Zwycięzca Rovanperä w Szwecji i nowy lider mistrzostw

Kalle Rovanperä odniósł bezsporne zwycięstwo w Szwecji i objął prowadzenie w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Thierry Neuville i Esapekka Lappi uzupełniają podium.

opublikowany 27/02/2022 à 13:18

Medhiego Casauranga

1 Zobacz komentarze)

Zwycięzca Rovanperä w Szwecji i nowy lider mistrzostw

Kalle Rovanperä (Toyota) zwycięzca Rajdu Szwecji 2022. © Nikos Katikis / DPPI

Kiedy Harri Rovanperä wygrał Rajd samochodowy ze Szwecji za kierownicą Peugeot 206 WRC W lutym 2001 roku mały Kalle miał zaledwie cztery miesiące. Dwadzieścia jeden lat później syn dodał także nazwisko Rovanperä do listy zwycięzców jedynej imprezy lodowej Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC).

Kalle Rovanperä (Toyota) a en effet disputé un rallye exempt de toute erreur et signe sa troisième victoire en WRC à seulement 21 ans ! " Jestem bardzo szczęśliwy ! Nie spodziewałem się, że osiągnę taki wynik, szczególnie otwierając tor w piątek. Samochód spisał się znakomicie przez cały rajd, bardzo komfortowo czułem się za kierownicą. »

Choć zwykle powściągliwy, Kalle Rovanperä wyjaśnił swoją powściągliwość, gdy opuszczał kokpit po mecie. „ Ten tydzień był bardzo trudny dla całej populacji Ukrainy. Naprawdę nie mam ochoty świętować zwycięstwa. Chcę tylko mieć nadzieję, że Ukraińcy zachowają nadzieję w tych strasznych czasach. »

Podium uzupełnili Thierry Neuville (Hyundai) et Esapekka Lappi (Toyota). Les dernières spéciales n’auront apporté aucun changement à la hiérarchie de l’épreuve. Le Belge sauve des points précieux pour son équipe Hyundai Motorsport, qui a perdu Ott Tanak na bardzo początku zawodów Oliver Solberg (6.) doznał w sobotni wieczór problemów mechanicznych.

„Po Monte Carlo było dużo pracy w fabryce. Jesteśmy na dobrej drodze, chcę podziękować całemu zespołowi. Nadal jest wiele do zrobienia, ale jest poprawa”, powiedział pozytywnie Thierry Neuville.

Pour son premier rallye pour le compte d’une écurie d’usine depuis la fin de saison 2019, Esapekka Lappi a rempli la mission que le Toyota Gazoo Racing lui avait fixé. Troisième, le Finlandais voit le bout du tunnel marqué par plusieurs contre-performances avec M-Sport Ford. En 2021, il était même sans volant régulier en Mondial des rallyes !

„Gdybym podjął ryzyko, drugie miejsce byłoby wykonalne, ale już jestem niezwykle zadowolony z tego podium, które było pierwotnym celem, wyjaśnił Esapekka Lappi. Przez cały weekend nie miałem żadnych problemów z samochodem. »

Jeśli chodzi o mistrzostwo kierowców, Kalle Rovanperä opuszcza Szwecję z pełnymi walizkami. 21-latek obejmuje prowadzenie w klasyfikacji generalnej.

Postrzegany jako faworyt do zdobycia tytułu dzięki dwóm sezonom, w których zajmował drugie miejsce w 2020 i 2021 r. Sebastian Ogier, Elfyn Evans (Toyota) był więcej niż rozczarowujący (porzucenie). Walijczyk popełnił błąd w pierwszym niedzielnym odcinku specjalnym, wdając się w bójkę z Kalle Rovanperä o prowadzenie imprezy. Przód uszkodzony w ścianie śniegu, hybryda Toyoty GR Yaris nie mogła tak dalej jechać.

Jego szef, Jari-Matti Latvala, próbował go bronić, przerzucając odpowiedzialność na kierownictwo wyścigu, które w nocy z soboty na niedzielę zdecydowało się ukarać Elfyna Evansa, po emocjonującym zakończeniu 13. odcinka specjalnego.

Silnik i chłodnica Toyota GR Yaris

Uszkodzona Toyota GR Yaris Rally1 należąca do Evansa-Martina. ©DR

„To nie było w porządku, że został ukarany 10 sekundami. Tak naprawdę nie zyskał czasu na koniec tego odcinka specjalnego (patrz wideo poniżej. Notatka redaktora). Stracił nawet kilka sekund wyjeżdżając z toru. Ta decyzja komisarzy dodała mu presji, ponieważ Thierry (Neuville) w klasyfikacji generalnej nagle deptał mu po piętach, tracąc około 3 sekundy.

Ta niewielka luka zmusiła go do ataku w niedzielny poranek. Popełnił mały błąd, tracąc tylną oś i poślizg. Kontakt z zaspą śnieżną spowodował trzy obroty. » Elfyn Evans ma tylko cztery jednostki w mistrzostwach kierowców, te startujące w Monte-Carlo pod koniec stycznia. 

Triumfujący w Monte Carlo dzięki Sebastienowi Loeb, M-Sport Ford nagle znalazł się w kolejce na nordyckim lodzie. Tylko Gus Greensmith i Jonas Andersson umieszczają hybrydę Forda Pumę w pierwszej dziesiątce (10. miejsce); Craiga Breena-Paul Nagle zniknął z pierwszego etapu po zjechaniu z drogiAdriana Fourmaux i Alexandre Coria nie mogli rozpocząć ostatniego dnia z powodu problemów mechanicznych.

W WRC2 obrońca tytułu Andreas Mikkelsen (Skoda) zwyciężył ze swoim nowym pilotem Torsteinem Eriksenem. Norweg pokonał swojego rodaka Ole Christiana Veibiego (Volkswagen). Do tej kategorii nie zgłoszono żadnego Francuza. Wreszcie Junior WRC rozpoczął sezon 2022. W kategorii, która przyciągnęła tylko sześciu kandydatów do rajdu, Brytyjczyk Jon Armstrong pokonał Finna Lauri Joonę na pokładzie nowego Forda Fiesty Rally3.

Ostateczny ranking generalny:

Klasyfikacja Mistrzostw Kierowców:

Znajdź w numerze AUTO 2352tygodniowo, dostępny cyfrowo w poniedziałek wieczorem i w środę w kioskach, analiza WRC w Szwecji przeprowadzona przez naszego specjalnego korespondenta.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

1 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

1 Uwagi)

S

Eddiego Heinricha

27 o 02:2022

Wszystko z wadliwym układem hybrydowym, poza zwiększaniem masy, jaki jest w tym sens?

Aby napisać komentarz