W sercu zespołu Renault F1 w Enstone

Na początku tygodnia kierowcy Fomula Renault 3.5 Series zostali zaproszeni do Enstone w celu odkrycia centrum Renault F1 Team. Dwa dni spędzone na rozmowach i odkrywaniu kulis Formuły 1. Pierwszego dnia udało im się zrozumieć część „aerodynamiczną”. AUTOhebdo.fr tam było. Narracja.

opublikowany 10/07/2009 à 14:31

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

W sercu zespołu Renault F1 w Enstone

W poniedziałek 6 lipca i wtorek 7 lipca wszyscy kierowcy Formuły Renault Seria 3.5 została zgromadzona w siedzibie Renault F1 à Enstone. Enstone, z siedzibą niedaleko toru Silverstone w Wielkiej Brytanii, jest zatem jednym z dwóch podmiotów diamentowego zespołu. Miejsce poświęcone projektowaniu podwozi jednomiejscowych. Silniki są montowane w Viry-Châtillon na przedmieściach Paryża. Podczas tych dwóch dni szkolenia piloci mogli odkryć wszystkie instalacje. W pierwszej części naszego raportu poświęconego wizycie w angielskiej witrynie skupiliśmy się na części aerodynamicznej: centrum dynamiki płynów i tunelu aerodynamicznym.

W angielskim zespole kierowanym przez Flavio Briatore inżynierowie przez cały rok starają się zbliżyć do swojego głównego celu: zapewnienia zwycięstwa R29. W Enstone nad rozwojem i ulepszaniem samochodów wyścigowych pracuje nie mniej niż 460 osób.Alonso i Piquet w części podwozia.

Pierwsza część kursu przeznaczona dla kierowców Formuły Renault 3.5 poświęcona była odkryciu Centrum Obliczeniowej Dynamiki Płynów (CFD). W tym nowym cylindrycznym budynku ukończonym w czerwcu 2008 roku, który twierdzi, że jest „zielony”, zarówno pod względem wykorzystania materiałów przydatnych do jego budowy, jak i chęci wtopienia się w angielską okolicę, około pięćdziesięciu inżynierów pracuje nad badaniami dynamiki płynów. W tym miejscu znajduje się głównie „Superkomputer Mistral”, który zajmuje jedną trzecią budynku. Narzędzie to, o długości 52 metrów, pozwala inżynierom rozwiązywać miliony równań z niewiarygodną szybkością.

Dzięki temu są w stanie odzwierciedlić i precyzyjnie modelować interakcję pomiędzy jednomiejscowymi pojazdami a powietrzem, którym się poruszają, gdy są w ruchu. CFD, prawdziwe narzędzie w służbie wydajności, ma wspierać tunel aerodynamiczny lub nawet go przewyższyć w krótkim czasie. Jeśli to drugie umożliwia obecnie uzyskanie bardziej precyzyjnych wyników, CFD jest obecnie niezbędna w projektowaniu nadwozia i elementów aerodynamicznych.

Tunel aerodynamiczny czynny 7 dni w tygodniu, 7 godziny na dobę

CFD i tunel aerodynamiczny uzupełniają się, więc w stronę tego drugiego centrum w sposób naturalny kierują się między innymi Marcos Martinez, lider serii FR 3.5, i Bertrand Baguette, jego wicemistrz przed zawodami na Silverstone. Przyzwyczajeni do torów, większość kierowców odkrywała wnętrze zespołu F1. I wszyscy byli entuzjastycznie nastawieni przez te dwa dni.

W budynku mieszczącym tunel aerodynamiczny od razu wyczuwamy aktywność inżynierów ukrytych w bardzo trudno dostępnych biurach. Otwarte w 1997 roku centrum umożliwia badanie zachowania jednomiejscowych pojazdów w skali 1/2. Pracując przy wietrze o prędkości dochodzącej do 360 km/h, 80 inżynierów ciężko pracuje, szukając najlepszego możliwego rozwiązania aerodynamicznego, ponieważ obiekt jest otwarty 24 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę.

Jeśli do tej pory rozwój tuneli aerodynamicznych stanowił serce rozwoju samolotów jednomiejscowych, jasne jest, że CFD będzie odgrywać coraz ważniejszą rolę w nadchodzących latach; przede wszystkim nie jest to już tylko narzędzie badawcze przed testami w tunelu aerodynamicznym, ale naprawdę perspektywiczne narzędzie, zdolne do samodzielnego sprawdzenia wyborów aerodynamicznych.

Pierwsza część poświęcona aerodynamiki jednomiejscowych samochodów Renault pozwoliła każdemu uzyskać dokładniejsze wyobrażenie o złożoności i pracy wymaganej do uzyskania możliwie najlepszego kompromisu, a tym samym zdobycia kilku cennych dziesiątych na torze.

W sobotę odkryjecie Państwo działanie kolejnej części fabryki: projektowanie części. Od ich modelowania po instalację w R29 Piqueta i Alonso – zobaczysz różne niezbędne kroki.

0 Zobacz komentarze)