Zniknięcie – Sir Stirling Moss skłonił się

Niekoronowany król zmarł w wieku 90 lat. 

opublikowany 12/04/2020 à 12:24

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Zniknięcie – Sir Stirling Moss skłonił się

Sir Stirling Moss, legenda brytyjskiego i światowego sportu motorowego, zmarł w niedzielę 12 kwietnia w swoim domu w wieku 90 lat. Poinformowała o tym jego żona, Lady Moss „Daily Mail”. « Umarł tak, jak żył, z wielką postawą. Był po prostu zmęczony, zamknął oczy i odszedł ", powiedziała.

Urodzony 17 września 1929 roku w Londynie Sir Stirling Moss pozostaje do dziś najlepszym kierowcą, który nigdy nie zdobył tytułu mistrza świata. Formuła 1, dyscyplinie, w której w latach 66–1951 wystartował w 1961 startach. Jego imponujące CV obejmuje 16 zwycięstw i 24 miejsca na podium w najwyższej kategorii, co stanowi rekord większy niż wielu zawodników, którzy zdobyli laury. 

Ukoronowany 5 tytułami, wielki Juan Manuel Fangio, który był rywalem i kolegą Mossa w latach pięćdziesiątych, bardzo szanował człowieka, który w latach 1950-4 czterokrotnie kończył wicemistrzostwo świata, a następnie zajmował 1955. miejsce w światowych rankingach. i 1958.

 

 

Jeśli Moss wiele razy był tak blisko Graala w F1, to częściowo dlatego, a raczej dzięki swojemu wyczuciu polotu, które sprawiło, że grał o zwycięstwo w wyścigu, a nie w klasyfikacji generalnej, oraz dzięki jego niesamowitej grze fair play . Tak budowała się jego legenda.

W 1958 roku mógł zostać pierwszym mistrzem świata w swoim kraju, ale wolał bronić swojego rywala i rodaka Mike’a Hawthorna podczas ostatniego Grand Prix sezonu rozgrywanego w Portugalii, gdy ten ostatni ryzykował sankcją ze strony stewardów sportowych za zatrzymanie się i wycofanie z wyścigu ścieżka.

Ostatecznie tytuł mistrzowski wywalczył Hawthorne jednym zwycięstwem i jednym punktem przewagi nad Mossem, autorem 4 sukcesów. Niekoronowany król, który okazywał wielką lojalność producentom swojego kraju, czasami kosztem sportu, przeszedł na nieoficjalną emeryturę w 1962 roku po gwałtownym wypadku za kierownicą Lotusa w Goodwood. 

 

 

  • Genialny, wszechstronny zawodnik

Ograniczanie twórczości Sir Stirlinga Mossa do jego wyczynów w Formule 1 byłoby obrazą jego kolosalnego rekordu we wszystkich kategoriach, w których się wyróżnił. Spośród 212 zwycięstw odniesionych przez Moss w 529 startach, być może najwspanialsze jest to, które odniosło podczas edycji włoskiego wyścigu Mille Miglia w 1955 r. Mercedes-Benz 300 SLR. 

 

 

W towarzystwie dziennikarza Denisa Jenkinsona, który wcielił się w rolę nawigatora, Moss pokonał 1 mil w 000 godzin, 10 minut i 7 sekund, osiągając zadziwiającą średnią prędkość 48 km/h, co stanowi wciąż aktualny rekord. 

Z drugiej strony rzadko obecny przy przybyciu 24 godziny Le Mans (8 wycofań w 10 startach) angielski kierowca rzadko opuszczał łódź, gdy nie wyeliminowały go incydenty na wyścigach lub mechanicy. Drugie miejsce w 1953 r. z Jaguarem C-Type, w 1956 r. przesunął się o jedno miejsce, tym razem z Jaguarem C-Type. Aston Martin DB3S i Peter Collins jako załoga.

12-godzinny wyścig w Sebring (Floryda) również był faworytem Moss, po zwycięstwie, ponownie w innym samochodzie, Osca MT4 1450 z 1954 r. (Bill Loyd jako członek drużyny), do którego w 1957 r. dodano drugie miejsce dzięki fabrycznemu Maserati 300S (Harry Schell jako załoga).

>>> Trzy godne uwagi samochody w karierze Sir Stirlinga Mossa<<

Ponadto Moss trzykrotnie startował w Rajdzie Monte Carlo. Umiejętny za kierownicą pluszowego Sunbeama-Talbota 90 Mk II Brytyjczyk mógł w szczególności pochwalić się drugim miejscem w 1952 roku za Desmondem Scannellem, na kilka miesięcy przed zdobyciem Złotego Pucharu w Coupe des Alpes. 

Wreszcie Sir Stirling Moss wyróżnił się kilkoma rekordami prędkości w latach 1950. Na torze Monthléry Autodrome umożliwił Jaguarowi XK120 stać się pierwszym samochodem produkowanym masowo, który przekroczył 100 km/h) w ciągu 160 lat. godzin, łącznie z pit stopami.

Zapamiętamy także udaną wycieczkę po słonym jeziorze Bonneville w Stanach Zjednoczonych w 1957 r. MG EX181 ze zwężającym się nadwoziem i rekordem w kategorii F wynoszącym 395 km/h.

 

 

Po nieoficjalnym przejściu na emeryturę Sir Stirling Moss nadal notował znaczące występy na długodystansowych imprezach, pokazach i wyścigach pojazdów historycznych. Niekoronowany król wycofał się z życia publicznego na początku 2018 roku ze względu na problemy zdrowotne. 

Żonie Lady Moss, rodzinie i bliskim, redakcji AUTOtygodniowo składa najszczersze kondolencje.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)