Krótkie historie o 100 zwycięstwach Citroëna w WRC

Oprócz objęcia pozycji pierwszych liderów sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) 2019 pod koniec Monte-Carlo, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia umożliwili Citroënowi osiągnięcie kamienia milowego w postaci 100 zwycięstw w WRC. Warto zajrzeć w przeszłość, do zwycięskich samochodów Chevrons na światowym poziomie.

opublikowany 29/01/2019 à 17:42

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Krótkie historie o 100 zwycięstwach Citroëna w WRC

Rajd samochodowy Katalonii 1999: Pierwszy

Citroën odnosi sukcesy tam, gdzie Peugeot o mały włos: wygranie rundy Pucharu Świata za pomocą Kit-Cara, tuż przed samochodami z napędem na cztery koła! Ten wyczyn jest dziełem śp Filip Bugalski. Odpowiedzialny za rozwój Xsary, trzykrotny mistrz Francji w tej dyscyplinie, korzysta z krętych dróg Katalonii (Hiszpania) oraz mniejsza waga jego samochodu w porównaniu do WRC (co najmniej -200 kg), aby zabłysnąć swoim talentem.


Philippe Bugalski i Jean-Paul Chiaroni w zestawie Citroën Xsara Kit-Car. ©DPPI

Pourtant, rien n’était gagné, car au soir de la première étape, c’est son Jésus Puras, engagé avec une autre Xsara kit car privée, qui menait les débats de sept secondes. Hélas, l’Espagnol renonçait le lendemain en raison d’une avarie électrique. « Bug » contrôlera son compatriote Didier Auriol (Toyota) pour l’emporter avec une trentaine de secondes d’avance. „Dla Citroëna i dla mnie to piękny dzień”, Seine-et-Marnais był usatysfakcjonowany.

Tour de Corse 2001: Premiera Xsary WRC

Francuski producent nie spieszył się z opracowaniem wersji Xsary WRC. W rezultacie, gdy w 2001 roku przyjechał na asfaltowe rundy, był już na poziomie sprawdzonych Subaru, Forda i Peugeota! Dobra rzecz, która może się wydarzyć cel postawiony przez szefa Guya Fréquelina: co najmniej jedno zwycięstwo. 

 

 

Pozbawiony sukcesu w San Remo z powodu nadmiernej pewności siebie, Jezus Puras módlcie się do Pana, aby jego przewodnictwo budowane od pierwszych etapów utrzymało się. Citroën zostaje pozbawiony obecności Philippe’a Bugalskiego, który w piątek urwał mu lewe przednie koło. Pozostawiony sam sobie w walce z armadą Peugeot, Hiszpan stawił opór „mistrzowi asfaltu”, Gillesowi Panizziemu (Peugeot), aby wygrać wraz ze swoim pilotem Markiem Martim. 

 

Rajd Niemiec 2002: Pierwszy z Loeb 

Będąc blisko pierwszego sukcesu w WRC w Monte-Carlo kilka miesięcy wcześniej (ukarany za nielegalną zmianę opon, gdy był na prowadzeniu), Sebastien loeb potwierdza swoją władzę u szczytu 28 lat spędzonych na ziemi niemieckiej. Alzatczyk nie ma łatwego czasu, bo Richard Burns (Subaru) jedzie tuż za nim pomiędzy winnicami regionu Trewiru aż do finałowego odcinka specjalnego. I to nie małe krwawienie z nosa mogło go powstrzymać: 

 

 

„Zwycięstwo nadeszło i Przekonałem się o tym na rajdzie, który bardzo chciałem wygrać, tym, który odbywa się najbliżej mojego domu, na oczach wszystkich moich znajomych, cieszył się przyszły rekordzista tytułów (9). Szczerze mówiąc, przyznaję, że trudno mi to sobie uświadomić. Mam fantastyczny samochód, prowadzony przez zespół, który jest nie mniej fantastyczny. Zyskamy więcej. » Prorocze słowa!

Monte-Carlo 2007: Kolej na C4

Wprowadzając C4, ludzie z Citroën Sport idą w kierunku ewolucji. Aby odpowiednio przygotować się do afery, marka oficjalnie wycofała się w 2006 roku, aby przenieść wszystkie swoje wysiłki na C4. 


Sébastien Loeb i Daniel Elena na Rajdzie Monte Carlo 2007. © ALEXANDRE GUILLAUMOT / DPPI

To nie zmiana opon na BF Goodrich (w 2007 r.) i Pirelli (do 2010 r.) zakłóci rozwój Chevronów. Jako taki, Monte-Carl' 2007 ma wartość referencyjną. Podczas gdy Ford ma dojrzałego Focusa, Sébastien Loeb i Daniel Elena nie mają kompleksów, jeśli chodzi o maksymalne wykorzystanie możliwości zupełnie nowego C4. Wynik: sukces, któremu towarzyszyło podwójne podziękowania dla Dani Sordo i Marca Martiego.

C4 nawet stanie się Citroën odnoszący największe sukcesy w WRC z 35 rajdami wygranymi w latach 2007–2010. W tym samym przedziale Ford wygrał tylko 20.

 

Rajd Sardynii 2011: Lancia pokonana

Bez względu na to, jak bardzo dominujesz w swojej dyscyplinie, bicie rekordów wymaga czasu. Pobicie rekordu 12 sukcesów Lancii w latach 73–1974 zajęło Citroënowi prawie 1992 lat. 

 

 

To jeszcze raz Sébastien Loeb, który dodatkowo utrwala markę założoną przez André Citroëna w księgach WRC podczas Rajdu Sardynii, " To pierwszy raz, kiedy wygrałem tego typu zawody, cały czas będąc na trasie jako pierwszy. » – wspominał wtedy. Tym razem duży C4 (rozstaw osi 2 mm) ustąpił miejsca małemu DS608 (3 mm), który będzie dostępny do 2 roku. 

Rajd Finlandii 2016: najszybszy 

Żarty na temat hojnego temperamentu Krisa Meeke stały się niezliczone. Jednak Irlandczyk z Irlandii Północnej może osiągnąć wszystko, co pokazuje jego zwycięski Rajd Finlandii w 2016 r. DS3 WRC, angażowany przez PH Sport, połyka odcinki specjalne z zawrotną średnią prędkością 126,60 km/h. Jeszcze nigdy rajd WRC nie przebiegał tak szybko!

 

„Dla kierowcy WRC zwycięstwo w Rajdzie Finlandii jest ostatecznym celem przed zdobyciem tytułu mistrza świata, rozpoznał Krisa Meeke. To zwycięstwo zostało zbudowane w Ouninpohja. Kiedy pojawił się pierwszy przejazd, nie znałem swojego czasu, ale wiedziałem, że pojechałem dobrze. Jednak nie pomyślałbym, że Jari-Matti Latvala może zabrać trzynaście sekund! » Dlaczego lepiej rozumiemy, patrząc na kamerę pokładową: 

 

 

 

Rajd Katalonii 2018: Ostatni z Loebem

Dziewięciokrotny mistrz świata chciał ponownie zasmakować WRC po trzyletniej przerwie. Szalony zakład, bo przecież prowadzenie nowej generacji C3 WRC różniło się od poprzednich samochodów: 380 koni mechanicznych i niezwykle rozwinięte aero ! Po dwóch etapach na katalońskiej ziemi Sebastien Loeb traci do liderów 19 cali. Nie najlepiej…

Francuz, mimo upływu lat, nadal tak samo waleczny, rozpoczyna powrót do gry diabelski Vauvert. Połyka je wszystkie, znaleźć się na pierwszym miejscu rano ostatniego etapu dzięki dobremu wyborowi opon. Stragan wokół ronda podbija serca fanów, ale pod koniec napięcia Loeb-Elena osiąga swój 79. sukces w WRC!

 

 

Rajd Monte Carlo 2019: setny

Nie powinniśmy się już dziwić, rundy WRC stały się bardziej niezdecydowane niż wyścigi. F1. Tym samym odbyło się inauguracyjne spotkanie sezonu 2019 Thierry Neuville (Hyundai) I Sebastian Ogier poddać się najbliższy pojedynek w historii Monte-Carlo (przy wszystkich 87 edycjach). 

Podczas gdy Belg zgubił się na torze poza piątkowym odcinkiem specjalnym, odchodzący mistrz, kładąc pierwsze laury, utrzymał kurs pomimo piekielnego upału: 

 

Jednak potrzeba było czegoś więcej, aby wyprzeć go z pierwszego miejsca. Pomimo względnego braku wiedzy na temat swojej maszyny, Gapençais w towarzystwie Juliena Ingrassii zaszczycił swojego nr 1, utrzymując w sumie przewagę 2”2! Mistrz świata Sébastiena w barwach Citroëna to może jeszcze nie historia… 

Statystyki zwycięstw Citroëna w WRC (po Monte-Carlo 2019)

Liczba zwycięstw na samochód:

C4 WRC: 36

Xsara WRC: 32

DS3 WRC: 26

C3 WRC: 3

Zestaw Xsara Kit-Car: 2

 

Liczba zwycięstw na kierowcę:

Sebastien Loeb: 79 

Sebastien Ogier: 8

Chris Meeke: 5 

Carlos Sainz : 2

Philippe Bugalski: 2

Dani Sordo: 1

Mikko Hirvonena: 1

François Duval : 1

Jezus Puras: 1

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz