Dakar 2024 – Sekrety Stéphane’a Peterhansela: „Projektantów Audi już nie ma”

W wywiadzie dla AUTOhebdo Stéphane Peterhansel ujawnił swoje obawy dotyczące niezawodności i konserwacji swojego hybrydowego Audi. Rekordzista sukcesu w Dakarze wyjaśnia, jak z biegiem lat ogarnia go uczucie podekscytowania.

opublikowany 04/01/2024 à 10:20

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Dakar 2024 – Sekrety Stéphane’a Peterhansela: „Projektantów Audi już nie ma”

Stéphane Peterhansel trochę zmartwiony przed startem Dakaru 2024. Foto DPPI / Julien Delfosse

„Monsieur Dakar” to człowiek rekordów. Przed startem Dakaru 2024, 5 stycznia w Al-Ula (Arabia Saudyjska), Stéphane Peterhansel może pochwalić się 14 zwycięstwami, w tym 6 na motocyklach i 8 samochodami, a także 50 sukcesami etapowymi w samochodach. Francuz stara się zapewnić Audi zwycięstwo podczas trzeciego i ostatniego występu marki na Rings in the Desert.

Odzyskałeś orientację podczas Rajd samochodowy Maroka w październiku ubiegłego roku, gdzie wygrałeś odcinek specjalny, zanim w dniu przyjazdu napotkałeś problem techniczny. Jakie wnioski z tego wyciągasz?

Na czwartym etapie dokonaliśmy dobrych zmian w zawieszeniach, z czym miałem trudności w poprzednich dniach. Pomimo przebicia opony wygraliśmy ten specjał. Ten test przygotowawczy pozwolił mi ponownie połączyć się z automatyzmami, pracą wizualną, oczekiwaniem itp. Dzięki Maroko wróciła pewność siebie, nawet jeśli przeciwnicy na tym etapie napotykali problemy. W każdym razie moja prędkość była zadowalająca.

W tym momencie, jaki procent byłeś zadowolony ze swojego pakietu?

Jestem wiecznie niezadowolony z ustawień, ale osiągnęliśmy już 90% tego, czego mogliśmy się spodziewać.

Co zmieniliście w Audi tej zimy? Wizualnie RS Q e-tron E2 wygląda dokładnie tak, jak wersja z 2023 roku…

Zawieszenie należało dostosować do nowych, sztywniejszych opon. Znaleźliśmy akceptowalne rozwiązania. Przez te nowe opony samochód stracił na komforcie. Musieliśmy to zrekompensować zawieszeniami. Ale nie ma problemu, to jest szczere. W Maroku nadal mieliśmy 2 przebicia, za każdym razem z boku opony, a nie na bieżniku. Jednak to właśnie te boki zostały wzmocnione przez firmę BFGoodrich. Wiemy, że nowa opona nie jest cudownym rozwiązaniem. Kiedy przejeżdżamy przez kamieniste tereny, opony pozostają trudne.

Jak pod względem fizycznym i moralnym podchodzisz do wyścigu, w którym Twój pilot Édouard Boulanger doznał kontuzji kręgów i podczas którego na chwilę straciłeś przytomność po skoku?

Zdecydowanie mnie to stresuje. Nie jest to uraz, ale nadal poważny wypadek. To był najgwałtowniejszy wypadek w mojej karierzeponieważ nigdy nie straciłem przytomności. Musimy zatem odzyskać pewność siebie. Édouard ma w plecach dwa pręty i 8 śrub w związku ze złamanym kręgiem. To nie jest wspaniałe uczucie jechać szybko i być ciągle uderzanym w kabinie, wiedząc, że jest ze mną. Lekarze jednak bardzo mnie uspokoili, w zeszłym roku wszystkie badania zostały przeprowadzone poważnie i Édouard powrócił do najwyższej formy fizycznej. Jest silny, jeszcze silniejszy niż przed wypadkiem (śmiech). Ale nie mogę powstrzymać się od współczucia dla jego pleców, kiedy wrzucają nas do samochodu. Czasem się zastanawiam: „Cholera, jak to reaguje w jego organizmie? „.

Édouard Boulanger, który stał obok nas, interweniuje: „Jak dotąd nie odczuwałem ani grama bólu. W normalnych czasach wstrząsy przyjmuje raczej głowa, a nie plecy. »

Czy dodatkowe 15 kilowatów (lub 20,3 koni mechanicznych) przydzielonych na mocy przepisów technicznych dla tego Dakaru zmieni sytuację?

To może nam tylko pomóc. Gdy już wsiądziemy do samochodu, to nie dodatkowe 15 kW spowoduje różnicę w odczuciach z jazdy. Zobaczymy, czy to wystarczy, aby walczyć z innymi (Toyota i Prodrive. Notatka redaktora). Jest jeszcze jeden parametr, na który nie mam wpływu, a mianowicie niezawodność. W tym obszarze martwię się trochę bardziej.

Czemu ?

