Europejska Seria Le Mans w aspiracjach WEC

European Le Mans Series w nowym sezonie prezentuje coraz większe i atrakcyjniejsze pole dla młodych zawodników z samochodów jednomiejscowych i stałych bywalców tej dyscypliny, w tym znanych twarzy z WEC. Prezentacja sezonu 2024 mistrzostw kontynentalnych.

opublikowany 14/04/2024 à 10:10

Walenty GLO

0 Zobacz komentarze)

Europejska Seria Le Mans w aspiracjach WEC

© ELMS

Kategoria LM P2 ma się dobrze, dziękujemy za to. Gdyby ta klasa została usunięta z FIA WEC aby pozostawić więcej miejsca producentom, pozostanie on w tym sezonie główną atrakcją European Le Mans Series. Fani Oreca 07 będą mogli nadal podziwiać prototypy firmy Signes (Var) podczas sześciu rund mistrzostw Europy, a także w 24 godziny Le Mans (15-16 czerwca), gdzie przydzielono im 16 miejsc. W WIĄZY, będzie ich 22: 14 w LM P2, 8 w Pro-Am.

Będzie tam obecny posiadacz tytułu, zespół Algarve Pro Racing, ale w 2023 r. znacznie zmienił się skład zwycięskiej załogi. Alex Lynn, kierowca Cadillaca w Mistrzostwach ŚwiataWytrzymałość FIA, jest jedynym nadal obecnym: James Allen nosi teraz barwy Duqueine, a Kyffin Simpson gra teraz po drugiej stronie Atlantyku, w IndyCar. Brytyjczyk będzie teraz kojarzony z Matthiasem Kaiserem i Ollim Caldwellem w jedynym samochodzie portugalskiego zespołu zgłoszonym w LM P2 Pro.

Chatin zastępuje Habsburga w Barcelonie

Szwajcarski zespół COOL Racing po raz kolejny będzie obserwowany z dwiema załogami wysokiego szczebla. W numerze 37 Lorenzo Fluxá (19 lat), Malthe Jakobsen (20 lat) i Ritomo Miyata (24 lata) utworzą bardzo młode trio, ale potężne dzięki swojej szybkości. Dwóch z nich to także producenci rezerwowi w Hypercar, Jakobsen przy ul Peugeot i Miyata przy Toyotai każdy miał okazję zasiąść za kierownicą LMH. Drugi samochód, numer 47, powinien prowadzić Meksykanin Alejandro García, Duńczyk Frederik Vesti, rezerwowy Mercedes en Formuła 1oraz Francuz Paul-Loup Chatin, który zastąpi Austriaka Ferdynanda Habsburga w wyniku wypadku podczas sesji testowej w Aragonii (Hiszpania) Alpine przez co najmniej 4 godziny w Barcelonie, otwierającą rundę sezonu.

Dwóch innych kierowców z firmy A Arrowed spodziewanych jest w Barcelonie na otwarcie sezonu, ponieważ Charles Milesi będzie grał w Panis Racing (obecnie wspieranym przez TDS), w towarzystwie Manuela Maldonado, kuzyna Pastora i Arthura Leclerca, młodszego brata Karol. Matthieu Vaxiviere będzie wspierał François Perrodo wraz z Alessio Roverą w AF Corse w LM P2 Pro-Am.

Delétraz i Kubica nierozłączni

Kilka innych nazwisk z kategorii WEC Hypercar podwoi się w tym roku w ELMS. Robert Kubica (AF Corse) wraz ze swoim nieodłącznym przyjacielem Louisem Delétrazem i Brytyjczykiem Jonnym Edgarem utworzy wysoko latającą załogę w AO by TF. Polak i Szwajcar będą dążyć do drugiego tytułu po zdobytym w 2021 roku w WRT dzięki powiązaniu z Yifei Ye. Paul di Resta pozostaje lojalny wobec United Autosports, równolegle ze swoim zaangażowaniem w Peugeot, a jego członkami zespołu będzie zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2023 w LM P2 z Inter Europol Competition (IEC), Fabio Scherer, a także amerykański Bijoy Garg. Will Stevens, drugi w Katarze w Hertz Team JOTA, utworzy interesującą załogę w Nielsen Racing z doświadczonym Davidem Heinemeierem Hanssonem i młodym Chilijczykiem z brytyjską licencją Nico Pino.

Tom Dillmann, były kierowca Vanwall w klasie seniorskiej, będzie reprezentował zawody Inter Europol z numerem 43 obok Meksykanina Sebastiana Alvareza i Francuza pochodzenia francusko-rosyjskiego Władysława Łomki. W 34. drużynie Marki (Polska) wystąpi kolejny tricolor w osobie Clémenta Novalaka, który będzie miał u boku Olivera Graya i Lucę Ghiotto. Zeszłoroczny zwycięzca Le Mans z IEC, Hiszpan Albert Costa znalazł schronienie w Nielsen Racing w LM P2 Pro-Am, gdzie w numerze 24 będą mu towarzyszyć John Falb i Colin Noble. Kolejny znaczący headliner w LM P2: Felipe Drugovich. Brazylijczyk, rezerwista Aston Martin F1 wystartuje w miejsce Francuza Gabriela Aubry'ego w Vector Sport wraz z Ryanem Cullenem i Monegasque Stéphane Richelmi, zwycięzcą 24-godzinnego wyścigu Le Mans 2016 (LM P2) z firmą Signatech-Alpine i który oznacza swój powrót do Endurance po raz pierwszy od 2019 roku. Grégoire Saucy zadebiutuje w sport-proto i będzie mógł uczyć się od doświadczonych Rodrigo Sales i Mathiasa Beche w Richard Mille by TDS.

Wytrzymałość, nowy rynek zbytu

Jak Brazylijczyk i Szwajcar, pilot McLaren-United Autosports w WEC, wielu młodych kierowców z jednomiejscowy postrzegał ELMS jako wyjście, mając nadzieję, że później przejedzie się Hypercarem. Dowód na to, że nowy złoty wiek Endurance nie dotyczy tylko najwyższych poziomów piramidy, ale spływa także na niższe poziomy, otwierając nowe perspektywy tym, którzy widzą drogę do zamknięcia Formuły 1. Nawet niektórzy, którzy doświadczyli tego Świętego Graala, znajdują okazję do przedłużenia nici swojej kariery, jak Nelsinho Piquet (28 Grand Prix, 1 podium), nowicjusz w Virage.

Do 22 pojazdów LM P2 dodanych zostanie 10 pojazdów LM P3 i 11 samochodów w nowej kategorii LMGT3, co daje w sumie 43 samochody na starcie, co stanowi nowy rekord mistrzostw kontynentalnych.

Manu Collard jest nadal obecny

Pierwsza lista samochodów LMGT3 w ELMS będzie się składać głównie z Ferrari 296, z nie mniej niż sześcioma samochodami wyścigowymi noszącymi logo Prancing Horse. Zwycięzca podwójnej kategorii 24-godzinnego wyścigu Le Mans (GT w 2003 r., LM P2 w 2009 r.), Emmanuel Collard (53 l.) pojedzie w AF Corse nr 51 obok Charlesa-Henriego Samaniego i Ulysse de Pauw. Młody Esteban Masson, który ściga się Lexusem w WEC, ponownie dołączy do Kessel Racing, a także Takeshi Kimura i Daniel Serra, z którymi jechał w listopadzie ubiegłego roku podczas 8-godzinnego wyścigu Bahrajnu (WEC). W wyścigu wystartują dwa Aston Martiny Vantages, w tym Francuz Valentin Hasse-Clot w Racing Spirit of Léman z numerem 59, obok Dereka Deboera i Caspera Stevensona. Jedyne Lamborghini Huracán GT3 będzie obsługiwane przez firmę Iron Lynx z kierowcą GTP IMSA Andrea Caldarelli.

Kobiecą drużynę w tym roku będzie można policzyć na palcach jednej ręki i liczy ona jedynie cztery reprezentantki. Trio Iron Dames nie ulega zmianie i nadal będzie się składać z Sarah Bovy, Michelle Gatting i Rahel Frey, ale w przeciwieństwie do WEC (gdzie Dorjan Pin zastępuje Szwajcara) lub w IMSA, gdzie reprezentują firmę Sant'Agata Bolognese (Włochy), znajduje się ona na Porsche 911 GT3, które ta trójka będzie ewoluować. W LM P3 znajdziemy Hiszpana Beléna Garcię. Drugie Porsche będzie obsługiwane przez Proton Competition z innym kierowcą Hypercar za kierownicą w osobie Juliena Andlauera. Jak wszystkie inne mistrzostwa Endurance, European Le Mans Series, która w tym roku obchodzi swoje dwudzieste urodziny (biorąc pod uwagę dawne nazwy), nigdy nie cieszyła się tak dużą popularnością.

CZYTAJ TAKŻE > Na pierwszy dzień roku w Barcelonie zarejestrowało się ponad 40 uczestników

Walenty GLO

Dziennikarz. Reporter rajdowy (WEC, IMSA, ELMS, ALMS) i czasami F1 lub IndyCar.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz