Wszystkiego najlepszego Tico Martini, 89 lat i legenda jednomiejscowego samochodu!

Mechanik, pilot, instruktor, konstruktor jednomiejscowych pojazdów, okazjonalnie piosenkarz i pilot mikrolotów, najbardziej dyskretna z legend francuskich sportów motorowych obchodzi dziś swoje 89. urodziny.

opublikowany 06/12/2023 à 12:44

Jeana-Michela Desnouesa

0 Zobacz komentarze)

Wszystkiego najlepszego Tico Martini, 89 lat i legenda jednomiejscowego samochodu!

Tico Martini odcisnął swoje piętno na historii francuskiego sportu motorowego. Zdjęcie DPPI

Dla młodego włoskiego emigranta Tico Martiniego, urodzonego 6 grudnia 1934 r., wszystko zaczęło się na wyspie Jersey w Normandii, gdzie jego rodzice znaleźli schronienie przed faszyzmem. To właśnie tam jego angielscy przyjaciele, nie mogąc wymówić jego imienia Renato, nazywali go „Tico” – przydomek, który utkwił mu w pamięci do dziś. Tam też podjął decyzję o powrocie do Włoch, aby kształcić się w zakresie mechaniki. Kiedy wrócił do Jersey, wynajął garaż, kupił Coopera 500 i, gdy pozwalała mu na to praca barmana, brał udział w lokalnych wyścigach.

To właśnie podczas tych zawodów poznał innego miłośnika prędkości, Billa Knighta. Rezultatem była przyjaźń, która wkrótce otworzyła drzwi do kariery i życia poświęconego sportom motorowym. W ten sposób narodzi się Szkoła Pilotów Winfield, która przez cztery dekady będzie ujawniać największych francuskich pilotów, Alain Prost zrozumiany.

Martini MK17 Alaina Prosta w Formule Renault 1976

Martini MK17 Alaina Prosta w Formule Renault w 1976 r. Fot. DPPI

Kierownik, instruktor i mechanik szkoły z siedzibą w Magny-Courszaczął budować jednomiejscowe bolidy w połowie lat 60. XX wieku, w błogosławionych czasach Formuły France i Formuły Renault, kiedy sporty motorowe zostały zdemokratyzowane.

Następnie Martini odniósł sukces w Formuła 2, z kilkoma europejskimi tytułami dla Jacques’a Laffite’a (1975) i René Arnoux (1977), a także w Formuła 3 z Alainem Prostem w 1979 r. lub w Formule Super VW w USA z Didierem Theysem w 1986 r.
Przygoda przedłużyła się nawet do Formuła 1 w sezonie 1978 z MK23 prowadzonym przez René Arnoux, ale został on przerwany z powodu braku środków finansowych.

Tico powrócił do serii Access do najważniejszej dyscypliny, w której jego jednomiejscowe bolidy cieszyły się wieloma sukcesami przez wiele lat. W 2000 roku, jeszcze na pokładzie, połączył siły z Guyem Ligierem, aby wyprodukować tacki w kategorii LMP3.
Z dobrą nogą i dobrym okiem, Tico nadal lata nad Nièvre za sterami swojego mikrolotu i śpiewa, wykonując własny repertuar. Genialny fachowiec, powiedzieliśmy, któremu redakcja AUTOtygodniowo życzę wszystkiego najlepszego z okazji urodzin!

CZYTAJ TAKŻE > Nasze wspólne podróżowanie z Tico Martini

0 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz