Brendon Hartley
1. Kim jest Brendon Hartley?
Brendon Hartley jest pilotem z Nowej Zelandii, jego data urodzenia to 10 listopada 1989. Jego miejscem urodzenia jest Palmerston North. Obecnie jest kierowcą WEC zespołu Toyota Gazoo Racing, po okresie spędzonym w Formule 1 w Toro Rosso u boku francuskiego kierowcy Pierre'a Gasly'ego.
Przybył pod koniec sezonu 2017 na Grand Prix Stanów Zjednoczonych, gdzie zadebiutował na starcie. Nie przedłużony przez swój zespół Toro Rosso pod koniec sezonu 2018, kierowca do końca swojej kariery zwrócił się do Formuły E z GEOX Dragon i Endurance z Toyotą i jej programem Hypercar. Jego podróż w Formule E kończy się po pięciu wyścigach, zdobyciu dwóch małych punktów i 23. miejscu w końcowej klasyfikacji.
2. Młodsza podróż Brendona Hartleya
Brendon Hartley rozpoczął przygodę ze sportami motorowymi w wieku 6 lat, rozpoczynając swoje pierwsze wyścigi w kartingu w swoim kraju. Przybył do jednoosobowych pojazdów w wieku 13 lat. Kierowca zaczął od krajowego sukcesu, wygrywając nowozelandzki festiwal Formuły Ford. Kontynuował swój rozwój w swoim kraju przez dwa lata w nowozelandzkiej Formule Toyota.
Po kilku latach nauki w domu, w 2006 roku kierowca przybył do Europy, aby dołączyć do mistrzostw Formuły Renault NEC. W następnym roku dołączył do Red Bull Junior Team, z którym rywalizował w dwóch kategoriach: mistrzostwach Włoch i Pucharze Euro, który zdobył.
Jego postępy były kontynuowane w brytyjskiej Formule 3 w Carlin Motorsport, gdzie dzięki pięciu zwycięstwom zajął trzecie miejsce. Startuje ponownie w podwójnym programie: Formula 3 Euro Series i World Series by Renault, dla zespołu Tech 1 Racing. Dwa konkursy, w których jednak nie zabłysnął.
3. Podróż Brendona Hartleya do WEC
Brendon Hartley rozpoczyna wyścigi Endurance w LM P2 podczas 6 Hours of Spa 2012. Jadąc Orecą 03 w barwach zespołu Murphy Prototypes, zajął 10. miejsce. Jego wielki debiut w najwyższej kategorii, w LMP1 Endurance, miał miejsce w 2014 roku za kierownicą Porsche.
Następnie Nowozelandczyk dołączył do ekipy Porsche, aby rywalizować w mistrzostwach świata. W programie LMP1 połączył siły z Markiem Webberem i Timo Bernhardem. Pierwszy rok docierania i nauki, który pozwala mu wystartować w kolejnym sezonie i dopisać się do swojej listy osiągnięć.
W 2015 roku trio zostało mistrzem świata w wytrzymałościach, z dodatkowym bonusem za drugie miejsce w Le Mans. Będzie czekał jeszcze dwa lata, aby w końcu zwyciężyć w 24-godzinnym wyścigu, za kierownicą Porsche 919 Hybrid w towarzystwie Timo Bernharda i Earla Bambera. Po krótkim pobycie w F1 Kiwi powraca do WEC w 2020 roku, zastępując Fernando Alonso w Toyocie.
Jego rehabilitacja jest doskonała, ponieważ odniósł kolejne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i kolejne w 6-godzinnym wyścigu na Fuji. Załoga Toyoty nr 8 zakończy sezon jako wicemistrz świata, tracąc pięć punktów do drugiego japońskiego samochodu. Hartley jest dziś częścią projektu Toyoty, który ściga się w kategorii Hypercar w Długodystansowych Mistrzostwach Świata.
4. Podróż Brendona Hartleya w Formule 1
22 października 2017 r. Brendon Hartley wystartował w Grand Prix Stanów Zjednoczonych Formuły 1 za kierownicą Toro Rosso. Swój udział zawdzięcza wówczas wycofaniu się Francuza Pierre’a Gasly’ego, który wolał ścigać się w ostatniej rundzie Super Formuły. Osiągnął zadowalające 13. miejsce, a także został pierwszym Nowozelandczykiem, który ścigał się w F1 od 1984 roku i Mikiem Thackwellem.
Trzy dni później Helmut Marko potwierdził go do końca sezonu w Toro Rosso, zastępując Daniila Kwiata. Ostatecznie pozostanie w Toro Rosso do końca 2018 roku. Jego czas w F1 oczywiście nie dorówna sukcesom w WEC. Zdobył tylko cztery małe punkty z trzema miejscami na dole pierwszej dziesiątki. Skutki tego odczuł pod koniec sezonu 10, ponieważ nie został zatrzymany przez Toro Rosso po ostatnim Grand Prix roku. Został ogłoszony kierowcą rozwojowym Ferrari na sezon 2019, ale nie wystartował w ani jednym wyścigu ze Scuderią. Strona Red Bulla została zwrócona w stronę kierowcy, podobnie jak strona F2020.
5. Opinia AUTOhebdo na temat Brendona Hartleya
Brendon Hartley wypłynął, zanim się znalazł. Ukończywszy wiele dyscyplin w pojazdach jednomiejscowych, Nowozelandczyk nigdy tak naprawdę nie pozostawił po sobie śladu w tych kategoriach. Jego czas w F1 był krótki, czas, aby zrozumiał, że niekoniecznie jest stworzony do tego sportu. Przejście na Endurance było bardzo dobrym wyborem. To właśnie podczas Mistrzostw Świata w Długodystansowych Mistrzostwach Świata stał się znakomitym kierowcą.
Od Porsche po Toyotę, wyniki Brendona Hartleya w wyścigach wytrzymałościowych są bardzo przyzwoite. Tym samym były kierowca Red Bulla zostaje trzykrotnym zwycięzcą 24-godzinnego wyścigu Le Mans (zwycięstwo w LMP1 w 2017 r. z Porsche, LMP1 w 2020 r. i Hypercar w 2022 r. z Toyotą), a także tytuł mistrza świata z Porsche podczas supersamochodu. Sezon 2018-2019. Podpisuje także swoje pierwsze pole position w Le Mans w 2022 roku. W ten sposób udało mu się wyrobić sobie markę wśród znanych kierowców. W Toyota Gazoo Racing znalazł zespół, w którym mógł wykorzystać swój potencjał jako kierowca.