Straciliśmy wiele zasobów ludzkich od Dakaru 2023. Duża liczba osób, w szczególności inżynierów, którzy pracowali nad stworzeniem tego samochodu, wydała już 100% na projekt zespołowy. Formuła 1. Nie ma już wszystkich projektantów samochodu. Samochód jest tak skomplikowany, z mnóstwem danych elektronicznych, oprogramowania itp. Mamy na pokładzie trzy razy więcej czujników niż samochód F1!

Musisz więc znać od podszewki wszystkie procedury, których należy przestrzegać w przypadku problemu?

Na desce rozdzielczej mogą pojawić się kontrolki w różnych kolorach, od żółtego do czerwonego. To skomplikowane. Nie wspominając już o tym, że przyjazd na zawody takie jak Dakar wiąże się z nieodłącznym elementem stresu, nawigacją, aby odnieść jak najlepszy sukces, podejmowaniem decyzji, które w sytuacjach specjalnych muszą zostać podjęte bardzo szybko itp. Krótko mówiąc, zawsze powtarzam, że po założeniu kasku traci się jedną trzecią swoich zdolności intelektualnych z powodu stresu, który odbiera pewną jasność umysłu.

Nawet przy twoim niezrównanym poziomie doświadczenia (35 startów w Dakarze)?

To zależy. Kiedy zdobywasz pierwsze miejsce w Dakarze, tak. Szybko tracisz równowagę, jeśli napotkasz problem techniczny. Presja sprawia, że ​​robisz głupie rzeczy, jak wśród wszystkich kierowców najwyższej klasy. Wygrana w Dakarze nigdy nie jest łatwa. To zdarza się tylko raz w roku, kiedy przejmujesz kontrolę nad wyścigiem i tak bardzo chcesz wygrać, że rośnie presja. To odbiera ci spokój i sprawia, że ​​reagujesz inaczej. Trudno to opanować.

Czy medytujesz lub wykonujesz jakąś czynność, która pomaga rozluźnić nerwy w tych fazach o dużej intensywności?

W ogóle nic nie robię. Z biegiem lat nie wiem, czy nie wywiera to na mnie większego stresu niż w pewnym momencie mojej kariery (ma 58 lat. przyp. red.). Oprócz, z moim byłym drugim pilotem Jean-Paulem Cottretem, z którym wygrałem siedem Dakarów, im więcej lat mijało, tym bardziej się niepokoił. Zwykle jest zupełnie odwrotnie! Dziś nie mogę powiedzieć, że stresu nie ma po mojej stronie. W 2021 roku, podczas mojego ostatniego sukcesu w Dakarze z Édouardem (Boulangerem), klimat był ciężki. Nie zewnętrznie, nie, raczej w stosunku do siebie. Nie czułam się lekko na ramionach, bałam się, że zrobię coś głupiego. Każdego ranka budziłam się z uciskiem w żołądku. Nie powinienem, bo wygrana 13, 14 czy 15 Dakarów niczego nie zmienia w moim życiu. Ale nie mogę zrobić inaczej. Jestem w pełni zaangażowany.

Czy powtarzana przez media reputacja „Pana Dakara” przyczynia się do tego napięcia?

NIE. Elementy zewnętrzne nie wpływają na moje napięcie. Po prostu jestem sobą, bo chcę dobrze. Na Dakarze łatwo popełnić błąd, jeśli przez 2 tygodnie trzeba jechać niemal bezbłędnie.

Jak dokładnie podejdziesz do tego Dakaru, kiedy kilku Twoich konkurentów zmieniło mleczarnię (m.in. Al-Attiyah przeszedł z Toyoty do Prodrive)?

Zanim spojrzymy na innych, musimy zamiatać własne drzwi. Skupiamy się na pracy zespołu i dbaniu o to, aby uniknąć usterek technicznych. Nasser, zwykle mówimy o nim, że jeździłby równie szybko, gdyby miał osła, a nie samochód 4x4! (śmiech) Jego samochód będzie dobrze spisał się, nie martwię się o niego ani o Seba (Loeb). W przypadku Toyoty są one bardziej niezawodne, ale wszystko może się zdarzyć, to wciąż Dakar. Mam nadzieję, że wyścig nie zostanie rozstrzygnięty w ciągu pierwszych dwóch, trzech dni, jak w 2022 i 2023 roku! Szkoda. Nasser spisał się znakomicie, ale wykorzystał też dwa Dakary, co ułatwiło mu życie i od razu wyeliminowało wszystkich zawodników. Był na tyle mądry, że później zdołał utrzymać przewagę. To nie przypadek, że wygrywa: popełnia niewiele błędów, jest obecnie najbardziej kompletnym kierowcą.

Więcej niż ty ?

Tak. Bardzo często jeździ na zawodach, co tydzień lub prawie osiąga bardzo duże prędkości w rajdach lub rajdach. Ma naturalną prędkość, która jest łatwiejsza od nas. Aby jechać z jego prędkością, musimy się zmusić lub przynajmniej wyjść ze swojej strefy komfortu. Szczerze mówiąc, jest najbardziej kompletny. Nie ma zbyt wielu zdjęć. Ponadto od wielu lat współpracuje z Mathieu Baumelem, dobrze się dogadują w zakresie wymiany nawigacyjnej. Nasser jest bardzo doświadczony i świetnie rozpoznaje teren.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)