FIA wprowadza nowy czas delta pod podwójną żółtą flagą

Aby poprawić bezpieczeństwo w F1, FIA wprowadza bardziej rygorystyczne ograniczenia prędkości w ramach samochodu bezpieczeństwa lub reżimu wirtualnego samochodu bezpieczeństwa w obszarach toru, na których wywieszane są podwójne żółte flagi.

opublikowany 25/05/2023 à 10:34

Jeremy’ego Satisa

0 Zobacz komentarze)

FIA wprowadza nowy czas delta pod podwójną żółtą flagą

Nowy proces podwójnej żółtej flagi w F1. ©FIA

En Formuła 1bezpieczeństwo to proces ciągłej ewolucji, który z czasem ulega poprawie w miarę występowania incydentów. Po kilku wydarzeniach, w tym aferze Gasly w zeszłym roku w Japonii FIA chciała wprowadzić nowe środki dostosowawcze, gdy na torze pojawi się niebezpieczeństwo. Dla przypomnienia, w zeszłym roku na Suzuce Norman przestraszył się, atakując w deszczu, w warunkach samochodu bezpieczeństwa przy słabej widoczności, podczas gdy na torze znajdował się dźwig. 

Argument wysunięty przez Pierre'a był ostatecznie całkiem uzasadniony, ponieważ twierdził on, jako zawodnik, że próbował odzyskać czas z czasu delta w związku z postojem w pit stopie. Właśnie tego typu sytuacji FIA nie chce już widzieć, stąd nowe wprowadzenie od Grand Prix Monako bardziej rygorystycznych ograniczeń prędkości w ramach samochodu bezpieczeństwa lub wirtualnego bezpieczeństwa w obszarach toru, gdzie powiewają podwójne żółte flagi wystawiany.

Wprowadzono drugi czas delta

Zgodnie z Międzynarodowym Kodeksem Sportowym FIA podwójne żółte flagi są wywieszane w przypadku wystąpienia zagrożenia, które częściowo lub całkowicie blokuje tor lub gdy sędziowie pracują na torze lub w jego sąsiedztwie. W przeszłości machanie flagami prowadziło pilotów do „zmniejsz znacznie prędkość, nie wyprzedzaj i bądź przygotowany na zmianę kierunku lub zatrzymanie się”

Począwszy od Grand Prix Monako, wymóg ten stanie się jeszcze bardziej precyzyjny i rygorystyczny, a kierowcy będą teraz zobowiązani do przestrzegania ograniczenia prędkości w obszarach, gdzie wywieszone są podwójne żółte flagi. „Chcemy zapewnić kierowcom narzędzie, które pomoże im w razie wypadku i sprawi, że wyścigi będą jeszcze bezpieczniejsze”., wyjaśnia Tim Goss, dyrektor techniczny FIA, który nadzorował projekt.

„Od kilku lat w ramach samochodu bezpieczeństwa i wirtualnego reżimu bezpieczeństwa stosujemy „czas delta”., wyjaśnia ponownie Goss. Zatem w przypadku obecności fizycznego lub wirtualnego samochodu bezpieczeństwa kierowcy są informowani o tej delcie na desce rozdzielczej oraz za pomocą sygnałów radiowych. Muszą utrzymywać wartość dodatnią, co oznacza, że ​​na okrążeniu są wolniejsze od czasu referencyjnego. Zdarza się jednak, że samochody mogą legalnie tymczasowo zwiększyć prędkość, aby odzyskać stracony czas w porównaniu do tego czasu odniesienia. Zazwyczaj jak Gasly w Japonii.

W odpowiedzi na to FIA nakłada teraz dodatkowe rygorystyczne ograniczenie prędkości na kierowców znajdujących się w określonej strefie zagrożenia, niezależnie od ich początkowego czasu delta. „Chcemy teraz rozszerzyć zastosowanie koncepcji czasu delta, aby zapewnić ścisłe zwalnianie samochodów w przypadku wymachiwania podwójnych żółtych flag w warunkach rzeczywistego lub wirtualnego samochodu bezpieczeństwa, z ograniczeniem dedykowanej prędkości referencyjnej w obszarze, w którym te flagi są wyświetlane.

Czy można się spodziewać problemów z kapitałem własnym?

Kierowcy zobaczą ograniczenie wyświetlane na desce rozdzielczej wraz z pojawieniem się „zera”, co oznacza, że ​​czas delta zostanie zresetowany, co zmusi ich do jazdy poniżej nowego ograniczenia prędkości. „Kierowca ponownie otrzymuje dodatnią lub ujemną deltę w odniesieniu do tego ograniczenia prędkości. Jest to zatem ta sama zasada, co poprzednio, z tą różnicą, że jest specyficzna dla strefy podwójnie żółtej. 

Jedynym ograniczeniem tej nowej operacji jest niewątpliwie uczciwość sportowa. W przypadku, gdyby kierowca A musiał drastycznie zwolnić w strefie żółtej flagi, a kierowca B minąłby 15 sekund później do czasu usunięcia podwójnej żółtej flagi, kierowca B zyskałby czas na kierowcy A w skali globalnej. Dla FIA jest to jedynie szkoda uboczna, ponieważ bezpieczeństwo ma pierwszeństwo, gdy na torze pojawia się zagrożenie, i właściwe jest „minimalizuj ryzyko, cokolwiek się stanie”. 

CZYTAJ TAKŻE > Yuki Tsunoda w przyszłości w Aston Martinie?

Jeremy’ego Satisa

Świetny reporter F1 i pasjonat formuł promocyjnych

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz