SuperLicencja, jak to działa?

W miarę nasilania się dyskusji na temat przyznania Coltonowi Hercie super licencji na jego przybycie do F1, AUTOhebdo wyjaśnia, jak przebiega proces pozyskiwania cennego sezamu.

opublikowany 05/09/2022 à 17:24

Doriana Grangiera

0 Zobacz komentarze)

SuperLicencja, jak to działa?

Aby uzyskać Super Licencję i wejść do F1, kierowcy muszą zdobyć 40 punktów w innych mistrzostwach FIA © DPPI

SuperLicencja. Niezbędne do jazdy Formuła 1, drogocenny sezam budzi wiele pożądania wśród kierowców chcących dostać się do kategorii premium. Ten sezon, teraz kolej na Coltona Hertę, aby znaleźć się w centrum dyskusji za uzyskanie słynnego zezwolenia. Utworzona w 1984 r. i poprawiona w 2016 r. SuperLicencja pozostaje dla wielu dokumentem niejasnym i trudnym do zrozumienia. Aby pomóc Ci zobaczyć wszystko wyraźniej, AUTOhebdo wyjaśnia, jak to działa.

Co to jest SuperLicencja?

Super Licencja to oficjalny dokument wydawany przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) uprawniający do udziału w Mistrzostwach Świata Formuły 1. Pozwala jej posiadaczowi udowodnić, że posiada kwalifikacje wymagane do kierowania pojazdem jednomiejscowy w kategorii premierowej. Utworzona w 1984 roku SuperLicencja miała na celu uniemożliwienie kierowcom, którzy nie posiadają niezbędnych umiejętności, ścigania się w F1.

Regulacje prawne powiązane z tym dokumentem ewoluowały w 2016 r., tym razem aby przeciwdziałać modzie na „płacących kierowców” i odmładzaniu sieci. W 2014 roku młodzi Max Verstappen, mająca zaledwie 16 lat, potwierdził Toro Rosso na sezon 2015 pomimo krótkiego doświadczenia w Formuła 3 Europa. Holender uzyskał superlicencję po przejechaniu wymaganych 300 kilometrów w sesji testowej. Zezwolenie to wywołało wówczas pewne kontrowersje, a niektórzy uznali, że wiek i pochodzenie Verstappena były zbyt lekkie, stąd ponowne przemyślenie kryteriów jego uzyskania.

SuperLicencja, jak ją zdobyć?

Aby uzyskać Super Licencję, należy spełnić wiele kryteriów. Aby to uzyskać, oto podstawowe warunki: 

– być co najmniej starszy 18 roku

– być posiadaczem prawo jazdy ważne (zezwolenie B)

– być posiadaczem Licencja stopnia A Ważne międzynarodowe FIA

- poddać się sesja pytań dotyczące najważniejszych punktów Międzynarodowego Kodeksu Sportowego i Regulaminu Sportowego F1

Od tego momentu sprawy się komplikują. Aby móc ubiegać się o Super Licencję, kierowca musi uzyskać łącznie co najmniej 40 punktów w mistrzostwach zatwierdzonych przez FIA. Każde mistrzostwa mają własną skalę punktacji, w zależności od ich znaczenia, trudności mistrzostw i ich międzynarodowej reputacji. 

Oto pełna tabela wszystkich zawodów zatwierdzonych przez FIA, w których przyznawane są punkty w ramach SuperLicencji:

Każdy kierowca gromadzi punkty na przestrzeni sezonów i swoje rankingi w różnych mistrzostwach, w których brał udział. Istnieją dwa scenariusze liczenia łącznej liczby punktów ważnych dla SuperLicencji:

- lub punkty zgromadzone w ciągu ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzający rok, w którym złożono wniosek (Przykład: na wniosek w 2022 roku liczymy sezony 2019, 2020 i 2021)

- albo punkty zgromadzone w ciągu ostatnich dwóch lat kalendarzowych, oprócz punktów zgromadzonych w ciągu roku kalendarzowego popyt (Przykłady : dla zapytania w 2022 roku liczymy sezony 2020, 2021 i 2022)

Wyboru pomiędzy dwoma scenariuszami dokonuje się w oparciu o to, który daje pilotowi najwięcej punktów.

W związku z zakłóceniami związanymi ze światowym kryzysem zdrowotnym zasada została przeformułowana: jeżeli trzy lata kalendarzowe bezpośrednio poprzedzające dzień złożenia wniosku obejmują rok kalendarzowy 2020 lub 2021, FIA weźmie pod uwagę większą liczbę zgromadzonych punktów w ciągu trzech z czterech lat kalendarzowych bezpośrednio poprzedzających rok, w którym złożono wniosek.

Przykład: Colton Herta zajął 7. miejsceIndyCar w 2019 r. (4 punkty), 3. miejsce w IndyCar w 2020 r. (20 punktów) i 5. w IndyCar w 2021 r. (8 punktów). Amerykanin ma zatem obecnie 32 punkty.
Herta zajmuje obecnie 10. miejsce w IndyCar (1 punkt), co byłoby jej najgorszym wynikiem od 4 lat (włącznie z 2022 rokiem). Jego najlepszy wynik w 32 r. utrzyma się zatem na poziomie 2023 punktów.

Kiedy kierowca uzyska łącznie co najmniej 40 punktów, może wreszcie ubiegać się o Super Licencję. Ostatnie kryterium: musisz przejechać co najmniej 300 kilometrów na pokładzie jednomiejscowego samochodu Formuły 1. Kilometry te można pokonać podczas bezpłatnych treningów w weekendy wyścigowe lub podczas prywatnych testów organizowanych przez zespół.

Super Licencja, jakie alternatywne rozwiązania?

Przepisy FIA dotyczące SuperLicencji dopuszczają pewne wyjątki umożliwiające uzyskanie dokumentu bez konieczności uzyskania niezbędnych 40 punktów.

Pierwszym rozwiązaniem jest: jeździć podczas oficjalnych sesji w ramach Wolnych Treningówpodczas weekendu Grand Prix. Posiadacz „Super Licencji Free Practice” (przyznawanej od 25 punktów) otrzyma dodatkowy punkt, jeśli w sesji treningowej przejedzie pomyślnie co najmniej 100 km, pod warunkiem, że nie nałożono na niego żadnych punktów karnych. W ciągu sezonu kierowca może zdobyć maksymalnie 10 dodatkowych punktów. 

Przykład: Jeśli Colton Herta weźmie udział w 8 sesjach ćwiczeń swobodnych i w każdej z nich przebiegnie minimum 100 kilometrów, to zdobędzie 8 dodatkowych punktów i łącznie osiągnie 40 punktów. Uzyskałby wówczas Super Licencję.

Kolejny wyjątek, który również znajduje się w centrum debat dotyczących Coltona Herty: jeśli kierowca zdobędzie co najmniej 30 punktów, sama FIA może zdecydować, czy Super Licencja może zostać przyznana, czy też nie. W tym przypadku FIA musi ocenić, że kierowca nie był w stanie zdobyć 40 punktów z powodu „okoliczności od niej niezależne lub z powodu siły wyższej. »

To właśnie na tej części regulaminu AlphaTauri będzie się starała zatrudnić Amerykanina w 2023 roku. Aby przekonać się, czy argumenty włoskiego zespołu przeważą na korzyść Coltona Herty, czy też kalifornijski kierowca będzie musiał w następnej kolejności zdać swoją turę pora roku.

CZYTAJ TAKŻE > Super Licencja: brak darmowego karnetu dla Herty?

Doriana Grangiera

Młody dziennikarz tęskniący za sportem motorowym z przeszłości. Wychowany na wyczynach Sébastiena Loeba i Fernando Alonso.

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz