Wyjaśnienie Formuły 1 – wszystko, co musisz wiedzieć o oponach w F1

Od 2011 roku do 2024 roku włoski producent Pirelli dostarcza zespołom opony. Skład, przydział, przepisy… dowiedz się wszystkiego o oponach w F1!

opublikowany 20/10/2021 à 17:00

Bastiena Chevala

0 Zobacz komentarze)

Wyjaśnienie Formuły 1 – wszystko, co musisz wiedzieć o oponach w F1

W każdą środę przed weekendem Grand Prix Formuła 1. AUTOhebdo zaprasza do wyjaśnienia pewnego aspektu flagowej kategorii sportów motorowych. Dziś czas na opony!

Koniec z pojedynkami opon w Formule 1! Od czasu wojny o gumę pomiędzy Michelin i Bridgestone na początku XXI wieku i wycofania się japońskiego producenta w 2000 roku monopol na opony w F2010 sprawuje Pirelli. Partnerstwo pomiędzy FIA a firmą z Mediolanu to biznes, który będzie kontynuowany do 1 roku. Dowiedz się wszystkiego o oponach w F2024. Załóżmy gumkę!

Czytaj także: Wyjaśnienie Formuły 1 – Podcięcie, podcięcie… Wszystko, co musisz wiedzieć o strategiach F1

Opony odgrywają zasadniczą rolę w osiągach Formuły 1, ponieważ są jedyną częścią jednomiejscowy w stałym kontakcie z torem. Kierowcy muszą optymalizować zakres osiągów swoich opon, jednocześnie unikając ich degradacji. Prawdziwy balans! Jeśli chodzi o zespoły, ich zadaniem jest wybranie we właściwym czasie, jakie opony dostarczyć kierowcy, biorąc pod uwagę jego odczucia, stopień ich degradacji oraz warunki przyczepności na torze.

W Formule 1 dostępnych jest siedem rodzajów opon, pięć na suchą pogodę i dwa na deszczową pogodę. Wśród tych ostatnich, rowkowanych w celu odprowadzania wody z toru, znajdziemy Pośredników (rozpoznawalni po zielonej stronie). Jak sama nazwa wskazuje, opona ta stanowi kompromis pomiędzy oponami na suchą pogodę i oponami na mokry tor. Półprodukty stosuje się w zmiennych warunkach atmosferycznych lub na wysychającym torze. W ekstremalnych warunkach samochody F1 wyposażane są w opony „Full Wet” (niebieskie), których zadaniem jest odprowadzanie jak największej ilości wody pomiędzy samochodem a torem, a tym samym odporność na aquaplaning.

Opony typu Full Wet, rozpoznawalne po niebieskiej ścianie bocznej, są rowkowane w celu odprowadzania wody. Kredyt Florenta Goodena / DPPI

Wśród asortymentu marki F1 Pirelli stworzyło pięć „gładkich” mieszanek. Każdy związek ma kod numeryczny od C1 do C5, w zależności od jego właściwości. C1 wyróżnia się ekstremalną trwałością, a co za tym idzie niską degradacją. Ale w zamian jego wydajność jest zmniejszona ze względu na powolne nagrzewanie. C5 jest jego dokładnym przeciwieństwem. Jego żywotność jest krótka, ale pozwala na ekstremalną przyczepność na torze, a co za tym idzie, większą prędkość.

Spośród pięciu mieszanek Pirelli wybiera trzy na każdy weekend Grand Prix: opony twarde (biała ściana), średnie (żółte) i miękkie (czerwone). Mieszanki dobiera się na podstawie różnych czynników (układ, temperatura toru, wymagane obciążenie aerodynamiczne itp.).

Oto trzy rodzaje opon używanych podczas weekendu Grand Prix, kiedy tor jest suchy. Kredyt Xaviego Bonilli / DPPI

Jeszcze przed rozpoczęciem sezonu włoski producent ujawnił wybór opon na mistrzowskie Grand Prix. Na przykład Pirelli wybiera twardsze mieszanki, gdy Circus zatrzymuje się na torach z szybkimi zakrętami i ściernym asfaltem, co powoduje, że opony ucierpią, poddając je dużym obciążeniom energetycznym, takim jak Silverstone, Portimao czy Barcelona. Z drugiej strony Pirelli wybierze bardziej miękkie mieszanki na kręte tory wymagające wysokiego poziomu przyczepności, takie jak Monako, Abu Zabi czy Soczi. 

Na każde Grand Prix Pirelli zapewnia każdemu kierowcy 13 kompletów opon typu slick (2 twarde, 3 średnie i 8 miękkich), a także dodatkowe 4 komplety opon pośrednich i 3 komplety „w pełni mokre” w przypadku złej pogody. Liczba ta spada do 12 w przypadku weekendu Grand Prix w formacie Sprint (2 twarde, 4 średnie i 6 miękkie). Jednakże każdy kierowca musi zawsze używać co najmniej dwóch różnych gładkich mieszanek podczas wyścigu na suchej nawierzchni. Jednakże podczas Sprintu ani wyścigu rozgrywanego na mokrej nawierzchni nie jest wymagana żadna zmiana opon. Podczas Grand Prix Turcji Esteban Ocon (Alpine) udało się przejechać cały wyścig bez zmiany opon! 

Sesja kwalifikacyjna, w tradycyjnym formacie, ma kluczowe znaczenie w przydziale opon. Dziesięciu kierowców zakwalifikowanych do Q3 rozpocznie wyścig na oponach, na których zakwalifikowali się do Q3. I odwrotnie, kierowcy spoza pierwszej dziesiątki mogą rozpocząć wyścig z wybraną przez siebie mieszanką. Zasada ta budzi pewne kontrowersje o tyle, że czołowe zespoły mogą dojechać do Q10 na twardych lub średnich oponach, podczas gdy reszta peletonu zawodzi nawet na miękkich oponach...

Nowe opony F1 z 2022 roku. Kredyt Antonin Vincent / DPPI

Od przyszłego roku F1 wejdzie w nową erę wraz z przeglądem przepisów technicznych. W samochodach jednomiejscowych zamontowane będą teraz opony 13-calowe, wyposażone w 18-calowe opony. Jeśli szerokość bieżnika pozostaje taka sama, średnica opony wzrasta z 66 do 72 cm, a ścianka boczna opony zmniejsza się. W rezultacie guma powinna mniej się odkształcać, poprawiając osiągi aerodynamiczne samochodu. Pirelli zorganizowało w tym roku 28 dni testów, aby zebrać jak najwięcej danych przed certyfikacją FIA swoich opon na rok 2022.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz