FIA przedstawia raport w sprawie wypadku Romaina Grosjeana

Ustalenia władz federalnych doprowadzą do opracowania nowych środków mających na celu dalszą poprawę bezpieczeństwa w sportach motorowych. 

 

opublikowany 05/03/2021 à 20:58

Juliena BILLIOTTE

1 Zobacz komentarze)

FIA przedstawia raport w sprawie wypadku Romaina Grosjeana

Departament Bezpieczeństwa FIA zakończył dochodzenie w sprawie okoliczności strasznego wypadku, do którego doszło Romain Grosjean podczas Grand Prix Bahrajnu.

Z raportu federalnego wynika, że ​​Francuz jechał z prędkością 241 km/h, kiedy uderzył w...Alfa Tauryń Daniil Kvyat na wyjściu z trzeciego zakrętu toru Sakhir.  

La Haas de Grosjean bardzo nieznacznie zwolnił, zanim uderzył w barierę znajdującą się po prawej stronie toru, ponieważ do wypadku doszło przy prędkości 192 km/h i pod kątem 29 stopni. Następnie Genevan doznał szoku, który w najwyższym punkcie wyniósł 67 g. 

Pod wpływem siły uderzenia komora przetrwania rozerwała barierę zabezpieczającą złożoną z 3 szyn i układu napędowego oddzielonego od podwozia. Następnie oddzieliły się drzwi inspekcyjne zbiornika paliwa, natomiast układ zasilania paliwem został oderwany od pęcherza zabezpieczającego zbiornik. 

Te dwa zdarzenia spowodowały wyciek benzyny ze zbiornika, co przyczyniło się do spektakularnego pożaru, który nastąpił. 

FIA określa również, że wyposażenie bezpieczeństwa, takie jak kask, HANS, uprząż, komora przetrwania, wiadro i Halo spełniło swoją funkcję, chroniąc przestrzeń życiową kierowcy i zmniejszając pochłaniane siły. 

Bateria została poważnie uszkodzona. Niektóre jego elementy pod wysokim napięciem pozostały przymocowane do steru strumieniowego, podczas gdy reszta była nadal przymocowana do komory przetrwania. 

Ogień pojawił się z tyłu, następnie rozprzestrzenił się w kierunku kokpitu, gdzie uwięziona została lewa stopa Grosjeana. Francuz musiał zdjąć but, aby się uwolnić. Musiał także przesunąć zagłówek, który się poluzował, zanim skrzywił się, by uciec z płonącego kokpitu i celi ratunkowej leżącej na poręczy. 

Po tych 27 piekielnych sekundach Grosjean musiał wspiąć się przez barierkę w ramiona zespołu medycznego FIA, w skład którego wchodzili dr Ian Roberts, Alan van der Merwe, kierowca samochodu medycznego i miejscowy lekarz. Samochód medyczny pojawił się na miejscu w 11 sekund po skorzystaniu ze skrótu w pierwszym zakręcie. Czerwona flaga pojawiła się 1 sekundy po zderzeniu.

Grosjean doznał poważnych oparzeń rąk. Po wstępnych badaniach na miejscu wypadku kierowca Haasa został przetransportowany do obwodowego centrum medycznego, a następnie samolotem do szpitala wojskowego w Bahrajnie, gdzie przebywał przez trzy dni. 

« Wyciągnęliśmy ważne wnioski, które pomogą nam w naszej misji ciągłej poprawy bezpieczeństwa w Formuła 1 i ogólnie w sporcie motorowym, zareagował Jean Todt, prezes FIA.

Zaangażowanie FIA, a w szczególności jej działu bezpieczeństwa, pozwoliło Romainowi Grosjeanowi zachować przytomność i przeżyć wypadek tej wielkości. Bezpieczeństwo jest i pozostanie priorytetem numer 1 FIA ".

Oprócz wypadku w Grosjean Federacja zbadała 18 innych poważnych wypadków, które miały miejsce podczas zawodów torowych w 2020 roku. Zostały one dodane do bazy danych dostępnej już organowi regulacyjnemu. FIA podjęła szereg działań w kilku obszarach (pojazd, tor, wyposażenie kierowcy, reagowanie w sytuacjach awaryjnych) 

W zakresie samochodu obszary prac dotyczą w szczególności:

  • Zasady wpływające na geometrię czołową strefy przeżycia, z dodatkowymi testami obciążeniowymi w tym obszarze
  • Analiza przepisów dotyczących lusterek wstecznych
  • Przegląd wymagań dotyczących elementów mocujących kolumnę kierownicy
  • Egzamin kryteria homologacji i zasady dotyczące zagłówka
  • Analiza systemów i trybów mocowania układu napędowego w przypadku awarii
  • Linki mocujące koła
  • Przegląd projektu instalacji pęcherzy bezpieczeństwa zbiornika paliwa we wszystkich kategoriach pojazdów jednomiejscowych
  • Wskazówki dotyczące podejmowania właściwych kroków podczas montażu pęcherzy bezpieczeństwa zbiornika paliwa.
  • Aktualizacja kryteriów FIA dotyczących pęcherzy bezpieczeństwa zbiornika paliwa
  • Badanie zasad połączeń pęcherzy bezpieczeństwa zbiorników i włazów rewizyjnych.

Na poziomie toru w szczególności przeglądowi zostanie poddana instalacja barier ochronnych, a także kryteria zatwierdzania torów. FIA będzie także częściej korzystać z oprogramowania analitycznego do badania prawdopodobieństwa uderzenia na torze. 

Jeśli chodzi o wyposażenie kierowcy, FIA stara się poprawić współczynnik przenikania ciepła przez rękawice, bezpośrednio w odpowiedzi na oparzenia Grosjeana, i pracuje nad systemami otwierania i blokowania wizjera, aby zapewnić ich działanie po pożarze.

Federacja będzie także działać na rzecz wzmocnienia szkolenia marszałków w zakresie zwalczania pożarów oraz konieczności postępowania z elementami potencjalnie wysokiego napięcia. Modernizacji ulegnie także wyposażenie pojazdów interwencyjnych. 

Wreszcie badania przeprowadzone przez dział Bezpieczeństwa FIA skupiają się również na poprawie odporności barier ochronnych na uderzenia oraz na wdrażaniu elektronicznych systemów wspomagających widoczność i zapobiegających. 

Juliena BILLIOTTE

Zastępca redaktora naczelnego AUTOhebdo. Pióro zanurzone w żółci.

1 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

Juliena BILLIOTTE

16 o 04:2022

[…] lata po wypadku Romaina Grosjeana w Bahrajnie Francuski kierowca, ostatni wyścig Formuły 1 byłego kierowcy Haasa, wciąż musi […]

Aby napisać komentarz