Baku, niemożliwy kompromis w zakresie ustawień silnika

Pomiędzy (bardzo) długimi prostymi a krętymi odcinkami Baku inżynierowie przed niedzielnym Grand Prix borykają się z prawdziwym bólem głowy związanym z ustawieniami układu napędowego.

opublikowany 09/06/2022 à 12:40

Doriana Grangiera

0 Zobacz komentarze)

Baku, niemożliwy kompromis w zakresie ustawień silnika

Na tej długiej prostej, liczącej ponad 2 kilometry, w Baku moc jest niezbędna © Antonin Vincent / DPPI

Trudno znaleźć bardziej zróżnicowany tor niż ten, na którym rozgrywane jest Grand Prix Azerbejdżanu. Na ulicach stolicy Azerbejdżanu, Baku, kierowcy żonglują długimi prostymi i krętymi odcinkami. Dla inżynierów zajmujących się aerodynamiką zadanie dostosowania samochodu okazuje się skomplikowane: czy powinniśmy priorytetowo traktować prędkość maksymalną na „autostradzie” o długości 2,2 km, czy też powinniśmy skupić się na docisku podczas pokonywania zakrętów? 

Tę samą zagadkę spotykamy także wśród producentów silników. Na tak zróżnicowanym obwodzie jednostka napędowa jest poddawana próbie, co zmusza inżynierów do znalezienia najlepszego kompromisu. Nicola Bariselli, szef obsługi silników torowych w Ferrari, opisuje tor w Baku jako wyjątkowy tor w swoim rodzaju. „Jest to zdecydowanie nietypowy odcinek, ponieważ oprócz zakrętów o 90 stopni ma także odcinek z bardzo małą prędkością i wyjątkowo długie proste” wyjaśnia włoski inżynier.

„Charakter obwodu oznacza, że ​​jednostka napędowa musi być wszechstronna. Rowerzysta chce, aby jazda na ciasnych, wolnych odcinkach była przyjemna i nie marnowała energii, ponieważ umiejętność wykorzystania jej na długich prostych jest niezbędna. Moc jest również niezbędna, zwłaszcza podczas przyspieszania na wyjściu z wielu zakrętów przy małej prędkości, aby uzyskać szybkie okrążenie zarówno w kwalifikacjach, jak i w wyścigach”. 

Środowisko Baku, ważny czynnik dla silnika

Jeśli tor stanowi prawdziwe wyzwanie dla kierowców i zespołów, przy wyborze ustawień istotną rolę odgrywa także inny czynnik: środowisko Baku. Stolica Azerbejdżanu położona jest poniżej poziomu morza, co jest ewenementem w kalendarzu Formuła 1

Oprócz wysokości, obecność morza tuż przy trasach, którymi pokonuje tor, oznacza, że ​​może panować na nim silny wiatr. Według Nicoli Bariselli te dwa elementy mogą mieć znaczący wpływ na czas. „Warunki otoczenia panujące w Baku mają istotny wpływ na optymalizację montażu samochodu-zespołu napędowego. Zmiany intensywności i kierunku wiatru mogą powodować zmianę warunków pracy pod względem prędkości na zakrętach. Ma to wpływ na ustawienia momentu obrotowego i przełożenia skrzyni biegów oraz czas spędzony na prostej. Oczywiste jest, że wiatr tylny lub przeciwny na ostatniej prostej może mieć wpływ na kilka dziesiątych sekundy. »

Każdy zespół przyjedzie do Baku z własną filozofią wyścigu. Nowa wersja F1 2022 i wykorzystanie efektu podłoża mogą zrewolucjonizować sposób regulacji jednomiejscowy w Azerbejdżanie.

CZYTAJ TAKŻE > Charles Leclerc i Baku, wspaniała historia

Doriana Grangiera

Młody dziennikarz tęskniący za sportem motorowym z przeszłości. Wychowany na wyczynach Sébastiena Loeba i Fernando Alonso.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz