15 lat temu… Pierwsze pole position Buttona w F1 na torze Imola na Hondzie V10

25 kwietnia 2004 roku Jenson Button zdobył swoje pierwsze pole position w Formule 1 na torze Imola (Włochy), pokonując na własnym boisku uznane wówczas za nietykalne Ferrari. 

opublikowany 24/04/2019 à 18:21

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

15 lat temu… Pierwsze pole position Buttona w F1 na torze Imola na Hondzie V10

Honda dostarcza silniki V6 Turbo Hybrid zespołom wyścigowym Formuła 1 od 2015 r. Ze względu na różne awarie i problemy z niezawodnością, wydajność pojawia się powoli McLaren. Teraz powiązany z czerwony Byk et Toro Rosso, producent silnika ma większe nadzieje na osiągnięcie nowych, najwyższych osiągów. 

Czekam na pokonanie Mercedes i Ferrari podczas kwalifikacji japońscy inżynierowie wciąż pamiętają swoje pierwsze pole position zdobyte w XXI wieku. Ma teraz 15 lat, a zwyciężył Jenson Button na pokładzie swojego BAR-u w Imola (Włochy). Autentyczny wyczyn! 

Tej wiosny 2004 r. duet Ferrari-Michael Schumacher był nietykalny. Przed przyjazdem na pierwsze Grand Prix Europy Niemiec wygrał wszystkie trzy wyścigi (Australia, Malezja, Bahrajn) z wynikiem F2004 ubrany w niezwykle konkurencyjne opony Bridgestone. 

Tylko zaskakujący Jenson Button Momentami utrzymywał tempo, zdobywając dwa trzecie miejsca. Przystojny Anglik do tej pory trafiał na pierwsze strony gazet bardziej ze względu na swoje nocne życie niż wyniki na torze. Jednak nadzieja w końcu objawiła się w zespole kierowanym przez Davida Richardsa. 

BAR 006, stworzony pod okiem Geoffa Willisa, posiadał silnik ogromna moc 900 koni mechanicznych. Szczególnie waga, która nadal robi wrażenie w 2019 roku: 605 kg ! Wreszcie wyróżniał się na tle rywali niższym środkiem ciężkości. Mając taką kartę techniczną, Nic dziwnego, że kilka rekordów okrążeń ustanowionych w tym roku nadal pozostaje aktualnych 15 lat później… 

W tym czasie, system kwalifikacji był zupełnie inny w formacie Q1-Q2-Q3. Kierowcy startowali w odwrotnej kolejności do testów przedkwalifikacyjnych i na zarejestrowanie czasu mieli tylko jedno okrążenie! Trzeba było więc dobrze wycelować za pierwszym razem. 

Na torze Enzo e Dino Ferrari przyszły mistrz świata z 2009 roku przejechał idealne okrążenie. 4,909 km pokonuje w zaledwie 1 min19”753. Posłuchaj silnika V10 atmo i poznaj go 19 000 obr./min i podziwiaj eskalację wibratorów! 

 

Czy Michael Schumacher był w stanie go pokonać? Po pierwszych dwóch sektorach „Kaiser” miał praktycznie dwie dziesiąte przewagi, ale przegapił wariant Alta!

 

 

Było to zatem pierwsze pole position dla Jensona Buttona w F1, podobnie jak dla jego zespołu BAR, który pojawił się w 1999 roku. Jednostka Hondy nie zdobywała pole position od prawie 12 lat i od GP Kanady w 1992 roku. 

« Jenson jechał fenomenalnie, uradował się David Richards. Jeśli spojrzysz na jego ostatni sektor, to właśnie tam zrobił różnicę. Dziś rano powiedział mi, że w tej części kontroluje niektóre przypadki. Myślę, że tym razem dał z siebie wszystko! »

Osoba, której to dotyczy, jest w niebie. „Podobała mi się ta przejażdżka. To było fantastyczne ! Trochę się martwiłem, bo nie miałem zbyt dużej przyczepności. Nie sądzę, że popełniłem błąd w tej rundzie. Wychodząc jutro, Nie będę miał nikogo przed sobą. Będzie to wydarzenie bezprecedensowe », zauważa.

Po tym, jak Anglik mógł się pochwalić, Michael Schumacher odzyska berło króla w trakcie wyścigu, dzięki lepszej strategii. Pierwsze zwycięstwo Hondy i Jensona Buttonów w trzecim tysiącleciu przełożono na Węgry w sierpniu 2006 roku. 

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz