Alfa Romeo ma 110 lat: pięć znaczących samochodów w rywalizacji

24 kwietnia 1911 roku w Mediolanie (Włochy) została założona firma A.L.F.A (skrót od „Anonima Lombarda Fabbrica Automobili”). Spojrzenie wstecz na cztery modele Alfy Romeo, które pomogły napisać legendę Alfy Romeo na torach od lat 1930. do 1990. XX wieku. 

opublikowany 24/06/2020 à 17:35

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Alfa Romeo ma 110 lat: pięć znaczących samochodów w rywalizacji

Alfa Romeo 158

Został łaskawie nazwany „Alfetta” ze względu na swoje ograniczone wymiary w porównaniu do innych jednomiejscowych samochodów. Jednak z współczesnej perspektywy 158 wcale nie jest mały – ma 4,3 m długości i 2,5 m rozstawu osi!


K. Räikkönen demonstruje na Silverstone w 2019 r. na 158. © DPPI

Choć na torach pojawił się w 1938 roku, to jednak interesuje nas wersja z 1950 roku, używana przez „Trzy F” (Juan Manuel Fangio, Giuseppe Farina, Luigi Fagioli) z okazji pierwszych Mistrzostw Świata w Formuła 1. Wyposażony w 8-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 350 koni mechanicznych, 158 pozwolił Giuseppe Farinie popłynąć na koronację w 1950 r., po tym jak włoska firma wygrała wszystkie sześć rund z wyjątkiem Indianapolis. 

 

Alfa Romeo 159

W następnym roku inżynierowie Transalpine udoskonalili samochód, aby osiągnąć 420 koni mechanicznych przy 9 obr./min. Zbiorniki paliwa są coraz większe, ale podczas jednego Grand Prix zawodnicy zmuszeni są dwa do trzech razy sięgać do pompy; wada w porównaniu do rywali z bardziej rozsądnymi silnikami.


J. M. Fangio w drodze po tytuł mistrza świata w 1951 r. © DPPI

Dzięki doskonałemu jak na tamte czasy stosunkowi masy do mocy (1,67 kg/KM!) model 159 okazał się nie do pobicia na gorącym okrążeniu. Dowodem na to jest fakt, że Alfetta zajęła pole position podczas siedmiu zawodów w 1951 roku! Tym razem mistrzem zostanie Juan Manuel Fangio. 

 

Alfa Romeo 8C 2300

Życie to coś więcej niż tylko F1. W okresie międzywojennym mit Alfy Romeo stworzył jeden model: 8C. Jego wyścigowa pochodna, model 2300, pozwoliła mediolańskiej firmie zaistnieć w świadomości opinii publicznej w całej Europie, w szczególności dziękiWytrzymałość.


Alfa Romeo Lorda Howe’a, Henry „Tim” Birkin przy 24 godziny Le Mans 1931. ©DPPI

Jego 8-cylindrowy rzędowy silnik o pojemności 8 litra (2.3C) i lekkie podwozie (zaledwie jedna tona) pozwalają mu osiągnąć prędkość 200 km/h w Sarthe. Tak naprawdę to właśnie podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans wyraża się najlepiej, odnosząc cztery sukcesy z rzędu w latach 1931–1934!

Dwukrotnie poprawiała rekordy okrążeń, w latach 1932 i 1933. Za kierownicą Francuz Raymond Sommer i Philippe Étancelin zwycięsko współistnieli z Włochami Luigi Chinetti i Tazio Nuvolari, choć laury 1931 roku przypadły brytyjskiemu duetowi.Francis Curzon- Henryka Birkina. 

 

Alfa Romeo Typ 33

Timo 33 z pewnością może pochwalić się rzadką nagrodą w zawodach, czyli długowiecznością. Opracowany na początku lat 1960. XX wieku, jego wyścigowy debiut miał miejsce 12 marca 1967 r. podczas belgijskiej wspinaczki we Fléron, torując drogę do kariery trwającej… 10 lat! H. Marko i © DPPI


Tipo 33 T3 H. Marko i V. Elforda w Le Mans w 1972 r. © DPPI

W latach 1967–1977 model 33 znacznie ewoluował. Pierwsza wersja posiada wolnossący silnik V8 o mocy 230 koni mechanicznych i konstrukcją nawiązuje do małej łódki. Dziesięć lat później będzie się bawić jednostką typu flat-12 z podwójnym turbodoładowaniem, o mocy 640 koni mechanicznych i masie 720 kg!

Wśród znaczących zwycięstw tego podwozia zapamiętamy tytuł zdobyty w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych w 1977 r. z Włochami Arturo Merzario, Vittorio Brambillą i Francuzem Jean-Pierrem Jarierem. Dwa lata wcześniej Tricolores Jacques Laffite i Henri Pescarolo pomogli w zdobyciu tytułu mistrza świata.

 

 

We Włoszech chętnie wybierano Targa Florio, która odniosła dwa sukcesy na małych sycylijskich drogach w 1971 r. (Vaccarella-T. Hezemans) i 1975 r. (Vaccarella-Merzario). 

 

Alfa Romeo 155 V6 TI

Bez wątpienia najbardziej melodyjny z tego kwintetu. Opracowany na Mistrzostwa Niemiec w Touringu (DTM), mądry sedan 155 przemienia się w raptora. Jego 6-litrowy silnik V2.5 osiąga moc 420 koni mechanicznych i osiąga obroty do 11 800 obr/min! 


Model 155 przeszedł niezłą kurację witaminową… © DTM Media

Nadwozie z włókna węglowego pozwala 155 ledwo przekroczyć tonę (1 kg), podczas gdy napęd na wszystkie koła (ATW) trwale przylega do toru. Dodaj do tego dwa bardzo piękne malowania (czerwona Alfa Corse i Martini), a otrzymasz piękność.

Wyniki są równie ekscytujące, jak arkusz danych. Włoch Nicola Larini odniósł 11 zwycięstw i tytuł, pod nosem Niemców (Mercedes i Opla). Alfa Romeo ustabilizuje się w kolejnych latach, ponieważ Mercedes skupi się na większej regularności. 

 

 

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)