Kiedy Ayrton Senna wygrał GP Makau w 1983 r

Kilka miesięcy przed debiutem w F1 z Tolemanem, brazylijski geniusz Ayrton Senna przeszedł szybką praktykę w stylu życia kierowcy światowej klasy, miażdżąc pierwsze Grand Prix Formuły 3 zorganizowane w Makau.

opublikowany 01/05/2024 à 18:00

Medhiego Casauranga

2 Zobacz komentarze)

Kiedy Ayrton Senna wygrał GP Makau w 1983 r

Żółty hełm pędzący alejkami miasta-państwa, wszyscy na pokładzie a jednomiejscowy ozdobiony czerwono-białymi barwami słynnej amerykańskiej firmy tytoniowej. Nie, nie mówimy Wam o jednym z sukcesów Ayrtona Senny w Monako w McLaren, ale równie fundamentalne: wnioski zebrane podczas Grand Prix Makau w 1983 roku.

„Senna bez litości”. Oto co zatytułowało AUTOtygodniowo w wydaniu z 8 grudnia (Ah nr 398). Dość trafne podsumowanie wydarzeń, gdyż Brazylijczyk zdobył pole position przed zdominowaniem eliminacji i wyścigu głównego. Jednak 35 lat później ten historyczny weekend zasługuje na nowe światło, w świetle małych tajemnic padoków.

Po pierwsze, edycja z 1983 r. stanowi punkt zwrotny w historii Grand Prix Makau. Rok wcześniej organizatorzy skrzywili się, gdy zobaczyli spektakl, jaki przygotowała formuła Pacific, mająca być główną atrakcją wydarzenia. Te jednomiejscowe bolidy, zwane w Stanach Zjednoczonych także Formułą Atlantyku, nie przyciągają już młodych początkujących, a skupiają jedynie grupę kierowców o różnorodnych talentach: 10. miejsce na starcie traci 7 cali do polemana w kwalifikacjach, a tylko czterech zawodników kończy wyścig tura zwycięzcy.

Aby uniknąć popadnięcia w ruinę, Barry Bland, jeden z głównych bohaterów wydarzenia, zaproponował władzom Makau zamianę jachtów Formula Pacific na Formuła 2. Ze względu na większą moc i nieporęczność, aby je pomieścić, tor Guia (którego długość do tej pory pozostaje taka sama) musi zostać zmodyfikowany.

Należało wyciąć rząd drzew i poszerzyć tor w okolicy zakrętu Lisboa, na końcu kilkukilometrowej prostej. Problem w tym, że w tamtym czasie nie było jeszcze wszystkich sąsiadujących hoteli i trasa kończyła się na brzegu Morza Chińskiego. Wykonanie tej pracy jest wówczas niemożliwe. Wybór ostatecznie sprowadza się do F3, mniejsze i słabsze (165 KM), ale przede wszystkim nie wymagają żadnych modyfikacji toru.

Opportunity będąc złodziejem, Teddy Yip, wybitnemu indonezyjskiemu biznesmenowi, właścicielowi zespołu Theodore Racing i postaci makańskiego handlu, zdołał połączyć śmietankę europejskiej F3. Grand Prix Makau nabiera już roli gali ze względu na późną pozycję w kalendarzu (trzeci weekend listopada, tradycja kontynuowana do dziś). Dla 25 uczestników wydarzenie to jest idealną okazją do przeciwstawienia się światowym referencjom tej dyscypliny w celu ścigania się w F1.

A. Senna z szefem Theodore Racing, Teddym Yipem. © WRI2/J.-F. Galleron

Na wybiegach ustawionych w spokojnej atmosferze spotykają się przedstawiciele nie mniej niż 15 narodowości. Wszystkie oczy zwrócone są na niemieckiego mistrza F3 Franza Konrada (Volkswagen), a także Pierluigiego Martiniego (Pavesi), który kilka tygodni wcześniej zdobył tytuł w F3 Europe. Francja ma dwie mapy o diametralnie różnych profilach. 35-letni Jean-Louis Schlesser (David Price Racing) jest dobrze znany w wysokich kręgach (2. miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w zeszłym roku, kierowca testowy Williams F1), a Cathy Muller (21 lat), wspierana przez Elfa, rośnie w siłę.

Będziemy musieli poczekać… 31 lat, zanim kolejna kobieta zmierzy się z mężczyznami w Makau, w osobie Tatiany Calderon w 2014 roku. Nowy w dziedzinie zarządzania Eddie Jordan ufa Martinowi Brundle i Roberto Guerrero. U siebie Theodore Racing przejął świeżo upieczonego mistrza Wielkiej Brytanii F3, Ayrtona Sennę. Krótko mówiąc, jest kilka pięknych pościeli.

Nocna wycieczka

Jednak 23-letni Brazylijczyk pierwsze dni spędził… ​​w gazie. Młody człowiek postawił stopę na lądzie na terenie byłej portugalskiej kolonii w środę wieczorem, dzień przed pierwszymi okrążeniami kół. Nie jest zatem dla niego możliwe odkrycie specyfiki toru w kłusie. Brak powagi? W rzeczywistości Ayrton Senna wziął udział w prywatnej sesji testowej z Brabhamem w Paul-Ricard (Var) na początku tygodnia wraz z Martinem Brundlem i Roberto Guerrero. Zmęczony wyjaśnił w niedzielę BBC, że trudno mu się przyzwyczaić "zmęczenie spowodowane różnicą czasu"i cierpieć " ciepło ".

Jednak zmęczony Ayrton Senna zgadza się ze wszystkimi, uderzając w słupek w piątek, wyprzedzając Roberto Guerrero o 0, który bierze udział w swoim drugim wyścigu. Nieźle jak na osobę cierpiącą. Przyszły trzykrotny mistrz F16 wydaje się być raczej urzeczony urokami „miasto odpustów”, jak grzecznie zauważył angielski poeta WH Auden.

Innymi słowy, według jego inżyniera toru Jo Ramireza – który później towarzyszył mu w McLarenie – Senna oszalał w piątkowy wieczór! „Ayrton przyznał mi, że był na imprezie, został do późna i być może wypił za dużo wódki”, pisze Meksykanin w swojej autobiografii (Jo Ramirez: Wspomnienia wyścigowego człowieka, nieprzetłumaczone). Osoba, której to dotyczy, nigdy nie skomentowała tego możliwego przestępstwa, ale kilka wskazówek przemawia za takim scenariuszem.

Niedziela to dzień zakupów, liczba mnoga. Tradycyjnie odbyły się dwie imprezy, z tą różnicą, że wówczas o ostatecznym rankingu decydowała średnia z dwóch wyników. Staje się jednak jasne, że Ayrton Senna nie jest przy zdrowych zmysłach. « Dziś rano byłem bardzo chory, podczas rozgrzewki czułem się źle”, po prostu wyjaśni, jeszcze BBC. Być może słabo przebudzony ten, którego nie nazywano jeszcze „Magią”, tęskni za lotem. „W pierwszej prostej Roberto wyprzedził mnie dzięki skutecznemu startowi, wyjaśni przed kamerą. 

Następnie obrał bardzo wewnętrzną trajektorię, aby zablokować przejście. Włączyłem się w jego grę, zmusiłem go do jeszcze większego zjazdu w stronę wewnętrznej części pierwszego zakrętu, a następnie wyjechałem na zewnątrz. Wszedłem w zakręt znacznie szybciej niż on. Musiał jeszcze bardziej zwolnić, a wychodząc z zakrętu, nadal miałem większą prędkość niż on. » Mimo swojego doświadczenia Guerrero nigdy nie odzyska przewagi.

„Pomyślałem sobie: «Skąd on się tak wziął?». „Przynajmniej poprowadziłem wyścig na zakręcie”, odpuszczę to drugie. Te defetystyczne i pełne niedowierzania słowa zostaną potwierdzone podczas drugiej rundy… po tym, jak Ayrton Senna zdrzemnął się w swoim pokoju hotelowym, żeby sobie poradzić.

Metronomiczny

W wyjątkowo gościnnym jak na tę porę roku klimacie Brazylijczyk (wyemigrował do Anglii na trzy lata) unika udaru cieplnego. Po raz kolejny znalazł się na czele peletonu i miał znacznie lepszy start. Zapis czasów charakteryzuje się niezwykłą konsekwencją pomimo długości trasy i młodości Brazylijczyka. W ciągu dziewięciu kolejnych okrążeń kierowca Theodore Racing porusza się w zakresie 0”5 (od 2’22”0 do 2’22”5).

Oblany dobrym szampanem Ayrton Senna wygłosił następnie lakoniczny komentarz po wyścigu, godny wyćwiczonych przemówień aktorów F1. „Próbowałem szybko stworzyć małą przerwę, żeby zachować spokój. Tuż pod koniec wyścigu Davy Jones (Wyścigi Murraya Taylora) miał wypadek na wolnym zakręcie.

Było to dość niebezpieczne, ponieważ przybyłem na miejsce katastrofy, nie zdając sobie sprawy, że doszło do wraku. Nagle znalazła się na samym środku szlaku, ale ją ominąłem. Poza tym wszystko było w porządku. Samochód był fantastyczny, mój zespół ciężko pracował, dał mi idealny samochód i wygraliśmy. » To wydaje się takie proste...

Obok niego na podium znaleźliśmy Roberto Guerrero (który w Carte zdobył cztery zwycięstwa) i Gerharda Bergera. Ten ostatni wspomina tę próbę jako „ośrodek nerwowy” w swojej karierze. "Byłem bardzo młody (24 lata, co obecnie odpowiada zaawansowanemu wiekowi kierowcy F3. Przyp. red.)„Nikt nie traktował mnie poważnie, bo brałem udział głównie w mistrzostwach Niemiec” – wspomina Austriak, autor najlepszego okrążenia w wyścigu. Punktem odniesienia były brytyjskie zawody, w których Ayrton Senna pokonał Martina Brundle’a. Dzięki temu 3. miejscu byłem inaczej postrzegany. »

Po stronie Francuzów Jean-Louis Schlesser pierwszy wyścig ukończył na 10. miejscu, po zaciętej walce ze Szwajcarem Mario Hyttenem (Murray Taylor Racing). Przyszły specjalista ds rallye-raid zakończy weekend na 7. miejscu. Cathy Muller zrównoważyła średnie kwalifikacje (20. miejsce) dwiema ciągłymi rundami (za każdym razem 12. miejsce).

Trzydzieści sześć lat później Makau stało się obowiązkowym miejscem dla każdego aspiranta F1. W 2020 roku spośród 20 kierowców zgłoszonych do najważniejszej dyscypliny 16 doświadczyło radości i smutków azjatyckiego Las Vegas.

CZYTAJ TAKŻE > Dennis Hauger powołał w ostatniej chwili drużynę Makau

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

2 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

2 Uwagi)

Medhiego Casauranga

04 o 05:2024

[…] Link źródłowy […]

Medhiego Casauranga

13 o 11:2023

[…] Link źródłowy […]

Aby napisać komentarz