Lamborghini, Alpine, BMW… aktualizacja projektów LMH i LMDh

Dzięki nowym przepisom wielu producentów podjęło decyzję i wprowadzi nowe samochody do najważniejszych kategorii WEC i IMSA. AUTOhebdo podsumowuje siły obecne na przyszłe lata Endurance.

opublikowany 13/07/2023 à 13:45

Doriana Grangiera

4 Zobacz komentarze)

Lamborghini, Alpine, BMW… aktualizacja projektów LMH i LMDh

Ferrari, Porsche, BMW i wiele innych przybywa do najważniejszych kategorii Endurance! (Zdjęcia: DPPI / Porsche Motorsport / BMW Motorsport - Redakcja: AUTOhebdo)

Gdzie on'Wytrzymałość przeżywa nowy złoty wiek od tego roku 2023. Po kilku skomplikowanych latach w okresie LM P1, w związku z wycofaniem się kilku głównych producentów i wzrostem kosztów w latach 2000 – 2010, ACO iIMSA zgodził się stworzyć nowe regulacje mające na celu przyciągnięcie nowych marek wraz z LMH, zaprojektowanym od A do Z przez producenta, oraz LMDh, opartym na podwoziu LM P2.

Dzięki zbieżności przepisów pomiędzy mistrzostwami WEC i IMSA producenci mają teraz możliwość zgłaszania swoich samochodów do obu konkursów. Nowość pozwalająca na ograniczenie kosztów, a przede wszystkim powrót kilku znaczących, historycznych marek w Endurance i 24 godziny Le Mans.

Są już na szlaku: 

Toyota

Toyota GR010 (LMH) – Hybryda – Mistrzostwa: WEC od 2021

Toyota GR010 Hybrydowa WEC 2023

Toyota GR010 Hybrid na WEC 2023 (Zdjęcie: Toyota)

Toyota GR010 jest najstarszym ze wszystkich hipersamochodów. Zapowiedziana zaraz po ujawnieniu nowych przepisów, zaprezentowana w 2018 roku, japońska maszyna jako pierwsza wyjechała na tor i zwyciężyła w WEC oraz w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w nowo utworzonej kategorii. Koronowany mistrz w sezonie 2021 i w 2022 w kategorii premier, GR010 będzie próbował obronić koronę w sezonie 2023, po porażce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans przeciwko Ferrari.

Sterowniki: 

WEC – Toyota Gazoo Racing nr 7: Kamui Kobayashi – Jose Maria Lopez – Mike'a Conwaya

WEC – Toyota Gazoo Racing nr 8: Sébastien Buemi - Brendon Hartley –Ryo Hirakawa

CZYTAJ TAKŻE > Toyota prezentuje hybrydę GR010

Peugeot

Peugeot 9X8 (LMH) – Hybryda – Mistrzostwa: WEC od 2022

Peugeot

Powrót marki Lion był z niecierpliwością oczekiwany przez fanów Endurance, a francuska firma nie zawiodła ich samochodem o futurystycznym wyglądzie, korzystającym ze swobody, jaką dają przepisy Hypercar. 9X8 nie przypomina żadnego innego prototypu. Wyglądając jak „Batmobil”, nie posiada tylnego spojlera, co nadaje mu bardzo agresywny wygląd, z bardzo wyraźną identyfikacją wizualną (duże logo z przodu, reflektory w kształcie pazurów). Peugeot 9X8 zadebiutował w mistrzostwach WEC podczas 6-godzinnego wyścigu na Monzy w lipcu 2022 r. Skomplikowany start, który wiązał się z wieloma problemami związanymi z niezawodnością, ale od tego czasu uległ poprawie, a najważniejszym wydarzeniem było miejsce na podium na torze Monza w 2023 r.

Sterowniki:

WEC – Peugeot TotalEnergys nr 93: Jean-Éric Vergne – Paul di Resta – Mikkel Jensen

WEC – Peugeot TotalEnergys nr 94: Loic Duval – Nico Müller – Gustavo Menezes

CZYTAJ TAKŻE > Peugeot 9X8 zachowa barwy Art Car przez cały sezon

Glickenhouse

Glickenhaus 007 (LMH) – Non-hybrydowy – Mistrzostwa: WEC od 2021

© Joao Filipe / DPPI

Glickenhaus to niewielki zespół, który dzięki swojemu projektowi zyskał sympatię fanów. Przybywając do mistrzostw WEC w sezonie 2021, amerykański zespół ujawnił w sieciach społecznościowych cały postęp prac nad projektem Hypercar od A do Z. Zespół, będący własnością kapryśnego reżysera i entuzjasty sportów motorowych Jima Glickenhausa, pokazał także powagę swojego zaangażowania w Hypercar z pole position zdobytym podczas 6-godzinnego wyścigu na Monzy w 2022 r., a zwłaszcza na podium w 24-godzinnym wyścigu Le Mans miesiąc wcześniej. Pomimo bardzo napiętego budżetu Glickenhaus nadal będzie obecny w roku 2023, a dzięki wzorowej niezawodności jest poważnym pretendentem do miejsca w pierwszej piątce.

Piloci :

Glickenhaus nr 708: Romain Dumas – Ryan Briscoe – Olivier Pla

Glickenhaus nr 709 (24-godzinny Le Mans): Franck Mailleux – Nathanaël Berthon – Esteban Gutierrez

CZYTAJ TAKŻE > Niebieska barwa Glickenhaus podczas wyścigu 6 Hours of Monza 

Porsche

Porsche 963 (LMDh – Multimatic) – Hybryda – Mistrzostwa: IMSA i WEC od 2023

© Porsche Motorsport

Był to jeden z najbardziej oczekiwanych powrotów: 6 lat po opuszczeniu mistrzostw WEC Porsche powróciło do najwyższej kategorii wyścigów długodystansowych wraz z modelem 963! Niemiecki samochód był pierwszym zaprezentowanym samochodem LMDh (opartym na podwoziu LM P2) z silnikiem V8 z podwójnym turbodoładowaniem. Bierze zatem udział w mistrzostwach IMSA i WEC. Oficjalny zespół Porsche wspierany jest przez Team Penske. Model 963 jest również używany przez zespoły klientów, takie jak Hertz-Jota i Proton Competition w WEC lub JDC-Miller MotorSports w IMSA.

Po stronie kierowcy Porsche ogłosiło „pulę” składającą się z 10 osób, w tym Francuza Kévina Estre, Frédérica Makowieckiego i Mathieu Jamineta. Porsche 963 zadebiutowało podczas 24-godzinnego wyścigu Daytona w 2023 r. z bardzo zróżnicowanym wynikiem i kilkoma problemami z niezawodnością.

Z kolei w przypadku zespołów klienckich na degustację nowego niemieckiego LMDh musieliśmy poczekać do końca kwietnia, producent ze Stuttgartu ma pewne opóźnienia w dostawach. Hertz Team JOTA zadebiutował w kategorii Hypercar podczas 6-godzinnego wyścigu na torze Spa-Francorchamps 29 kwietnia, natomiast Proton zadebiutował w kategorii Hypercar 6 lipca podczas 9-godzinnego wyścigu na torze Monza.

miniatura_002_Zmiana rozmiaru zespołu Hertz-JOTA

„Mighty 38” od Hertz Team JOTA (Zdjęcie: Hertz Team JOTA)

Piloci :

WEC – Porsche-Penske nr 5: Dane Cameron – Michael Christensen – Frédéric Makowiecki

WEC – Porsche-Penske nr 6: André Lotterer – Kévin Estre – Laurens Vanthoor

WEC – Porsche-Penske nr 75 (tylko 24-godzinny wyścig Le Mans): Felipe Nasr – Mathieu Jaminet – Nick Tandy

IMSA – Porsche-Penske nr 6: Nick Tandy – Mathieu Jaminet – Dane Cameron (Daytona)

IMSA – Porsche-Penske nr 7: Felipe Nasr – Matt Campbell – Michael Christensen (Daytona)

Zespoły prywatne:

IMSA – JDC-Miller MotorSport nr 5: Tijmen van der Helm – Mike Rockenfeller

WEC – Hertz-Jota nr 38 : Yifei Ye – António Félix da Costa – Will Stevens

WEC – Konkurs Protonowy nr 99: Gianmaria Bruni – Neel Jani – Harry Tincknell

CZYTAJ TAKŻE > Porsche ujawniło barwę i nazwę swojego LMDh 

BMW

BMW M Hybrid V8 (LMDh – Dallara) – Hybryda – Mistrzostwa: IMSA od 2023, WEC od 2024

LAT Obrazy © 2023 Jake Galstad

Oprócz Ferrari i Porsche z niecierpliwością wyczekiwany jest także powrót BMW do kategorii premier. Zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1999 r. podczas „edycji stulecia” bawarska marka powróci na wyścig w Sarthe… w 2024 r. Niemiecka firma po raz pierwszy dołączyła do mistrzostw IMSA w 2023 r., a rok później przystąpiła do WEC. BMW LMDh, zwany M Hybrid V8, odbył swój pierwszy oficjalny wyścig podczas 24-godzinnego wyścigu Daytona 2023 wraz z zespołem RLL. Będzie następnie używany przez Team WRT w WEC oraz podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 2024 roku.

Piloci :

IMSA – Zespół RLL nr 24 : Philipp Eng – Augusto Farfus – Marco Wittmann (Daytona i Sebring) – Colton Herta (Daytona)

IMSA – Zespół RLL nr 25 : Connor de Phillippi – Nick Yellolly – Sheldon van der Linde (Daytona i Sebring) – Colton Herta (Daytona)

WEC – Zespół WRT : nie potwierdzone.

inny : René Rast

CZYTAJ TAKŻE > Ujawniono BMW M Hybrid V8

Cadillac

V-LMDh (LMDh – Dallara) – Hybryda – Mistrzostwa: IMSA i WEC od 2023

LAT Obrazy © 2023 Jake Galstad

Kolejny powrót Cadillaca do 24-godzinnego wyścigu Le Mans! 21 lat po ostatnim udziale w największym wyścigu wytrzymałościowym na świecie amerykańska marka wróciła do Sarthe z LMDh z wolnossącym silnikiem V8. V-LMDh bierze udział w mistrzostwach WEC i IMSA od 2023 roku i zadebiutował w zawodach podczas 24-godzinnego wyścigu w Daytona, zdobywając 3. miejsce jako najlepszy wynik. Chip Ganassi Racing i Action Express Racing to dwa zespoły, które będą obsługiwać amerykański prototyp. Jeśli o mistrzostwo WEC rywalizuje tylko jeden samochód, Cadillac przybył ze swoimi trzema egzemplarzami do 24-godzinnego wyścigu Le Mans. 

Sterowniki:

IMSA – Cadillac Racing nr 01 (nr 3 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans) : Renger van der Zande – Sébastien Bourdais –Scotta Dixona

IMSA – Action Express Racing nr 31 (nr 311 w 24-godzinnym wyścigu Le Mans) : Pipo Derani – Alexander Sims – Jack Aitken

WEC  – Cadillac Racing nr 2 : Richard Westbrook – Alex Lynn – Earl Bamber

CZYTAJ TAKŻE > Cadillac ujawnia projekt swojego prototypu LMDh

Acura

Acura AXR-06 (LMDh – Oreca) – Hybryda – Mistrzostwa: IMSA od 2023

LAT Obrazy © 2023 Jake Galstad

Nie będzie to wyścig Le Mans, ale będzie to kontynuacja udziału Acury w mistrzostwach IMSA. ARX-06 występuje w kategorii GTP (nowa nazwa kategorii najwyższej w IMSA) z podwoziem Oreca i silnikiem Honda V6 twin-turbo. Obecnie nie ma planów, aby Acura wzięła udział w mistrzostwach WEC. Acura ARX-06 wygrała 24-godzinny wyścig Daytona 2023 i przez cały sezon IMSA rywalizuje z dwoma zespołami: Wayne Taylor Racing i Meyer Shank Racing, w których sędziuje Francuz. Simona Pagenauda, obecnie dwukrotny zwycięzca imprezy na Florydzie.

Sterowniki:

IMSA – wyścigi trzonków Meyera nr 60: Tom Blomqvist – Helio Castronevesa – Simon Pagenaud – Colin Braun

IMSA – Wayne Taylor Racing nr 10 : Filipe Albuquerque – Ricky Taylor – Louis Delétraz – Brendon Hartley 

CZYTAJ TAKŻE > Acura zdecydowanie prezentuje ARX-06 LMDh

Ferrari

Ferrari 499P (LMH) – Hybryda – Mistrzostwa: WEC od 2023

Ferrari

50 lat po swoim ostatnim występie w pierwszej kategorii podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans, Ferrari powróciło na najwyższy poziom wytrzymałości dzięki modelowi 499P. Hypercar o namiętnym wyglądzie, ozdobiony czerwono-żółtym nawiązaniem do modelu 312P z lat 1970. XX wieku, którego ostatnia wersja, 312 PB, korzystała z tego samego kodu kolorystycznego w 1973 r., podczas ostatniego pojawienia się marki transalpine na klasyku Sarthe’a.

Nazwa 499P jest pochodną jednostkowej pojemności skokowej silnika, połączonej z inicjałem prototypu, czyli połączenia często używanego przez markę w jej odległej przeszłości w tej dyscyplinie. Hypercar Ferrari napędzany jest silnikiem V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Po gromkim debiucie w zawodach podczas 1000 mil Sebring17 marca, zdobywając pole position, Ferrari wygrało stulecie edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans z numerem 51.

Piloci :

WEC – Ferrari-AF Corse nr 50: Antonio Fuoco – Nicklas Nielsen – Miguel Molina

WEC – Ferrari-AF Corse nr 51: Alessandro Pier Guidi – James Calado – Antonio Giovinazzi

CZYTAJ TAKŻE > Ferrari prezentuje swój Hypercar na 24-godzinny wyścig Le Mans

Vanwall (ByKolles)

Vanwall Vandervell 680 (LMH) – Niehybrydowy – Mistrzostwa: WEC od 2023

Vanwall

Wyrzucona z WEC na sezon 2022 konstrukcja ByKolles zdołała dostać się do Hypercar w 2023 roku. Austro-rumuński LMH został zaprezentowany w barwach nowej nazwy zespołu: Vanwall. Nazwa, która prowadzi nas z powrotem do pierwszego producenta oficjalnie mistrza świata Formuła 1, w 1958 r. Napędzany przez firmę Gibson, ByKolles Hypercar miał swoje starcie w Niemczech w kwietniu zeszłego roku z Christophe’em Bouchutem, zwycięzcą 24-godzinnego wyścigu Le Mans w 1993 r. kierowanym Peugeotem.

Kilka dni później był to Argentyńczyk Esteban Guerrieri, drugi kierowca testowy wyznaczony wraz z Tomem Dillmannem, który prowadził Vanwall LMH na torze Most Autodrome w Czechach. Po rozpoczęciu sezonu z mistrzem świata F1 Jacquesem Villeneuvem i Tomem Dillmannem Vanwall jest obecnie reprezentowany przez trio Tristian Vautier – Esteban Guerrieri – João Paulo de Oliveira.

Pheloty :

WEC – Vanwall nr 4: Tristian Vautier – Esteban Guerrieri – João Paulo de Oliveira

CZYTAJ TAKŻE > ByKolles prezentuje Hypercar w kolorach Vanwall

 

Będą obecni w 2024 roku: 

Lamborghini

Lamborghini SC63 (LMDh – Ligier) – Hybryda – Mistrzostwa: WEC i IMSA od 2024

Zdjęcie: Lamborghini

Lamborghini odkryje 24-godzinny wyścig Le Mans w kategorii premier. Szczegóły techniczne LMDh firmy Sant'Agata Bolognese ujawniane są stopniowo. Zgodnie z przepisami ACO i IMSA Włoch będzie wyposażony w jednostkę napędową spalinową – firmowy silnik V8 o pojemności 3,8 l z podwójnym turbodoładowaniem – połączony z systemem odzyskiwania energii typowym dla wszystkich LMDh. Podwozie przyszłego Lamborghini będzie francuskie, ponieważ dostarczy je Ligier. Włoska marka dąży do przybycia w 2024 roku do mistrzostw WEC i IMSA. Techniczną obsługę podczas zawodów zapewni konstrukcja Iron Lynx. Francuski Romain Grosjean będzie tam, podobnie jak były kierowca F1 Daniil Kvyat.

Piloci : Mirko Bortolotti – Andrea Caldarelli – Romain Grosjean – Daniil Kwiat

CZYTAJ TAKŻE > Lamborghini prezentuje LMDh na 24-godzinny wyścig Le Mans w 2024 roku

Alpine

Alpine A424 (LMDh – Oreca) – Hybryda – Mistrzostwa: WEC od 2024

Alpine_ZLMDH_3-4avt_16-9

L 'Alpine LMDh już tu jest – Zdjęcie: Alpine

Obecny już przez pierwsze dwa sezony kategorii Hypercar z byłym LM P1 Rebellion, Alpine powinien wrócić do WEC w 2024 r. z prawdziwym LMDh. Francuska marka dołączy do Peugeota w przyszłym roku w 24-godzinnym wyścigu Le Mans z podwoziem Oreca. Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w październiku 2022 r. Alpine przedstawił koncepcję, która zapowiada przyszłość marki ze strzałką A w sportach motorowych, a tym samym w Endurance.

Wreszcie stało się to podczas 24-godzinnego wyścigu Le MansAlpine zaprezentował Hypercar, który weźmie udział w edycji klasyka Sarthoise w 2024 r.: A424. Do jego napędu posłuży silnik V6 o pojemności 3,4 l firmy Mecachrome. Opracowany z Mikołaj Lapierre, A424 wykona pierwsze kursy latem 2023 roku.

Piloci nie potwierdzone.

Możliwe sterowniki: André Negrao, Matthieu Vaxiviere, Nicolas Lapierre, Charles Milesi, Olli Caldwell, Sophia Floersch.

CZYTAJ TAKŻE > Alpine przedstawia swój LMDh na 24-godzinny wyścig Le Mans 2024

Isotta Fraschini Mediolan

Tipo 6 (LMH) – Hybryda – Mistrzostwa: WEC od 2024 (?)

3_09088_MS_WEC2023_Monza

W tę sobotę LMH Isotta Fraschini Milano była na dobrej drodze na torze Monza – Zdjęcie: Isotta Fraschini Milano

Przez kilka miesięcy w padoku WEC krążyła zabawna plotka. To włoski producent Isotta Fraschini Milano, który chciał przyjechać na 24-godzinny wyścig Le Mans w 2023 r. hipersamochodem. Niestety dla mediolańskiego producenta samochodów ich rejestracja na sezon 2023 nie została przyjęta.

Ten nowy Hypercar, nazwany Tipo 6, jest hybrydą o masie 1 kg i silnikiem V000. Siedmiobiegową skrzynię biegów dostarczy firma Xtrac. Tipo 6 będzie wyposażone w hamulce Brembo, skrzynię biegów Pankl i zawieszenie Multimatic. Bateria zostanie dostarczona przez Williams. System hybrydowy Isotty, bardzo podobny do tego zastosowanego w LMDh, powierzono firmie Bosch.

Projekt LMH Isotty Fraschini stał się jaśniejszy wraz z ogłoszeniem pod koniec grudnia 2022 roku partnera reprezentującego producenta w WEC: Vector Sport. Zespół, który wówczas startował w LM P2, stając na podium w wyścigu 6 Hours of Monza (3. miejsce w swojej kategorii) po raz pierwszy w tej dyscyplinie. We wtorek, 28 lutego 2023 r., Isotta Fraschini Milano oficjalnie zaprezentowała swojego Tipo 6. Włoski producent ma teraz nadzieję na start w zawodach w 2024 r. Pierwsze testy rozpoczęły się 11 i 12 kwietnia na torze Vallelunga we Włoszech.

Piloci : Do potwierdzenia

CZYTAJ TAKŻE > Ujawniono LMH Isotty Fraschini Milano

Doriana Grangiera

Młody dziennikarz tęskniący za sportem motorowym z przeszłości. Wychowany na wyczynach Sébastiena Loeba i Fernando Alonso.

4 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

4 Uwagi)

J

Jean-Yves Hubert

11 o 01:2023

Konieczność ponownego czytania wszystkiego w celu znalezienia aktualizacji jest nudna. Czy nie mógłbyś wyróżnić lub umieścić gwiazdki przy nowościach?

1

Geoffroya Boiseauberta

01 o 11:2022

przyszłymi przybyszami będą niewątpliwie Alfa Romeo. z drugiej strony brak angielskich producentów jest szkodliwy

J

Jean-Yves Hubert

31 o 10:2022

W swoim artykule wstępnym Romain Bernard zapomniał wspomnieć o Peugeot na liście pretendentów! Tam jest problem ?!!!

DANIELA MEYERSA

31 o 10:2022

„Dzięki zbieżności przepisów mistrzostw WEC i IMSA producenci mają teraz możliwość zgłaszania swoich samochodów do obu zawodów”. Faktem jest, że LMDh są dopuszczone do WEC i dlatego od 2023 roku będą startować w Le Mans, ale co z wpisem do IMSA dla LMH (Ferrari 499P, Peugeot 9X8 przekształcony w Alfa Romeo, Dodge czy Maserati? Wiedząc, że Glickenhaus zostało już odrzucone.

Aby napisać komentarz
Paul Ricard – C2 PCCF 2024