Wyjaśnienie Formuły 1 – wszystko, co musisz wiedzieć o umowie F1 Concorde

Od 1981 roku Porozumienia Concorde regulują zarządzanie oraz strukturę gospodarczą, administracyjną i sportową Formuły 1.

opublikowany 17/11/2021 à 17:00

Bastiena Chevala

0 Zobacz komentarze)

Wyjaśnienie Formuły 1 – wszystko, co musisz wiedzieć o umowie F1 Concorde

W każdą środę przed weekendem Grand Prix Formuła 1. AUTOhebdo zaprasza do rzucenia światła na sztandarową kategorię sportów motorowych. Dziś czas na Porozumienia Concorde.

Formuła 1 to niezwykle złożony sport ze względu na różnorodność interesariuszy (zespołów, producentów, promotorów, mediów, producentów, akcjonariuszy, instytucji międzynarodowych itp.) oraz siłę gospodarczą, jaką ucieleśniają. Nie raz zdarzało się, że ci wszyscy piękni ludzie spierali się o wizję sportu, jego zarządzanie i przyszłość. Kryzys osiągnął swój szczyt w latach 1980. XX wieku po konflikcie pomiędzy FOCA, stowarzyszeniem producentów F1, w którego rolę wcielił się Bernie Ecclestone, a FISA, Międzynarodową Federacją Sportów Motorowych, na której czele stoi Jean-Marie Balestre.

Czytaj także: Wyjaśnienie Formuły 1 – Z czego zbudowany jest silnik F1?

Czytaj także: Wyjaśnienia Formuły 1 – Kary, zamrożenie silnika w 2022 roku… Wszystko, co musisz wiedzieć o przepisach F1

Postęp technologiczny na padoku i stale rosnące korzyści finansowe płynące z tego sportu zaostrzają konflikt. Podsumowując, FISA chce większej kontroli nad zyskami ekonomicznymi F1, ponieważ FOCA negocjuje bezpośrednio z promotorami i organizatorami Grand Prix. Ale FOCA próbuje zakazać silników turbo. Rewolucyjna technologia jest w zasięgu jedynie najbogatszych producentów, od których FISA zależy w promocji swojego sportu. Wąż gryzie swój ogon. Kryzys jest tak duży, że FOCA, głucha na groźby kar finansowych i zawieszenia w Balestre, organizuje imprezę równoległą do mistrzostw świata w Kyalami (RPA). Wyścig zakończył się połowiczną porażką, co zmusiło wszystkie zainteresowane strony do powrotu do stołu negocjacyjnego.

Elio de Angelis podczas GP w Kyalami w 1981 r., złowrogie wspomnienie. Fot. Thierry Bovy / DPPI

Tabele prawne F1

W styczniu 1981 roku Enzo Ferrari przyjął w swojej twierdzy przedstawicieli FISA i FOCA Maranello znaleźć wspólną płaszczyznę. Dwa miesiące później w paryskiej siedzibie FISA, Place de la Concorde, podpisano umowy o tej samej nazwie. Ratyfikują one podział władzy i definicję zarządzania Formułą 1. Podsumowując, FISA zachowuje odpowiedzialność za misje wykonawcze F1 i pozostawia FOCA Berniego Ecclestone'a odpowiedzialną za negocjacje z promotorami i marketing praw telewizyjnych. Uzyskane zyski są następnie dzielone na rzecz stajni. Nawet przebiegły Enzo Ferrari dostaje swój udział, a mianowicie dwa Grand Prix na włoskiej ziemi (Imola i Monza).

Porozumienia Concorde są zatem zbiorem umów prawnych o poufnej treści, określających zarządzanie oraz strukturę ekonomiczną, handlową, administracyjną i regulacyjną F1. Coś w rodzaju tablic prawa Formuły 1. Są one odnawiane w regularnych odstępach czasu i są przedmiotem negocjacji pomiędzy FIA, Formułą 1 i producentami. Ci ostatni muszą ratyfikować te Porozumienia Concorde, aby potwierdzić swój udział w Cyrku.

Od 1981 roku podpisano osiem wersji Porozumienia Concorde. Ostatnia miała miejsce w 2020 r., po kilkumiesięcznych negocjacjach. Umowy te dotyczyły podziału przychodów z F1 i zmniejszenia przepaści, zarówno finansowej, jak i sportowej, pomiędzy dziesięcioma zespołami i gwarantowały ich udział do 2025 roku. „Jestem dumny ze sposobu, w jaki wszyscy zaangażowani w Formułę 1 współpracowali, w najlepszym interesie naszego sportu i fanów, uzgodnienie przyszłej ścieżki: bardziej realnych, uczciwych i ekscytujących zawodów na szczycie sportów motorowych” – skomentował Jean Todt, Prezydent FIA. Lata 1980. wydają się bardzo odległe!

 

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz