Cyril Abiteboul, prestiżowy szef, ale nowy w WRC

Renault Sport, Caterham, Renault F1, Alpine ...przyjrzyjmy się karierze Cyrila Abiteboula, który powróci na stanowisko dyrektora w świecie sportów motorowych z Hyundaiem w WRC

opublikowany 12/01/2023 à 13:00

Gonzalo Forbes

1 Zobacz komentarze)

Cyril Abiteboul, prestiżowy szef, ale nowy w WRC

„Czy podjąłem właściwą decyzję? » ©DPPI

Pierwsze kroki w Renault

Ukończył Krajową Szkołę Elektrochemii i Elektrometalurgii w Grenoble (Isère) w 2001 roku, Cyril Abiteboul szybko rozpoczął karierę w świecie sportów motorowych dołączając Renault. W Losange Francilien zajmuje różne stanowiska, zwłaszcza w dziale podwozia zespołu F1 oparte na Enstone (UK).

Sprawy nabrały tempa w 2007 roku w przypadku Cyrila Abiteboula, który najpierw awansował na stanowisko dyrektora ds. rozwoju, a trzy lata później został dyrektorem wykonawczym. Natychmiast przekroczył kanał La Manche i osiedlił się w Viry-Châtillon (Essonne), gdzie został mianowany zastępcą dyrektora generalnego.

2012, pierwszy wyjazd Renault

Cyril Abiteboul WRC

W Caterham Cyril Abiteboul odkrywa radość z zarządzania zespołem F1. ©DPPI/JM Le Meur

Zasilany przez sezon przez Renault zespół Caterham (do 2011 roku Team Lotus) korzysta z usług Cyrila Abiteboula. W ten sposób francuski menadżer zostaje pchnięty na stanowisko głównego zespołu angielskiej drużyny, zastępując we wrześniu Tony’ego Fernandesa, jednego z filarów leżących u podstaw projektu.

Pomimo nowych kierowców w 2013 roku w Caterham (Charles Pic i Giedo van der Garde zastąpili Heikkiego Kovalainena i Witalija Pietrowa), Cyril Abiteboul nie odniósł oczekiwanego sukcesu. Pod jego okiem Caterham nie zdobył ani punktu, a Habowie odeszli w lipcu 2014 r., kiedy nowi szefowie postanowili zastąpić go byłym holenderskim kierowcą F1 Christijanem Albersem.

Cyril Abiteboul wraca do domu

Cyril Abiteboul WRC

W przypadku powrotu Renault do F1 w sercu projektu znajdował się Cyril Abiteboul. ©DPPI/F. Le Floc'h

Powrót Abiteboula do formy nie zajmuje dużo czasu. A jakie jest lepsze miejsce na znalezienie schronienia niż stary dom? Dwa miesiące po odejściu z angielskiej struktury francuski inżynier wrócił do Renault jako szef ogólnej strategii firmy i zarządzania jej misją jako producenta silników dla zespołów partnerskich, m.in. czerwony Byk jest najważniejszy.

Le Losange sformalizował swój powrót jako budowniczy zespołu w 2016 roku po zakupie Lotus (i jego góry długów) za symboliczne 1 euro. Abiteboul zostaje mianowany dyrektorem generalnym Renault Sport Racing, a Frédéric Vasseur zarządza sportowcem jako szef zespołu. Stanowisko to przypada pierwszemu z nich nadanemu po odejściu drugiego pod koniec sezonu 2016.

Cyril Abiteboul powrócił na to stanowisko w następnym roku, po odejściu swojego odpowiednika. Z podwójnym kapeluszem na głowie mieszkaniec Ile-de-France robi, co w jego mocy, aby odwrócić losy Renault. Szczególnie udało mu się przekonać Daniel Ricciardo, będący wówczas u szczytu swojej kariery w Red Bull Racing, aby rozpocząć przygodę w żółto-czarnych barwach od sezonu 2019.

Cyril Abiteboul

Cyril Abiteboul i Daniel Ricciardo mieli wielkie ambicje… ©DPPI/A. Wincenty

Aby wynieść swój zespół na wyższy poziom, Francuz rozbija bank, aby zabezpieczyć usługi Australijczyka. W Viry-Châtillon, podobnie jak w Enstone, nadzieja jest ogromna. Niestety relacje Renault i Daniela Ricciardo nie przyniosą oczekiwanych owoców.

Renault nie ma jeszcze poziomu, aby regularnie rywalizować w czołówce, a pierwsza kampania Ricciardo we francuskim klanie pozostawia przedsmak niedokończonych spraw. Na początku 2020 roku, kiedy pandemia Covida zatrzymała świat i przyszłość Renault w F1 nie była pewna, Ricciardo zdecydował się ogłosić swoje przyszłe odejście z zespołu McLaren. Wybór kariery, który głęboko zranił Abiteboula.

Paradoksalnie Ricciardo będzie miał doskonały sezon 2020, dzięki pomocy Renault, które poczyni wyraźne postępy. Australijczyk dwukrotnie stanął na podium (Nürburgring i Imola) i zajął 5. miejsce w klasyfikacji kierowców.

Początek końca w F1 i nowa przygoda

Pod koniec 2020 roku ambicje Grupy Renault przyjęły zupełnie inny obrót. Pod nadzorem nowego dyrektora generalnego Luca de Meo firma postanawia zmienić tożsamość swojego zespołu F1, zmieniając jego nazwę Alpine Zespół F1. Koniec z żółtym i czarnym, ustąp miejsce francuskiemu błękitowi. Abitebou, który nadzorował markę przez kilka miesięcy, nie będzie już zaangażowany. Na początku 2021 roku nagle i ku zaskoczeniu wszystkich opuścił Renault, w którym spędził ponad 20 lat. 

Zastąpiony przez Laurenta Rossiego jako dyrektor generalny dsAlpine 11 stycznia 2021 r. mieszkaniec Ile-de-France opuścił na dobre świat Formuły 1, ale powrót do formy nie trwał długo. W maju Abiteboul integruje się zespoły Mecachrome, producent silników F2 et F3jako doradca ds. działań konkursowych. Jej misją było „ zaproponować strategiczne opcje średnioterminowego rozwoju działalności grupy w sportach motorowych. »

Kilka miesięcy później, wstępuje w szeregi funduszu inwestycyjnego HCVC, wtedy zostaje nazwany Prezes Zarządu CDK Technologies, jednej z największych morskich stoczni regatowych z siedzibą w Port-la-Forêt (Finistère), w marcu 2022 r. W ostatnich tygodniach jej nazwa zaczęła krążyć po wybrzeżu Hyundai, pozbawiony jasnego przywództwa dla swojego programu w WRC.

Czas wrócić do sportów motorowych

Cyril Abiteboul WRC Hyundai

Cyril Abiteboul w nowych barwach. ©Hyundai

Poszukiwanie stałego głównego zespołu przez ponad rok i usunięcie Andrei Adamo, Hyundai Motorsport ostatecznie przekonało Abiteboula do podjęcia wyzwania, które było bezprecedensowe dla tego specjalisty Formuły 1. Negocjacje, które wydają się trwać dłużej niż oczekiwano, obaj strony zgodziły się, że Francuz obejmie dowództwo nad południowokoreańskim statkiem.

Oczekiwany na miejscu wkrótce, ponieważ rozpoczęcie sezonu 2023 odbędzie się w Monte-Carlo już za kilka dni (19–22 stycznia), Abiteboul ma bardzo konkretny cel: zapewnić Hyundaiowi koronę kierowców, która została odrzucona na koreańskim stadionie marki od czasu jej przybycia do WRC w 2014 roku.

« Cieszę się z możliwości dołączenia do Hyundai Motorsport jako szef zespołu od 2023 roku, powiedział. W sporcie motorowym, podobnie jak w całej swojej działalności, marka Hyundai ostrożnie buduje swoją pozycję lidera.

Jestem podekscytowany możliwością bycia jego częścią i zarządzania programami WRC i Customer Racing, w których zespół udowodnił już, że jest silnym rywalem. Nie mogę się doczekać, aż zanurzę się w społeczności rajdowej i dowiem się więcej o tym spektakularnym sporcie. Hyundai zapewnił mi całe swoje wsparcie, aby zapewnić płynne przejście do tej roli. Nie mogę się doczekać, żeby zacząć. »

Abiteboul szybko zanurzy się w kąpieli. Ledwo nazwany, napotyka niemałą przeszkodę w postaci monegaskiego klasyka. Jeśli porażka z Toyota z pewnością zostanie wybaczone, ponieważ czas jest napięty, Francuz będzie musiał szybko pokazać, że jest odpowiednią osobą, która pomoże Hyundaiowi wrócić na szczyt, a jego wiedza o F1 pozwoli mu zabłysnąć w WRC.

To zależy od niego.

CZYTAJ TAKŻE > Cyril Abiteboul mianowany dyrektorem Hyundai Motorsport

Gonzalo Forbes

Odpowiedzialny za formuły promocji (F2, F3, FRECA, F4...). Niesiony dzięki łasce Franco Colapinto.

1 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

12 o 01:2023

Cyril A., prestiżowy szef, ale nowy w WRC... czy ważne jest, aby jego plan działania zakładał zamknięcie rozdziału Hyundaia w WRC i przygotowanie rozdziału Hyundaia w F1 do 2026 roku?

Aby napisać komentarz