Sebastian Vettel

1. Kim jest Sebastian Vettel?

Sebastian Vettel to były niemiecki kierowca Formuły 1, urodzony 3 lipca 1987 w Heppenheim (Niemcy Zachodnie). Koronowany po raz pierwszy w 23 roku w wieku 134 lat i 2010 dni, jest najmłodszym mistrzem świata w historii i ma 4 tytuły, 53 zwycięstw, 122 podium i 57 pole position do jego nazwiska, jednego z najlepszych w dyscyplinie.

2. Juniorska podróż Sebastiana Vettela?

Po odkryciu kartingu w bardzo młodym wieku, Vettel dołączył do branży Red Bull w wieku 11 lat i odnosił sukcesy na scenie krajowej, a następnie europejskiej. Przeniósł się do samochodów jednomiejscowych w 2003 roku w ramach Formuły BMW ADAC, gdzie już w pierwszej próbie zdobył tytuł wicemistrza. W następnym sezonie zdominował serię, wygrywając 18 z 20 wyścigów przewidzianych w programie. Następnie w 3 roku Vettel przeniósł się do Formuły 2005.

Najlepszy debiutant roku, zajął także 3. miejsce w Grand Prix Makau. W tym samym roku młody Niemiec odbył swoje pierwsze testy w F1 w Williamsie, a następnie w BWM. W następnym sezonie walczył o tytuł, ale musiał zadowolić się drugim miejscem w klasyfikacji generalnej, za Szkotem Paulem di Restą, przyszłym kierowcą F2 w Force India i mistrzem DTM. Sebastian Vettel został także trzecim kierowcą BMW-Sauber po tym, jak Jacques’a Villeneuve’a zastąpił rezerwowy Robert Kubica. Swój pierwszy oficjalny występ odbył podczas pierwszego treningu swobodnego Grand Prix Turcji Formuły 1, gdzie zaimponował trzecim najlepszym czasem. Ciekawostka: 3-letni Niemiec otrzymał prawdopodobnie najszybszą karę w historii, kiedy został przyłapany na przekroczeniu prędkości w alei serwisowej 1 sekund po zakończeniu sesji.

Vettel BMW Sauber

Sebastian Vettel podczas Grand Prix Pau w Formule 3 Euroseries ©Jean-Michel Le Meur / DPPI

Następnie Sebastian Vettel kontynuował swoje występy podczas piątkowych treningów. W 2007 roku Red Bull zgłosił się do Formuły Renault 3.5, kategorii preferowanej przez austriacki sektor w zakresie szkolenia przyszłych kierowców. Nawet jeśli do połowy będzie prowadził w mistrzostwach, nastolatek nie zakończy sezonu w tym popularnym przedsionku Formuły 1, ponieważ na wyższym poziomie jego usługi będą potrzebne z dwojakiego punktu widzenia.

3. Podróż Sebastiana Vettela po Grand Prix (F1).

10 czerwca 2007 roku Lewis Hamilton odniósł pierwsze zwycięstwo na bardzo długiej liście, wyłaniając się z chaosu podczas niezwykle ożywionego Grand Prix Kanady, naznaczonego przerażającym wypadkiem Roberta Kubicy. Pomimo niesamowitej siły szoku i mrożących krew w żyłach obrazów, Polak wyszedł z tego jedynie ze skręconą kostką i wstrząśnieniem mózgu. Mniejsze zło, które i tak zmusiło go do rezygnacji z udziału w Grand Prix Stanów Zjednoczonych w następnym tygodniu. Następnie BMW-Sauber zwraca się do swojego rezerwowego Sebastiana Vettela. Niemiec nie poddał się i w kwalifikacjach zajął zaskakujące 1. miejsce, 7 miejsca za swoim znacznie bardziej doświadczonym kolegą z drużyny Nickiem Heidfeldem. Mimo młodego wieku zespoły zdają sobie sprawę, że Formuła 2 mogła odkryć nowe zjawisko...

Następnego dnia został najmłodszym w tym czasie kierowcą, który zdobył punkt, zajmując 8. miejsce w wieku 19 lat i 349 dni. Jeśli Kubica powróci na swoje miejsce w BMW podczas kolejnej rundy we Francji, Sebastian Vettel szybko wróci do F1, ponieważ Red Bull wzywa go do zastąpienia Amerykanina Scotta Speeda w jego juniorskim zespole Toro Rosso z Grand Prix Węgier. Podczas powodzi na torze Fuji (Japonia) Sebastian Vettel zdołał podnieść swojego skromnego wierzchowca na 3. miejsce, po czym poddał się, zderzając się z Red Bullem Marka Webbera za samochodem bezpieczeństwa. Nadrobił to w następny weekend podczas Grand Prix Chin, gdzie zajął 4. miejsce, ponownie przy zmieniających się warunkach na torze.

Pełnoetatowy starter w sezonie 2008, zaczął źle, po czterech przejściach na emeryturę z rzędu. Punkt zwrotny nastąpił w Monako, gdzie Sebastian Vettel zajął 4. miejsce. Pochodzący z Heppenheim nigdy nie będzie oglądał się za siebie. Stały gość Q5 i zdobywający punkty, przeszedł do historii przez frontowe drzwi podczas mokrego Grand Prix Włoch. Mając 3 lat i 21 dni Sebastian Vettel został najmłodszym zdobywcą pole position w historii, co jest rekordem, który utrzymuje się do dziś. Następnego dnia kierowca Toro Rosso spisał się olśniewająco w deszczu, aby wygrać bez jednego wystrzału i zostać najmłodszym zwycięzcą Grand Prix w tamtym czasie.

Vettel Monza 2008

Pierwsze zwycięstwo Sebastiana Vettela podczas Grand Prix Włoch w 2008 roku na torze Toro Rosso © Thierry Bovy / DPPI

Logicznie rzecz biorąc, Sebastian Vettel, który w 2009 roku awansował do macierzystego zespołu Red Bull Racing, był pierwszym, który na początku sezonu przełamał hegemonię Brawn GP, ​​pokonując dublet Red Bulla w Chinach wraz ze swoim kolegą z drużyny Markiem Webberem. Trzeba będzie poczekać do połowy sezonu, aż zespół z Milton Keynes (Wielka Brytania) naprawdę odwróci trend w porównaniu do Brawn. Za późno na obalenie Jensona Buttona, ale 3 dodatkowe zwycięstwa pozwalają Sebastianowi Vettelowi zakończyć wicemistrza świata i umówić się na spotkanie z przyszłością.

Sezon 2010 jest szczególnie otwarty pomiędzy Red Bullem, Ferrari i McLarenem. Vettel spadł z podium z powodu problemu ze skrzynią biegów, gdy miał zwyciężyć na inauguracji sezonu w Bahrajnie. Symbol sezonu, w którym Niemiec będzie musiał przez cały czas gonić swoich przeciwników. W kampanii, w której żadnemu kierowcy nie udało się naprawdę wyróżnić i gdzie każdy zna swoją chwilę chwały, Sebastian Vettel uważa, że ​​stracił wszystko, porzucając samochód w Korei, gdy był liderem wyścigu, a silnik jego Red Bulla porzucił ducha . Na dwie rundy przed końcem Niemiec traci 2 punktów do Fernando Alonso (Ferrari). Odrobił część swojego opóźnienia, wygrywając w Brazylii, przed swoim kolegą z drużyny Markiem Webberem i Hiszpanem. Podczas finału w Abu Zabi o najwyższy tytuł w Formule 25 może walczyć jeszcze czterech zawodników: Alonso, Webber, Vettel i Lewis Hamilton (McLaren).

W wyścigu, który przeszedł do historii z powodu dużego strategicznego błędu Ferrari, Sebastian Vettel wychodzi na prowadzenie z pole position i wygrywa bez jednego wystrzału. Utknięty w rurach wydechowych Renault Witalija Pietrowa, Alonso nie może osiągnąć więcej niż 7. miejsce, przed Webberem, 8. i traci koronę na rzecz Sebastiana Vettela czterema małymi punktami. Mając 4 lata i 23 dni pobił rekord Hamiltona, stając się najmłodszym mistrzem świata w historii. Red Bull otwiera listę nagród. Niemiec prowadził w sezonie 144 tylko jeden dzień, ale był to właściwy dzień. Następnie rozpoczął się okres niemal nieprzejednanej dominacji Vettela i Red Bull Racing z trzema dubletami kierowców-konstruktorów w latach 2010-2011, na koniec których Sebastian Vettel został czterokrotnym mistrzem świata.

Vettel Abu Zabi 2010

Pierwszy tytuł Sebastiana Vettela podczas Grand Prix Abu Zabi 2010 © Eric Vargiolu / DPPI

Sebastian Vettel potwierdza to od sezonu 2011, miażdżąc konkurencję od startu. Na doładowanym Red Bullu wygrał 6 z pierwszych 8 Grand Prix sezonu. Niemiec wystartował w mistrzostwach i cztery wyścigi przed końcem został koronowany podczas Grand Prix Japonii. Sebastian Vettel zostaje najmłodszym podwójnym mistrzem świata Formuły 1. W sezonie 15 razy zdobywa pole position. Jenson Button jest wicemistrzem świata. Konsekwencja Marka Webbera (1 zwycięstwo i 10 podium) zapewnia Red Bullowi, dominującej drużynie, mistrzostwo konstruktorów.

Zespół będzie jednak musiał zakasać rękawy w 2012 roku, kiedy nowy, pełen rywalizacji sezon Formuły 1 (7 różnych zwycięzców podczas pierwszych 7 Grand Prix) zakończy się trzymającym w napięciu finałem z Alonso i Ferrari, tym razem w Brazylii. Sebastian Vettel, wytrącony z równowagi i uderzony już na pierwszym okrążeniu Grand Prix, zdołał wspiąć się na 6. pozycję i zdobyć swój trzeci tytuł różnicą 3 małych punktów. Powrót do biznesu jest głośny. Rok 3 wyznacza apogeum dla Red Bulla, jego ulubionego kierowcy i silnika Renault. Nietykalny Sebastian Vettel zakończył sezon 2013 sukcesami z rzędu, co do dziś pozostaje rekordem w F9 i równa się liczbie zwycięstw w sezonie jego młodzieńczego idola i mentora Michaela Schumachera z 1 sukcesami.

Sebastian Vettel 2013

Vettel i jego RB9 podczas Grand Prix w Sao Paulo w 2013 r. © Vincent Curutchet / DPPI

Jedyny minus: nieprzestrzeganie stabilnych instrukcji w Malezji, gdzie zignorował słynny komunikat „Multi 21” i zaatakował Webbera, aby wygrać. Ten gest doprowadził do tego, że kilka razy później został wygwizdany na podium. W 2014 roku przejście na nowe przepisy dotyczące hybryd V6 turbo nie zakończyło się sukcesem Red Bulla i Renault, wyprzedzonych przez Mercedesa. Bardziej irytujące dla niemieckiego kierowcy, czterokrotnego mistrza świata, jego nowy kolega z drużyny Daniel Ricciardo regularnie go bije i skuba okruchy pozostawione przez Srebrne Strzały, wygrywając w jedynych trzech Grand Prix, których Mercedes nie wygrał.

Sebastian Vettel postanawia podjąć nowe wyzwanie. Opuszcza Red Bulla dla Ferrari, gdzie ma nadzieję pójść w ślady swojego idola Schumachera. Scuderia Ferrari również stara się powrócić do działalności po nieudanym sezonie 2014 i zjadliwym odejściu Fernando Alonso. Żaden kierowca Scuderii nie był mistrzem świata Formuły 1 od czasów Kimi Raikkonena w 2007 roku. Nowy sojusz nie tracił czasu na powrót do zwycięstwa, wygrywając w drugiej rundzie roku w Malezji. Dwa kolejne sukcesy nastąpiły podczas Grand Prix Węgier i Singapuru, dzięki czemu Vettel stanął na podium mistrzostw i został jedynym kierowcą spoza Mercedesa, który zwyciężył w 2 roku.

Vettel Ferrari

Vettel za kierownicą swojego SF16-H podczas Grand Prix Meksyku 2016 © Frederic Le Floc'h / DPPI

Chociaż spodziewamy się potwierdzenia w 2016 r., Scuderia Ferrari powraca i zwraca kopię bez triumfu, podczas gdy Sebastian Vettel czasami wykazuje rażące oznaki zniecierpliwienia i wydaje się, że ma trudności ze znalezieniem odpowiednich ustawień. Czterokrotny mistrz świata Formuły 1 zajął dopiero 4. miejsce w klasyfikacji kierowców, za Danielem Ricciardo (Red Bull). Ferrari znacznie lepiej negocjuje rewolucję aerodynamiczną 2017 i pozwala Vettelowi wrócić i grać o tytuł przeciwko Hamiltonowi i ogrzemu Mercedesowi. Niemiec bardzo dobrze rozpoczął sezon z 3 zwycięstwami i aż 2. miejscami w 6 wyścigach Formuły 1. W czasie wakacyjnej przerwy Vettel nadal prowadzi w mistrzostwach po kolejnym sukcesie na Węgrzech. Trend odwrócił się na początku roku szkolnego, kiedy Hamilton odzyskał siły i odniósł 5 sukcesów w 6 wyścigach. Sezon F1 staje się coraz bardziej ekscytujący!

W tym samym czasie Sebastian Vettel doświadczył kosztownej emerytury podczas Grand Prix Singapuru i Japonii, przez co tytuł wymknął się spod kontroli. Tytuł mistrza świata wraca do torebki Lewisa Hamiltona. Czterokrotny mistrz świata Formuły 1 z Heppenheim powraca w 2018 roku z wielkimi zamiarami i rozpoczyna sezon 2 sukcesami. Następnie kierowca utrzymał się w Hamilton aż do Silverstone, gdzie konsekwentnie wygrywał, umacniając swoje miejsce na szczycie klasyfikacji kierowców F1. Potem przyszło Grand Prix Niemiec Formuły 1, gdzie popełnił błąd w deszczu, mimo że od czasu startu z pole position prowadził komfortowo. Jeden z jego najgorszych błędów w karierze. Hamilton, który rozpoczął wyścig z 14. pozycji, nie prosił o wiele i zadał swojemu rywalowi dotkliwy wynik 25:0, który już nigdy nie doszedł do siebie. Następnie Sebastian Vettel popełnia serię błędów, podczas których jego przeciwnik kradnie zwycięstwa i zmierza w stronę piątego tytułu mistrza świata w Formule 5, wyprzedzając w ten sposób Sebastiana Vettela (i Alaina Prosta), poczwórnego mistrza świata.

Rok 2019 rozpoczyna się zachęcająco dla Scuderia Ferrari, co wywarło duże wrażenie podczas zimowych testów F1. Niestety dla Sebastiana Vettela obietnice te okazały się krótkotrwałe. Niemiec postrzega także swój status lidera w Ferrari pod znakiem zapytania wraz z pojawieniem się jego nowego kolegi z zespołu, Charlesa Leclerca. Sebastian Vettel wierzy, że odniósł swój pierwszy sukces w sezonie Formuły 1 w Kanadzie, gdzie wystartował z pole position, ale kara za niebezpieczny powrót na tor przed Hamiltonem po wypadzie poza tor spowodowała jego spadek na 1. miejsce i dymiło w parku zamkniętym.

Vettel Kanada 2019

Vettel na mecie Grand Prix Kanady ustawia numer 1 przed pustym miejscem w swoim samochodzie i umieszcza numer 2 przed Mercedesem Hamiltona © Antonin Vincent / DPPI

Niemiec obserwował z daleka dwa sukcesy Leclerca w Spa i Monzy, ale wywalczył zwycięstwo na swoim ulubionym torze, Singapurze, co pozostaje jego ostatnim triumfem w F2 i znakomitym pole position na torze Suzuka. Pomimo chęci kontynuowania gry na czerwono po sezonie 1, jego kontrakt nie został przedłużony jeszcze przed rozpoczęciem sezonu zakłóconego przez pandemię Covid-2020. Co gorsza, SF19 został pominięty, a Sebastian Vettel coraz bardziej cierpiał z powodu porównania z Leclercem, nowym liderem Scuderia Ferrari. Bardzo bliski przejścia na emeryturę czterokrotny mistrz świata Formuły 1000 w końcu znalazł schronienie w Aston Martin F1 (dawniej Racing Point), gdzie zastąpił Sergio Péreza, który odszedł do Red Bulla, obok Lance’a Strolla. 

W Aston Martin F1 Sebastian Vettel ma trudności z wykorzystaniem potencjału AMR21. Były kierowca Red Bulla, czterokrotny mistrz świata, jest tylko cieniem samego siebie. Podczas Grand Prix Formuły 1 w Bahrajnie zwycięzca 53 Grand Prix zderza się z... Alpine, Estebana Ocona, i zakończył wyścig na anonimowym 15. miejscu, z uszkodzonym Astonem Martinem. Sebastian Vettel doświadcza wielu problemów w swoim debiucie w Aston Martinie, który walczy z AlphaTauri w rankingach, co nie jest celem zespołu, który chce walczyć o mistrzostwo świata!

Vettel Aston Martin 2021

Sebastian Vettel za kierownicą Astona Martina © Antonin Vincent / DPPI

Na szczęście Sebastian Vettel odnajduje kolor w Monako. Kończy zmagania na 5. miejscu. Większe sukcesy odnosi w Azerbejdżanie. Po chaosie spowodowanym przebiciami Lance'a Strolla (Aston Martin) i Maxa Verstappena (Red Bull) Sebastian Vettel dobrze poradził sobie z drugim startem i wyprzedził przyszłego zwycięzcę Sergio Péreza (Red Bull). Sebastian Vettel powraca na podium po raz 122. w swojej karierze. Wierzymy zatem, że jego historia z Astonem Martinem została ostatecznie rozpoczęta…

Niestety, jego średnia część sezonu nie spełniła pokładanych w nim nadziei. Sebastian Vettel przechodzi przez Grand Prix niczym cień, usiłując nabrać prędkości za kierownicą słabo zaprojektowanego Astona Martina. Daleki od Ferrari, a tym bardziej Red Bulla, zespół Silverstone jest bliżej remisu w rankingach z AlphaTauri niż z liderami stawki Formuły 1.

Sebastian Vettel, daleki od złości okazanej podczas debiutu, czasami wydaje się przeciągać ból. Jednak Grand Prix Węgier Formuły 1 pozwoli mu wrócić na światło dzienne. Walczy o zwycięstwo z Estebanem Oconem (Alpine), ale mu się to nie udaje i dojeżdża do mety na drugiej pozycji. Niestety Aston Martin nie jest w stanie dostarczyć FIA wystarczającej próbki benzyny w samochodzie Vettela. Tym samym czterokrotny mistrz świata F1 zostaje zdyskwalifikowany z klasyfikacji Grand Prix.

Piąty podczas GP Belgii, w strasznych warunkach, jakie znamy, Sebastian Vettel odzyskał punkty podczas GP Stanów Zjednoczonych, kończąc na 10. miejscu. Kierowca Astona Martina będzie nadal zaznajamiał się z bramką punktową, a czasami przekraczał ją podczas Grand Prix na zakończenie sezonu. Na koniec sezonu F1 zajął dopiero 12. miejsce w klasyfikacji kierowców, o jedno miejsce lepiej niż podczas swojego ostatniego sezonu w Ferrari.

Jego drugi rok w Aston Martinie będzie miał tylko dwa GP po pozostałych, od początku sezonu pozytywny na Covid-19... ale jest zmuszony przejść na emeryturę w Australii. Często wykorzystując incydenty wyścigowe, aby awansować o miejsca przed flagą w szachownicę, jego sezon mieszany zakończył się 12. miejscem.

Ale ogłoszenie nastąpiło w drugiej połowie sezonu, po Grand Prix Węgier: czterokrotny mistrz świata w wieku 35 lat odchodzi na emeryturę. Po olśniewających początkach kariery Niemiec przeszedł na emeryturę, aby cieszyć się rodziną. Zostanie zastąpiony (prawie) w krótkim czasie przez swojego byłego przeciwnika i poprzednika w Ferrari: Fernando Alonso. 

4. Opinia AutoHebdo na temat Sebastiana Vettela

Niezbędna postać na starcie od około piętnastu lat, a jego dominacja w Red Bullu Sebastiana Vettela stanowi imponującą wizytówkę z 4 tytułami mistrza świata, 53 zwycięstwami, 57 pole position i 122 podium. Czas spędzony w Ferrari, a w szczególności jego zakończenie w kaszaance, obniżył jednak ocenę Niemca, który w 2020 roku wydawał się jedynie cieniem samego siebie. Wydaje się, że Vettel odzyskał część siły podczas dwóch sezonów spędzonych w Astonie Martinie, ale Niemiec aspiruje do czegoś innego. Ponieważ trzeba umieć się zatrzymać i ustąpić, jego decyzja o rezygnacji z kierownicy jest naturalna. Ale jego pozycja i zaangażowanie na padoku mogą to sugerować Mały Schumi nie pozostanę z dala od ekosystemu Formuły 1 na długo… 

Wyniki w Formule 1

Najważniejsze momenty w karierze Sébastiena Vettela

SPORTY MOTOROWE/F1 WŁOCHY GP

Podczas Grand Prix Monza w 2008 roku Sébastien Vettel odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1.

F1 – GP ABU ZABI 2010

To właśnie podczas Grand Prix Abu Zabi 2010 Sébastien Vettel zdobył swój pierwszy tytuł mistrza świata.

F1 – GRAND PRIX Indii 2013

W 2013 roku podczas Grand Prix Indii Sébastien Vettel zdobył czwarty z rzędu tytuł mistrza świata. Na liście dołączył do Alaina Prosta i Juana Manuela Fangio.

F1 – GRAND PRIX ABU ZABI 2015

Po czterech tytułach mistrza świata Sébastien Vette opuszcza zespół Red Bull i dołącza do Ferrari w 2015 roku.

F1 – GRAND PRIX WĘGIER 2021 – WYŚCIG

Po sześciu sezonach w obronie barw Ferrari niemiecki kierowca rozpoczyna nowe wyzwanie dołączając do zespołu Aston Martin na sezon 2021.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel
Pays Flaga_Niemiec
Stabilny Aston Martin
wiek 03 lipca 1987 (36 lat)

powiązane badania

Lance Stroll
Lance Stroll
Pays Flag_of_Canada.svg
Stabilny Aston Martin

Kierowcy swojego pokolenia

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
Pays gb.png
Stabilny Mercedes
Sébastien Buemi
Sébastien Buemi
Pays ch.png
Stabilny Toyota
Mikołaj Lapierre
Mikołaj Lapierre
Pays Flaga_Francji.svg
Stabilny Alpine
Brendon Hartley
Brendon Hartley
Pays nz.png
Stabilny Toyota
Ott Tanak
Ott Tanak
Pays
Stabilny

Listy utworów