En Formuła 1bezpieczeństwo to proces ciągłej ewolucji, który z czasem ulega poprawie w miarę występowania incydentów. Po kilku wydarzeniach, w tym aferze Gasly w zeszłym roku w Japonii FIA chciała wprowadzić nowe środki dostosowawcze, gdy na torze pojawi się niebezpieczeństwo. Dla przypomnienia, w zeszłym roku na Suzuce Norman przestraszył się, atakując w deszczu, w warunkach samochodu bezpieczeństwa przy słabej widoczności, podczas gdy na torze znajdował się dźwig.
Argument wysunięty przez Pierre'a był ostatecznie całkiem uzasadniony, ponieważ twierdził on, jako zawodnik, że próbował odzyskać czas z czasu delta w związku z postojem w pit stopie. Właśnie tego typu sytuacji FIA nie chce już widzieć, stąd nowe wprowadzenie od Grand Prix Monako bardziej rygorystycznych ograniczeń prędkości w ramach samochodu bezpieczeństwa lub wirtualnego bezpieczeństwa w obszarach toru, gdzie powiewają podwójne żółte flagi wystawiany.
Wprowadzono drugi czas delta
Zgodnie z Międzynarodowym Kodeksem Sportowym FIA podwójne żółte flagi są wywieszane w przypadku wystąpienia zagrożenia, które częściowo lub całkowicie blokuje tor lub gdy sędziowie pracują na torze lub w jego sąsiedztwie. W przeszłości machanie flagami prowadziło pilotów do „zmniejsz znacznie prędkość, nie wyprzedzaj i bądź przygotowany na zmianę kierunku lub zatrzymanie się”.
Począwszy od Grand Prix Monako, wymóg ten stanie się jeszcze bardziej precyzyjny i rygorystyczny, a kierowcy będą teraz zobowiązani do przestrzegania ograniczenia prędkości w obszarach, gdzie wywieszone są podwójne żółte flagi. „Chcemy zapewnić kierowcom narzędzie, które pomoże im w razie wypadku i sprawi, że wyścigi będą jeszcze bezpieczniejsze”., wyjaśnia Tim Goss, dyrektor techniczny FIA, który nadzorował projekt.
#FIAIInsights 🔎 – Opracowanie nowej delty dla stref z podwójną żółtą flagą
Czytaj więcej: https://t.co/8tvy5dSoaw pic.twitter.com/cUK4se10fL
- FIA (@fia) 24 maja 2023 r.
„Od kilku lat w ramach samochodu bezpieczeństwa i wirtualnego reżimu bezpieczeństwa stosujemy „czas delta”., wyjaśnia ponownie Goss. Zatem w przypadku obecności fizycznego lub wirtualnego samochodu bezpieczeństwa kierowcy są informowani o tej delcie na desce rozdzielczej oraz za pomocą sygnałów radiowych. Muszą utrzymywać wartość dodatnią, co oznacza, że na okrążeniu są wolniejsze od czasu referencyjnego. Zdarza się jednak, że samochody mogą legalnie tymczasowo zwiększyć prędkość, aby odzyskać stracony czas w porównaniu do tego czasu odniesienia. Zazwyczaj jak Gasly w Japonii.
W odpowiedzi na to FIA nakłada teraz dodatkowe rygorystyczne ograniczenie prędkości na kierowców znajdujących się w określonej strefie zagrożenia, niezależnie od ich początkowego czasu delta. „Chcemy teraz rozszerzyć zastosowanie koncepcji czasu delta, aby zapewnić ścisłe zwalnianie samochodów w przypadku wymachiwania podwójnych żółtych flag w warunkach rzeczywistego lub wirtualnego samochodu bezpieczeństwa, z ograniczeniem dedykowanej prędkości referencyjnej w obszarze, w którym te flagi są wyświetlane.
Czy można się spodziewać problemów z kapitałem własnym?
Kierowcy zobaczą ograniczenie wyświetlane na desce rozdzielczej wraz z pojawieniem się „zera”, co oznacza, że czas delta zostanie zresetowany, co zmusi ich do jazdy poniżej nowego ograniczenia prędkości. „Kierowca ponownie otrzymuje dodatnią lub ujemną deltę w odniesieniu do tego ograniczenia prędkości. Jest to zatem ta sama zasada, co poprzednio, z tą różnicą, że jest specyficzna dla strefy podwójnie żółtej.
Jedynym ograniczeniem tej nowej operacji jest niewątpliwie uczciwość sportowa. W przypadku, gdyby kierowca A musiał drastycznie zwolnić w strefie żółtej flagi, a kierowca B minąłby 15 sekund później do czasu usunięcia podwójnej żółtej flagi, kierowca B zyskałby czas na kierowcy A w skali globalnej. Dla FIA jest to jedynie szkoda uboczna, ponieważ bezpieczeństwo ma pierwszeństwo, gdy na torze pojawia się zagrożenie, i właściwe jest „minimalizuj ryzyko, cokolwiek się stanie”.
CZYTAJ TAKŻE > Yuki Tsunoda w przyszłości w Aston Martinie?
komentarze
*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!
0 Uwagi)
Aby napisać komentarz
0 Zobacz komentarze)