Finansowe fair play: Red Bull uderza w niewłaściwy sufit

W poniedziałek, 10 października, FIA ostatecznie wydała certyfikaty zgodności z ograniczonym budżetem na ubiegły sezon. Jeśli Aston Martin zostanie wyróżniony za błąd proceduralny, Red Bull zostanie uznany za winnego przekroczenia pułapu o mniej niż 5%. Sankcje dopiero nadejdą.

opublikowany 10/10/2022 à 17:01

Jeremy’ego Satisa

5 Zobacz komentarze)

Finansowe fair play: Red Bull uderza w niewłaściwy sufit

Cień wątpliwości? Charles Leclerc sprawdza Red Bulla Maxa Verstappena / © DPPI

Po pierwszym odroczeniu dostarczenia certyfikatów zgodności z ograniczonym budżetem na rok 2021, FIA poinformowała w poniedziałek, 10 października, po szczegółowej analizie dokumentów finansowych dostarczonych przez wszystkich zawodników na koniec 2021 roku.

Wprowadzony w zeszłym roku w celu wyrównania wyników i przyciągnięcia nowych producentów pułap budżetowy został ograniczony do 145 milionów dolarów rocznie, a na sezon 5 kwotę zmniejszono o 2022 milionów. A konkretnie, co dodamy? Po pierwsze, dziewięć z dziesięciu drużyn dotrzymało limitu w 2021 r., co już jest piekielnym zwycięstwem.

Potem ta stajnia Aston Martin dopuścił się przede wszystkim naruszenia proceduralnego Red Bull Racing, koronowany na mistrza klasyfikacji kierowców z Max Verstappen, został ukarany nie tylko za niedociągnięcia proceduralne, ale także i przede wszystkim za przekroczenie limitu budżetowego.

FIA wyjaśniła jednak, że było to jedynie przekroczenie mniejsze niż 5%, co stanowi przestępstwo zaliczane do kategorii „drobnego naruszenia” przepisów finansowych. Zgodnie z wymogami prawa „naruszenie procedury może skutkować karami finansowymi i/lub mniejszymi karami sportowymi (w przypadku okoliczności obciążających)”.

Ustawodawca nie zapowiedział jednak jeszcze konkretnej sankcji. „Administracja FIA ds. limitów kosztów określa obecnie odpowiedni sposób działania, jaki należy podjąć zgodnie z Regulaminem finansowym w odniesieniu do Aston Martina i Red Bulla, a dalsze informacje zostaną przekazane w późniejszym terminie”.

Komentarz Ferrari et Mercedes czy zareagują, gdy dowiedzą się, że Red Bull nie dotrzymał pułapu budżetowego? / ©DPPI

Drobne wykroczenie, poważne konsekwencje?

Choć zakres sankcji rozciąga się od zwykłej kary finansowej po dyskwalifikację z mistrzostw, Red Bull nie powinien stracić tytułu mistrzowskiego w sezonie 2021. W przypadku przekroczenia pułapu o mniej niż 5%, przepisy tak naprawdę przewidują drobne kary finansowe i/lub lub kary sportowe. Naruszenie to może zatem skutkować odebraniem punktów z rankingów Producentów i Kierowców. Pamiętajcie, że Verstappen zdobył tytuł w 2021 roku 8 długości przed nim Lewis Hamilton tylko... Automatyczne odebranie punktów w klasyfikacji producentów i główne kary sportowe są z kolei zarezerwowane dla wykroczeń większych niż 5%.

Nie ujawniając jeszcze nałożonych sankcji, FIA niewątpliwie daje sobie czas na ocenę powrotu różnych zespołów przed zajęciem stanowiska. Mattia Binotto i Toto Wolff faktycznie wypowiadali się na ten temat szczególnie głośno w ostatnich tygodniach.

Szefowie Ferrari i Mercedesa uważają, że 7 milionów euro, czyli równowartość przekroczonych 5%, to kilka dziesiątych wyników na torze, a przede wszystkim znacząca przewaga nad konkurencją do 2023 roku. Dla szefa Maranello (Włochy): pięciodniowe opóźnienie FIA ​​w wydawaniu certyfikatów zgodności pokazuje, że „ że istnieją dyskusje i punkty, które nie są jasne. Z jednej strony FIA rywalizuje, a z drugiej drużyna się broni! Jestem trochę pesymistą, ale ważna będzie jasność i przejrzystość. »

Moment jest kluczowy, a sankcje odegrają kluczową rolę w przyszłości samej zasady pułap budżetowy. Jeżeli sankcje nie będą współmierne do korzyści uzyskanych z wyprzedzania, całej piramidzie grozi upadek.

Jeremy’ego Satisa

Świetny reporter F1 i pasjonat formuł promocyjnych

5 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

5 Uwagi)

C

CHRZEŚCIJAŃSKA SARDA

11 o 10:2022

Co może zrobić FIA? Łagodne sankcje i wszyscy przekroczą limit budżetowy. Kara finansowa: to byłaby wysokość, więc zasada ma na celu zmniejszenie liczby ciosów! Mniej punktów w 2021 r.: wpływ tylko w przypadku anulowania tytułu MV. A co z wpływem na rozwój w 2022 r. nadwyżki w 2021 r.?

10 o 10:2022

Czy Christian HORNER nadal mówi o pozwaniu swoich ukochanych kolegów z padoku za zniesławienie?

1

DANIELA MEYERSA

10 o 10:2022

Mniej niż 5%, ale o ile? 4.9% (7.16 mln dolarów) czy 0.5% (731 000 dolarów) to zupełnie nie to samo, na jednym i drugim nie zyskamy aż 1/10!

1

10 o 10:2022

Nie ma dymu bez ognia, Red Bull oszukał! A co dalej? Umowa w stylu Ferrari, trudna teraz, gdy wymagana jest przejrzystość. Nie zapominajmy, że dla szpiega z 2007 roku McLaren był kosztowny, z wykluczeniem z Mistrzostw Świata Producentów i rekordową grzywną w wysokości 100 milionów dolarów! To dyskredytuje Red Bull Racing w kwestii tytułu MV 2021, ale także podwójnego tytułu w 2022. Jeśli chodzi o rok 2023, wszystko pozostaje do zrobienia, a inżynierowie mają wystarczające uwagi z 2022 roku, jeśli chodzi o wymyślenie zwycięskiego jednomiejscowego samochodu na przyszły sezon

2

S

Jakuba Morina

10 o 10:2022

Złe czasy dla Red Bulla: FIA musi odbudować swoją reputację po skandalicznej wpadce lawety na torze... Dlatego zdecydowanie będzie trzeba pokazać, kto tu rządzi i sprawić, że ludzie zapomną o jej niekompetencji... Sankcje nie będzie tak nie tylko kosmetycznie, pewnie...

2

Aby napisać komentarz