Specyfika toru w Monako

Grand Prix Monako jest nie tylko obowiązkowym punktem w kalendarzu ze względu na swój urok, ale przede wszystkim jest wyjątkowy ze względu na krótki i wąski tor, niepodobny do żadnego innego.

opublikowany 25/05/2023 à 12:35

Jeremy’ego Satisa

0 Zobacz komentarze)

Specyfika toru w Monako

Grand Prix Monako to pozycja obowiązkowa w kalendarzu. © Julien Delfosse / DPPI

Ach, Monako! Jego urok, blask i niepowtarzalny układ! I powiedzieć, że wzrost mocy F1 prawie wymazałem ten pomnik z kalendarza. Rzeczywiście trzeba było poczekać do września ubiegłego roku, aż Grand Prix rozgrywane na ulicach Monte-Carlo zostanie oficjalnie przedłużone do 2025 roku, podczas gdy pojawiały się pogłoski o zaginięciach.

Chodzi o nieporozumienia finansowe, podczas gdy Monako wcześniej korzystało z korzystnej ceny ze względu na swoją aurę i znaczenie w kalendarzu, których F1 chciała się pozbyć w związku z nowym sukcesem F1 i prośbami wielu krajów o organizację Formuły 1 wyścig. 

Krótko mówiąc, Monako skończyło spełniają wymagania FOMi nadal tam jest, tylko to się liczy. Ten legendarny tor, bardzo mało modyfikowany z biegiem czasu, jest jednym z najbardziej autentycznych w kalendarzu i stanowi integralną część niektórych słynnych potrójnych koron, z 24 godziny Le Mans i Indy 500, choć wydaje się, że to przede wszystkim tytuł mistrza świata, który jest potrójną koroną po stronie F1. McLaren, który oferuje specjalne barwy Triple Crown, podkreśla Zwycięstwo Prosta w 1984 roku w Monako. 

Charlesa Leclerca, Monako

Pierwsze podium dla Charles Leclerc w Monako? © Antonin Vincent / DPPI

W najbliższy weekend na książęcym torze kierowcy ponownie będą musieli zmierzyć się z tym wyjątkowym torem. Damon Hill zapewnia również, że Monako to tor, który się wyróżnia „mężczyźni dzieci”, natomiast Nigel Mansell zapewnia, że ​​jadąc w Monako, „To jak pilotowanie helikoptera w swoim salonie”. Trzeba przyznać, że trasa jest kręta, a do szyn już blisko! 

Przede wszystkim trasa Monako jest zdecydowanie najkrótszą w sezonie, ma łączną długość 3,337 km. Dla porównania drugim najkrótszym w kalendarzu jest Zandvoort, mierzący 4,259 km, czyli o prawie 1000 metrów dłuższy! Kolejną cechą charakterystyczną Monako jest Grand Prix z największą liczbą okrążeń, w sumie 78, a mimo to GP nie przestrzega minimalnego dystansu zwykle wymaganego przez FIA (305 km), ponieważ wyścig w Monako to 260,286 km . 

Trasa wyznacza także najkrótszą odległość między linią startu a punktem hamowania pierwszego zakrętu, wynoszącą zaledwie 114 metrów, co pozostawia niewiele miejsca na pogoń paczki za polemanem. Należy również pamiętać, że tylko 34% wycieczki jest pokryte w całości. To wynik nawet niższy od drugiego najniższego wyniku (tor braci Rodriguez w Meksyku), który został przejechany z wciśniętym do oporu prawym pedałem przez 43% okrążenia. 

Monako ma także najwolniejszy zakręt w kalendarzu, słynny nawrót, który stanowi 6. zakręt toru. Skręt o 180° wymaga od zespołów zastosowania specjalnego drążka kierowniczego, aby kierowcy mogli skorzystać z większego kąta. Ogólnie rzecz biorąc, Grand Prix ze średnią wynoszącą 160 km/h jest najwolniejsze w kalendarzu, w szczególności ze względu na 19 zakrętów na trasie i pojedynczą linię prostą o długości 669 metrów. 

CZYTAJ TAKŻE > Program Grand Prix Monako 2023

Jeremy’ego Satisa

Świetny reporter F1 i pasjonat formuł promocyjnych

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz