F1 zmienia oblicze

Rada Światowa FIA spotyka się dziś i jutro w Paryżu, głównie w celu pogłębienia swojej polityki ograniczania kosztów uczestnictwa i rozwoju w Formule 1. Główne środki zostały już przyjęte na kolejne dwa sezony,

opublikowany 17/03/2009 à 15:33

Artykuł wstępny

0 Zobacz komentarze)

F1 zmienia oblicze

Spotkanie w swojej siedzibie, Place de la Concorde w Paryżu, Międzynarodowa Federacja Samochodowa zarządzana przez Sir Maxa Mosleya przyjęła cały szereg środków mających na celu zrewolucjonizowanie świata motoryzacji F1 jakim ją obecnie znamy, i odkryć na nowo jej pierwotne walory sportowe. Część zmian wprowadzonych w przepisach wejdzie w życie w tym roku i trzeba przyznać, że niektóre są dość zaskakujące...

Zmiany regulacyjne 2009

Punkty

Światowa Rada Sportów Motorowych ostatecznie przyjęła propozycję bardzo zbliżoną do propozycji FOM, a dokładniej Berniego Ecclestone'a, mającą na celu nagrodzenie posiadacza największej liczby zwycięstw. Przynajmniej po części.

Rzeczywiście, tytuł Mistrza Świata zostanie teraz przyznany kierowcy, który wygrał najwięcej wyścigów w sezonie. Jeśli dwóch lub więcej kierowców zakończy wyścig z taką samą liczbą zwycięstw, tytuł zostanie przyznany kierowcy, który zdobył najwięcej punktów, przy czym skala pozostanie identyczna z obecną, w przeciwieństwie do ostatniej propozycji FOTA, stowarzyszenia przedstawicieli zespołów. Propozycja podziału medali dla pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca nie została zatem przyjęta.

Pozostała część klasyfikacji generalnej mistrzostw kierowców będzie w dalszym ciągu ustalana według aktualnie obowiązującego systemu, przy czym te środki nie mają wpływu na mistrzostwa Producentów.

Testy prywatne

Zespoły zostaną upoważnione do przeprowadzenia trzydniowych testów, każdy po jeden dzień, w celu oceny młodych kierowców kandydatów na miejsce w F1, w okresie od zakończenia mistrzostw do 31 grudnia tego samego roku. Kwalifikujący się kierowcy nie mogą brać udziału w więcej niż dwóch imprezach mistrzowskich ani przechodzić testów: jednomiejscowy Formuły 1 przez ponad cztery dni w ciągu 24 miesięcy poprzedzających te dni testowe.

Każdy zespół będzie miał także możliwość przeprowadzenia ośmiu dni testów pakietu aerodynamicznego swojego samochodu na zatwierdzonych przez FIA prostych lub stałych zakrętach, pomiędzy 1 stycznia 2009 r. a ostatnim Grand Prix sezonu.

Publiczność – media

Masa każdego samochodu będzie publicznie ujawniana po każdej sesji kwalifikacyjnej.

Obecne opony „mokre” zostały przemianowane na „pośrednie”, dlatego „ekstremalny deszcz” będzie nazywany „mokrymi”.

Pierwszego dnia testów każdy kierowca musi udostępnić się do rozdawania autografów w odpowiednich skrzynkach w alei serwisowej.

Każdy kierowca wyeliminowany w kwalifikacjach musi stawić się na rozmowę z dziennikarzami, którzy sobie tego życzą, natychmiast po zakończeniu każdej sesji.

Każdy kierowca zmuszony do wycofania się z wyścigu przed końcem wyścigu musi po powrocie na padok przygotować się do udzielenia odpowiedzi mediom, a każdy kierowca, który zakończy wyścig poza czołową trójką, musi zrobić to samo.

Podczas wyścigu każdy zespół musi mieć oficjalnego rzecznika, który może rozmawiać z oficjalnie akredytowanymi zespołami telewizyjnymi.

Inne środki powinny wkrótce zostać przyjęte przez Radę Światową na sezon 2009.

Zmiany regulacyjne 2010

Budżety

Przy obecnych regulacjach budżetowych, które obowiązują do roku 2012, stwarza się alternatywę dla nowych producentów chcących wziąć udział w mistrzostwach. FIA rzeczywiście oferuje możliwość posiadania w pełni sprawnego samochodu, aby ścigać się po niższych kosztach. Całkowity budżet ustalono na 30 milionów funtów na sezon, czyli nieco ponad 32 miliony euro.

Aby umożliwić tym samochodom względną konkurencyjność wśród zespołów, które nie będą miały ograniczeń budżetowych, dopuszczone zostaną pewne swobody techniczne:

1- Standardowe płaskie dno z bardziej wydajną aerodynamiką.

2- Regulowane płetwy.

3- Silnik, który nie będzie podlegał ograniczeniom prędkości ani zamrożeniu rozwoju.

FIA zastrzega sobie prawo do zmiany niektórych elementów, aby mieć pewność, że samochody te nie będą miały ani przewagi, ani wady w porównaniu do innych jednomiejscowych samochodów.

0 Zobacz komentarze)