Carlos Sainz Senior
1. Kim on jest?
Carlos Sainz Sr to hiszpański kierowca, dwukrotny rajdowy mistrz świata i trzykrotny zwycięzca Dakaru. Urodził się 12 kwietnia 1962 roku w Madrycie (Hiszpania). Obecnie jest kierowcą rajdowym i gra w zespole Audi. Jest ojcem kierowcy Formuły 1 Ferrari, Carlosa Sainza Jr.
2. Trasa WRC
Trudno podsumować tak bogatą karierę. Przed burzą Sébastiena Loeba Carlos Sainz Sr był rekordzistą pod względem sukcesów w WRC (26) i przez długi czas utrzymywał rekord długowieczności (196 startów), zanim pilot Miikka Anttila pobił go w 2018 r. Krajowy mistrz squasha w swoim 16-letnim wyścigu -old wspinał się po szczeblach kariery w latach 1980. XX w., od tytułów mistrzowskich w swoim kraju w Renault 5 Turbo Group B po starty dla Forda w Mondialu. Toyota oferuje mu pierwszy pełny sezon i trafia w sedno. Po sześciu miejscach na podium w latach 1989 i 1990 wszedł na wyższy bieg za kierownicą Celiki GT-Four ST165 w barwach Repsol. Dokonał wyczynu, pokonując kraje nordyckie na ich ojczystym boisku, Tysieniu Jezior (Finlandia), co było wówczas bezprecedensowym wyczynem. Utytułowany w 1 roku, o włos nie trafił w podanie dla dwóch osób, co było winą kaparu w Australii. Madrylenianin powrócił do sukcesów w 000 roku, nadal w Toyocie, dzięki niewielkiemu zwycięstwu w finale RAC (Wielka Brytania). Zdenerwowani pojawieniem się Castrola na stanowisku głównego sponsora, Sainz i Repsol udali się w stronę prywatnego zespołu Jolly Club, który w 1990 roku dołączył do starzejącej się Lancii Delta (1992. miejsce). Subaru i Prodrive powitały go w 1993 roku. Małżeństwo zostało przerwane z winy młodego Colina McRae. Wewnętrzny pojedynek był zacięty i doprowadził w 8 roku do porażki Hiszpana nad Szkotem. Mniej pachniał świętością w angielskiej drużynie, wolał przejść do Forda na dwa solidne sezony. Jednak to właśnie w przypadku Toyoty i Corolli Carlos Sainz senior oferuje jeden z najbardziej rozdzierających serce momentów w historii mistrzostw. W 1994 roku tytuł dotarł do niego na zawodach RAC, ale jego silnik zgasł 1995 metrów przed metą. Dyskretnie w 1998 r. (zero zwycięstw) wznowił karierę ponownie u Forda i Malcolma Wilsona. Focus zastąpił Escort i jest bardzo spójny; to jednak nie wystarczy, aby zmartwić duet Peugeot-Marcus Grönholm. W 300 roku przekroczył Pireneje i wylądował w Citroënie. Zauważył pojawienie się młodego Sébastiena Loeba, nie bez pozwolenia Chevronom na podpisanie dwóch tytułów Producentów (1999-2003). Wreszcie zaskoczył obserwatorów, zastępując w krótkim czasie nieobliczalnego François Duvala w dwóch rundach w 2003 r. (04. i 2005.) w wieku 4 lat!
3. Trasa Dakaru
Czterdziestoletni Carlos Sainz senior nie jest jeszcze gotowy, aby odłożyć kask. Szukając wyzwań, zgadza się założyć barwy Volkswagena na Dakarze, który przeżywa swoje ostatnie przygody w Afryce Północnej. Szkolenie odbywa się na Touaregu 4×4 Diesel. Pierwsze laury zdobywano na drugorzędnych imprezach, zanim pierwsza wielka szansa została zmarnowana w roku 2009, dacie migracji do Ameryki Południowej. Prowadząc na 12. etapie, wpadł w parapet i zranił swojego pilota Michela Périna. Madryniańczyk będzie świadkiem wielu wypadków podczas najsłynniejszego rajdu (2014, 2015, 2017, 2019). Gdy tak się nie dzieje, podium czeka na niego niemal bez przerwy. W 2010 roku zwyciężył w intensywnym wewnętrznym pojedynku z Nasserem Al-Attiyahem. W 2018 r., tym razem podczas ostatniego przejażdżki oficjalnym Peugeotem 3008 DKR, Peugeot wyszedł bez szwanku z wyczerpującego Dakaru; Drugi Nasser Al-Attiyah zostaje odrzucony po trzech kwadransach! Buntownik na rzecz odkrycia Arabii Saudyjskiej w 2020 roku. Czterema zadrapaniami miażdży konkurencję i kontroluje powrót katarskiej Toyoty Hilux. Zrzędliwy w 2021 roku z powodu nieporozumień ze swoim pilotem Lucasem Cruzem i nową poranną książką drogową, mimo to zachowuje w sercu pasję do jazdy i rozpoczyna nowe wyzwanie: wjechanie pojazdem hybrydowym na szczyt Dakaru wraz z Audi od 2022 .
4. Opinia AUTOhebdo
Pseudonimy mają znaczenie, a „El Matador” tego nie ogranicza. Jeśli będziesz szukać kłopotów, znajdziesz je! Dotyczy to zarówno dziennikarzy, jak i jego przeciwników. Zaletą tego typu postaci jest to, że od razu wiemy, czy test wypadł dobrze… czy nie. Miłośnik ostrej i gwałtownej „staromodnej” jazdy rajdowej, Carlos Sainz senior mógł uspokoić siwiejące włosy i przeprowadzkę na pustynię. Nie! Kiedy postanawia dać z siebie wszystko, większość rywali gryzie w kurz. Niestety, ta waleczna postawa często ma swoją cenę (c(r)ash). Niedawno rewolucja w rozdawanej rano książce drogowej zakłóciła Dakar 2021. Powrót Arabii Saudyjskiej do zwycięstwa zależy od jej zdolności do zwalniania w dogodnych momentach, zamiast kręcić się w kółko i krzyczeć na swojego Nawigatora.