła się szwedzka impreza, ze względu na brak warunków zimowych, może zachęcić Państwa do zaplanowania kolejnych tego typu rund, aby obniżyć koszty i dodać daty do kalendarza według własnego uznania?

 

Nie, to nie jest to, czego szukamy. Uważam, że dzisiaj, przy przejechaniu 300-350 km, to już sprint. Później, w zależności od kraju, do którego chcemy pojechać, być może będziemy musieli zrobić wszystko inaczej. Jeśli wezmę jako przykład Amerykę Północną, ponieważ jest to ważny rynek dla producentów, czy obecny format WRC jest dostosowany? Czy uda nam się dotrzeć do amerykańskiej publiczności, która ma inne podejście do sportów motorowych niż my? Dziś nic o tym nie wiem.

Czy byłbyś skłonny złagodzić format rajdu, aby umożliwić Szwecji wyjazd do miejsca, gdzie leży śnieg?

Jeśli utrzyma swoją obecną lokalizację, ale będzie musiał przenieść się w rejon gwarantujący warunki zimowe, niewykluczone, że stanie się to z pomocą wysiedleńczą. Walia robi to w sobotę, więc dlaczego nie Szwecja? Z drugiej strony jestem przeciwny pomysłowi zmiany formatu, który obejmowałby codziennie inne parki.

Dlaczego żaden rallye zastąpił Chile?

Przede wszystkim dlatego, że trudno byłoby zmienić kalendarz. Nie otrzymaliśmy wówczas propozycji z wydarzenia, które już się odbyło lub było kandydaturą i które wypadło pomyślnie. Mieliśmy prośby, ale nic z tego zamówienia.

Gdzie jest wybór dostawcy systemu hybrydowego?

Producenci mieli czas do 20 lutego na ustosunkowanie się do zaproszenia do składania ofert. Następnie decyzja zostanie podjęta za miesiąc. Dotyczy to zestawu, w którym znajduje się akumulator, silnik elektryczny oraz wszystkie niezbędne części do podłączenia go do skrzyni biegów. Ten zestaw hybrydowy będzie miał identyczną strategię i elektroniczne zarządzanie dla każdego. Zestaw ten będzie zarządzany przez FIA przez co najmniej trzy lata.

Kiedy marki będą musiały ogłosić, że są kandydatami na rok 2022?

Ustalimy datę w maju lub przed Radą Światową FIA w czerwcu.

Oznacza to, że w zależności od liczby zarejestrowanych producentów konkurs zostanie ogłoszony czy nie?

To nie jest kwestia tego, czy go uruchomić, czy nie. To jedyna opcja, jaką mamy na stole. Nie ma planu B. Pytamy ich, bo dla nich też jest ciekawe, kto tam będzie. Po całej wykonanej pracy otrzymaliśmy od nich raczej dobre opinie, ale jak dotąd ich kierownictwo nie podjęło jeszcze decyzji.

Jeśli w czerwcu tylko dwóch producentów ogłosi, że będą w 2022 r., co zrobisz? Czy rzeczywiście powinniśmy rozważyć plan B?

To nie jest moja jedyna decyzja. Myślę, że jeśli w 2022 roku dwie marki potwierdzą swoją obecność, będziemy dalej podążać ścieżką tej technologii.

Gdzie jesteś w odniesieniu do harmonogramu podanego w momencie ogłoszenia hybrydyzacji?

Jesteśmy trochę spóźnieni. Będziesz musiał poczekać do marca, zanim poznasz wybór dostawcy zestawu. Następnie wszystkie elementy zabezpieczające również trwały trzy miesiące.

Czemu odpowiadają te elementy?

Na początku procesu prowadzącego do hybrydyzacji producenci mieli swobodę stworzenia własnej klatki bezpieczeństwa. Ostatecznie, aby obniżyć koszty, zdecydowano, że to FIA zdefiniuje tę drugą kwestię i przeprowadzi testy zderzeniowe. Będzie to wspólne dla wszystkich samochodów, co wymagało od nas uwzględnienia różnych rozmiarów i kształtów samochodów. Wciąż toczą się dyskusje na temat umiejscowienia foteli czy położenia poręczy bocznej po stronie kierowcy. My produkujemy rysunek, ale producenci będą musieli go wyprodukować. Zestaw ten zostanie poddany głosowaniu w czerwcu podczas Rady Światowej.

Jaka będzie cena tych nowych WRC?

Naszym celem jest, aby była ona niższa niż 500 000 euro. W porównaniu do obecnych samochodów liczyliśmy na obniżenie kosztów o 40%, ale według obliczeń menadżera zespołu będzie to -35%. Obejmuje to konstrukcję samochodów, ale także koszt eksploatacji w przeliczeniu na kilometr.

Czy nie można ograniczyć cen i zmusić marek do sprzedaży swoich samochodów?

Z prawnego punktu widzenia wprowadzenie tego jest bardzo skomplikowane i nie zrobimy tego. Bardziej jednak interesuje mnie liczba samochodów, które producenci zgłoszą do mistrzostw. Mam nadzieję, że zatrudnią 4 osoby i nie będą przeciwni temu pomysłowi. Jest to część procesu redukcji kosztów, który powinien pozwolić nam utrzymać obecne marki, przyciągnąć inne i dać szansę firmom, które chcą oferować pojazdy swoim klientom.

Jak zamierzacie obniżyć te ceny?

Inspirację możemy czerpać z tego, co dzieje się w Rally2, gdzie filozofia pozwoliła na ograniczenie cen niektórych elementów technicznych. Porównaliśmy ceny części w Rally2 i Rally1 i zobaczymy, czy jest to uzasadnione. Niektórym konieczne będzie zapewnienie mniejszego wyboru, co spowoduje mniej badań, rozwoju, testowania, produkcji, a co za tym idzie – mniej wydanych pieniędzy. Możliwe jest zmniejszenie liczby wymian części podczas rajdu.

Niektóre nie zapewniają żadnej wartości dodanej pod względem marketingowym, więc dlaczego muszą tak dużo kosztować? Podam przykład zbiornika gazu. W WRC jego cena jest znacznie wyższa niż w Rally2. Czy to konieczne? Zbiornik nie jest marzeniem nikogo! Wreszcie mamy myśl dotyczącą materiałów. Zachowując ideę zestawu aerodynamicznego, chcemy użyć mniejszej liczby części. Biorę przykład z nadawcy. W zależności od jego położenia należy go zmieniać przy każdym serwisie, co wiąże się z kosztami.

Jeśli chodzi o układ hybrydowy, kiedy zostanie on uruchomiony, gdy samochód jest w ruchu?

Będziemy go używać nie tylko w parku serwisowym i na linkach. Nie jest to jeszcze sfinalizowane, ale od pierwszego rajdu powinno zostać uruchomione w określonych obszarach na odcinkach specjalnych. Szczególną uwagę należy zwrócić na miejsca, w których można tego użyć, raczej na powolne porcje.

Na jakim dystansie ten system będzie aktywny?

Od 10 do 12 kilometrów.

Początkowo zamysłem było, aby samochody zachowały konkurencyjność. Czy to nadal jest w Twoich celach?

Rzeczywiście przewidujemy, że będą one miały poziom osiągów równy obecnym WRC.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz