Zmarła Antonia Terzi, była aerodynamika Ferrari i Williamsa F1

50-letni inżynier był jednym z twórców słynnego nosa Morse’a, który można było zobaczyć w Williamsie FW26 w 2004 roku.

opublikowany 01/11/2021 à 13:21

Juliena BILLIOTTE

0 Zobacz komentarze)

Zmarła Antonia Terzi, była aerodynamika Ferrari i Williamsa F1

Antonia Terzi w 2003 roku w Williamsie / © Wri2

Smutna wiadomość z Włoch z informacją o śmierci inżyniera transalpine Antonia Terzi zaginęła w wypadku samochodowym w Wielkiej Brytanii.

Urodzony w 1971 roku w Mirandola w prowincji Modena, Terzi studiował na Uniwersytecie w Modenie i Reggio Emilia, zanim rozpoczął pracę w F1 w najbardziej prestiżowej stajni, kiedy dołączyła Ferrari w 1999.

Włoch uczy się tajników zawodu pod okiem wielkiego Rory’ego Byrne’a, szefa aerodynamiki Scuderia Dream Team. Terzi przebywała w Maranello (Włochy) do 2001 r., następnie przeniosła się do Wielkiej Brytanii, gdzie została zatrudniona przez Williams.

W tym czasie zespół Grove (Wielka Brytania), we współpracy fabrycznej z BMW i duetem kierowców w składzie: Juan Pablo Montoya i Ralf Schumacher, twierdzi, że jest głównym rywalem Ferrari.

Williams FW26 i jego słynny nos morsa, ustawione w kolejce na początku 2004 r. / © DPPI

Po zbliżeniu się do tytułu w 2003 roku Williams wywołał sensację poza sezonem, prezentując FW26, którego nos jak mors przyciągnął wszystkie oczy. To właśnie Terziemu zawdzięczamy to odkrycie techniczne, które opiera się na koncepcji podwójnego kilu, który ma optymalizować przepływ strumieni.

Podczas gdy Williams rozpoczyna sezon 2004 z rosnącymi ambicjami, brytyjski zespół musi szybko stawić czoła faktom. Choć na papierze był ambitny, jego FW26 z nosem morsa szybko pokazał ograniczony potencjał. Dlatego Terzi musi szybko naprawić sytuację. Po Grand Prix Węgier koncepcja została porzucona i w FW26 zastosowano bardziej konwencjonalny przód.

Williams podpisał tylko jedno zwycięstwo w tym sezonie, w Brazylii podczas ostatniego wyścigu sezonu, dzieło Montoyi. Jest to jednocześnie ostatni występ Kolumbijczyka w barwach Williamsa McLaren po podpisaniu kontraktu z Woking (Wielka Brytania) pod koniec 2003 roku.

Pod koniec 2004 roku Terzi opuściła stajnię Grove, gdzie zastąpił ją Francuz Loïc Bigois. Następnie brała udział w różnych projektach uniwersyteckich, w szczególności w projekcie Superbus, w 100% elektryczny środek transportu z włókna węglowego, który może osiągnąć prędkość 250 km/h i pomieścić do 23 pasażerów z drzwiami skrzydłowymi.

Projekt został zrealizowany we współpracy z Politechniką Delft w Holandii oraz we współpracy z holenderskim astronautą i fizykiem Wubbo Ockelsem.

W 2020 roku Terzi został mianowany profesorem Australijskiego Uniwersytetu Narodowego zlokalizowanego w stolicy Canberry.

Nawet jeśli wyniki Williamsa FW26 okażą się znacznie mniej przekonujące niż oczekiwano, Antonia Terzi i tak pozostawi swój ślad w świecie Formuły 1.

 

Juliena BILLIOTTE

Zastępca redaktora naczelnego AUTOhebdo. Pióro zanurzone w żółci.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz