Alonso i Renault: powrót do przeszłości

Historia miłosna Fernando Alonso i Renault była przerywana wielką radością z dwoma tytułami mistrza świata, ale także smutkami związanymi z niechętnymi jednomiejscowymi samochodami i powiewem kontrowersji. 

opublikowany 08/07/2020 à 15:52

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Alonso i Renault: powrót do przeszłości

Nie, nie użyłeś wehikułu czasu, Fernando Alonso i Renault ponownie łączą siły w Formule 1. Wiadomość o jego powrocie w 2021 roku wstrząsa światem F1 w tę środę, 8 lipca, i już w umysłach kibiców pojawiają się mniej lub bardziej radosne wspomnienia. 

Mały Byk z Asturii (2002-2004)

Pochodzący z Oviedo w Księstwie Asturii swoją współpracę z francuskim producentem rozpoczął na przełomie XIX i XX wieku za pośrednictwem Włocha: Flavio Briatore. Kapryśny szef zespołu Benetton w Formule 1 bierze Hiszpana pod swoje skrzydła, gdy ten przemierza formuły awansu.


Całkowite rozluźnienie w 2002 roku. © DPPI

Został jego menadżerem, Flavio Briatore umieścił go w skromnej strukturze Minardi w 2001 roku, aby mógł sprawdzić się w spokojnym otoczeniu, bez presji wyników w każdą niedzielę. Przekonany „niezawodnym” zachowaniem swojego źrebaka, biznesmen zdecydował się w 2002 roku przyjąć go do siebie jako pilota testowego.

Nie mam nawet 21 lat, Fernando Alonso dlatego dba o rozwój Renault R202, w czasach, gdy prywatne testy były nudne jak mini ciasta na śniadanie. Latem 2002 roku Renault awansowało go na stanowisko u boku Jarno Trulli. 

Niezadowolone duchy wątpią w dojrzałość młodego talentu, ale złe języki milczą po drugiej próbie w Malezji. Mając 21 lat i 236 dni Fernando Alonso został najmłodszym zdobywcą pole position w F1 na torze Sepang:

 

 

Jego niezwykle ostry styl jazdy czyni cuda za kierownicą R23, którego silnik V10 umieszczono pod kątem 111 stopni, aby maksymalnie obniżyć środek ciężkości. Poświęcenie nastąpiło na Węgrzech w sierpniowy upał, gdzie przekształcił pole position w zwycięstwo, zapewniając jedno okrążenie przewagi Michael Schumacher

„Mam dopiero 22 lata i mam nadzieję, że ten sukces zainspiruje innych” wtedy się cieszy. Szósty w mistrzostwach, wyprzedza swojego kolegę Jarno Trulli o 22 punkty. Niestety jego postępy zatrzymały się w 2004 roku. Pośpiechowe błędy przerywały jego karierę, gdy był zdominowany przez Jarno Trulli, dopóki Flavio nie zdecydował się bezceremonialnie zwolnić tego ostatniego w lipcu.

 

 

Chwała (2005-2006)

Inżynierowie z Viry-Châtillon iEnstone wyprodukował R2005 w 25 roku, a jednomiejscowy prawie idealny, zwłaszcza wyposażony w innowacyjne przednie zawieszenie. Wojna producentów pomiędzy Michelin i Bridgestone prowadzi F1 do wprowadzenia zakazu wymiany opon podczas wyścigów. Wykorzystuje to firma z Clermont, podczas gdy japońska marka popada w ruinę. 


Renault zwycięża Ferrari w 2005 r. © DPPI

W sezonie, w którym McLaren są głównymi rywalami, Fernando Alonso wygrywa trzy z pierwszych czterech spotkań. Jako symbol pokonuje referencyjnego Michaela Schumachera na oczach fanów w Imola po zapierającym dech w piersiach pojedynku. Po siedmiu sukcesach Hiszpania ma pierwszego mistrza świata F1, ustanawiając jednocześnie kolejny rekord. 

 

 

Pomimo przejścia do bloku V8, Renault w 2006 roku pozostało punktem odniesienia. Tym razem „Kaiser” okazał się jego głównym przeciwnikiem. Serię czterech kolejnych zwycięstw przerwały dwa wycofania się z wyścigu: luźne koło na Węgrzech i awaria silnika we Włoszech. Wybawienie nadejdzie chmura dymu wydobywająca się z Ferrari 248 Michaela Schumachera na torze Suzuka. I dwa tytuły! 

Jednak wszystkie dobre historie szybko się kończą. Poza sezonem 2005-2006 Fernando Alonso podpisał niesamowity kontrakt z Ronem Dennisem i dołączył do McLarena na trzy lata, począwszy od 2007 roku. Krótko mówiąc, idylla zmierzy się z materiałem wybuchowym Lewis Hamilton, do Spygate i szybko zakończonej sprzeczki z angielskim szefem.

Rozczarowujący pierwszy powrót (2008-2009)

Z ogonem podkulonym do nóg Fernando Alonso przyjmuje zaproszenie od Flavio Briatore, by ponownie założyć barwy Losange. Ale podobnie jak niebiesko-żółta kolorystyka zastąpiona mniej inspirowanym wystrojem, Renault popada w ruinę. R28 to nie błyskawica, a podwójny mistrz nie stanął na podium w 14 Grand Prix...

Sfrustrowani przedstawiciele zespołu Renault F1 znaleźli rozwiązanie podczas pierwszego GP Singapuru, dosłownie wbijając Nelsona Piqueta Jr w ścianę. Dzięki późniejszej neutralizacji Renault skorzystało z doskonałej strategii pit stopów dla swojego siostrzanego samochodu, Fernando Alonso. Sukcesowi temu pozostanie owiana nutą skandalu, choć FIA zwolniła Hiszpana z wszelkiej odpowiedzialności. 


Zasłużony sukces podczas GP Japonii 2008… © DPPI 

Skandal Crashgate nie powinien przyćmić regularnie zdobywanego zwycięstwa w Japonii podczas kolejnej imprezy. W ciągu ostatnich pięciu GP Fernando Alonso jest nawet najlepszym zawodnikiem w peletonie, zdobywając 43 punkty! 

W 2009 roku rewolucja aerodynamiczna i pojawienie się Kersa to dwie możliwości, które inżynierowie Renault w dużej mierze przegapili. R29 nie daje satysfakcji, a Fernando Alonso ściąga swoje kłopoty na dziewiąte miejsce w mistrzostwach. 


Finezja nie była główną cechą Renault R29. ©DPPI 

W obliczu burzy Crashgate Renault podejmuje decyzję o wycofaniu się z F1 pod koniec kampanii 2009. Fernando Alonso ma swobodę poruszania się i może płynąć w stronę Włoch, gdzie Scuderia czeka na niego jak Mesjasz. Przygoda nie będzie tak idealna, jak się spodziewano, ale to kolejna długa historia.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz