Wyścigi sprinterskie: instrukcje użytkowania

Ponieważ zbliża się druga runda sprintu w sezonie, przypominamy, jak działa ten format, który ponownie ujrzy światło dzienne na Monzy.

opublikowany 10/09/2021 à 14:30

Juliena BILLIOTTE

0 Zobacz komentarze)

Wyścigi sprinterskie: instrukcje użytkowania

Format Sprint powraca w ten weekend na Monzy. ©DPPI/J. Filip

  • Jak wygląda nowy format?

Jeśli weekend na Monzy rozpocznie się w piątek w klasyczny sposób, obejmującym bezpłatne treningi nr 1 rozłożone na 60 minut, kierowcy przejdą do sedna sprawy wieczorem podczas sesji kwalifikacyjnej i jej zwykłego podziału na Q1/Q2/3 QXNUMX. 

Te testy czasowe odbędą się późno w ciągu dnia (18:00 we Francji kontynentalnej), ponieważ F1 pragnie dać pracownikom możliwość śledzenia sesji po wyjściu z biura. 

Kwalifikacje te nie będą wykorzystywane do ustalenia kolejności startu do niedzielnego Grand Prix, ale do słynnego wyścigu sprinterskiego na 100 kilometrów, zwanego „Sprint Qualifying” w języku angielskim, który odbędzie się w sobotę o godzinie 16:30.

Wcześniej odbędzie się sesja Free Practice 2, której sens jest trudny do przewidzenia, ponieważ samochody wchodzą w zamknięte parki od początku kwalifikacji w piątkowy wieczór. 

Innymi słowy, przez resztę weekendu zespoły nie będą już mogły dotykać samochodów, chyba że na uboczu i za zgodą FIA.

Runda Sprintu będzie rozgrywana na dystansie 17 okrążeń i około pół godziny, a od jej klasyfikacji zależeć będzie ustawienie startowe do tradycyjnego Grand Prix, które odbędzie się w niedzielę o godzinie 15:00. 

Program weekendowy (czas metropolitalny Francji):

piątek
14:30 – 15:30: Bezpłatny trening 1
18:00 – 19:00: Kwalifikacje

sobota
12:00 – 13:00: Bezpłatny trening 2
16:30 – 17:00: Wyścig kwalifikacyjny

niedziela 
15:00 – 17:00: Grand Prix

  • Jaka jest nowa skala?

Grand Prix będzie nadal przyznawać tyle samo punktów pierwszej 10-tce, według następującej skali: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Utrzymuje się także punkt bonusowy przyznany autorowi najlepszego triku. Wyścig Sprint będzie oferował kilka dodatkowych jednostek. Zwycięzca otrzyma 3 żetony, zdobywca drugiego miejsca 2, a trzeci tylko jednego. 

Ostatecznie doskonały wynik w weekend z wyścigiem kwalifikacyjnym to 29 punktów dla kierowcy, któremu uda się zwyciężyć w Sprintach i GP, ustanawiając jednocześnie najlepsze okrążenie w wyścigu głównym. 

Mały ukłon w stronę historii: kierowcy, którzy znajdą się w pierwszej trójce Sprintu, zostaną nagrodzeni dużą koroną laurów, jak za dawnych dobrych czasów. 

  • A co z dodatkiem na opony?

Zamiast 13 kompletów opon na suchy tor, zwykle przydzielanych kierowcy, w ten weekend kolarze otrzymają tylko 12 kompletów opon: 2 komplety opon twardych C2, 4 komplety opon średnich C3 i 6 kompletów miękkich C4. Kierowcy będą mieli także do dyspozycji maksymalnie 6 kompletów opon pośrednich i 3 komplety opon Maxi-Wet. 

Podczas kwalifikacji rozgrywanych w piątkowy wieczór można używać wyłącznie opon miękkich i często krytykowana zasada dotycząca opon Q2 nie będzie stosowana. Innymi słowy, kolarze będą mogli wystartować na wybranej przez siebie mieszance zarówno podczas sobotniego sprintu, jak i niedzielnej Grand Prix. 

Wymiana opon nie będzie obowiązkowa podczas wyścigu kwalifikacyjnego. Z drugiej strony kierowcy zawsze będą musieli używać co najmniej dwóch mieszanek podczas GP, jeśli odbywa się ono na suchym torze. 

  • Jaki wpływ na finanse zespołu?

Kto mówi dodatkowe zakupy, mówi dodatkowe wydatki. Jednak od tego roku zespoły objęte są ścisłym pułapem budżetowym wynoszącym 145 milionów dolarów (132 miliony euro). 

Aby zrekompensować dodanie 3 rund Sprintu zaplanowanych na ten rok, zespoły otrzymają dodatkowe 450 000 dolarów (379 000 euro) plus odszkodowanie w razie wypadku.

  • Czy format ma szansę powrócić?

Musi przyjechać na trzecie spotkanie, które miało odbyć się w Brazylii, ale zostanie to potwierdzone ze względu na sytuację zdrowotną w kraju Corcovado.

Przekonany o zasadności takiego podejścia, Ross Brawn, dyrektor techniczny i sportowy Grupy F1, otwarcie opowiada się za większą liczbą wyścigów sprinterskich w 2022 r. Taki scenariusz będzie częściowo zależał od testów na pełną skalę, które rozpoczną się w ten weekend. kanał. 

Juliena BILLIOTTE

Zastępca redaktora naczelnego AUTOhebdo. Pióro zanurzone w żółci.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz