Toyota, mistrz producentów WRC: spojrzenie wstecz na wspaniałą historię

W tę niedzielę, 23 października, zespół Toyoty zdobył swoją szóstą koronę producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Spojrzenie wstecz na tę niesamowitą podróż, która rozpoczęła się 30 lat temu od Celiki, a następnie Corolli i Yarisa.

opublikowany 23/10/2022 à 16:31

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Toyota, mistrz producentów WRC: spojrzenie wstecz na wspaniałą historię

Toyota Celica naznaczyła lata 1990. © DPPI

1993

Jak możemy zapomnieć o barwach Castrol umieszczonych na Toyota Celica Turbo 4WD? W zakrętach jego rura wydechowa buchała płomieniami, podczas gdy Juha Kankkunen pędził po czwarty tytuł mistrza świata, przy wsparciu Didiera Auriola, zwycięzcy zwłaszcza Monte-Carlo.

Celica zdobyła już dwa tytuły mistrza świata, ale była to klasyfikacja zarezerwowana dla kierowców z Carlos Sainz w latach 1990 i 1992. Tym razem Toyota, która miała okres świetności rallye praktycznie od powstania tego sportu wyprzedził on w wieczór RAC inną legendarną w tej dyscyplinie markę Ford o 12 punktów.

https://youtu.be/zhxYCG2_6S4

1994

Francuska publiczność miło wspomina ten rok. Występ Didiera Auriola i Bernarda Occelliego, zwycięzców trzech rund, pozwolił Francji w końcu wywalczyć tytuł wśród Kierowców, nawet jeśli trzeba było wykorzystać kraksę Carlosa Sainza w brytyjskim lesie RAC.

„Słuchając radia tuż przed rozpoczęciem programu specjalnego, wiedziałam, że Carlos wyszedł” – wyjaśniła wówczas Auriol. Bernard powiedział mi, że jesteśmy mistrzami świata, nie chciałem mu wierzyć, ale dobrze usłyszeliśmy. Potem miałem problemy z koncentracją. Pojechałem bardzo źle, a nawet wypadłem z drogi. To wszystko, jestem pierwszym francuskim mistrzem świata. Dla Sainza jest to trudne, ale przechodziłem przez to już wcześniej. Teraz cała się uśmiecham, ale jeszcze niedawno miałam łzy w oczach. »

Auriol wygrał Sanremo w 1994 r. © DPPI / F. Baudin

Toyota osiąga także wyczyn zawsze pojawiając się na podium we wszystkich 10 spotkaniach sezonu!

1999

Po wykluczeniu z mistrzostw w 1995 roku (niespełniający wymagań ogranicznik powietrza w Celice) Toyota zdystansowała się od WRCi skorzystał z okazji, aby opracować bardziej kompaktowy WRC, Corollę. Pojawił się w 1997 r., zasłynął w 1998 r. kilkoma prestiżowymi sukcesami, ale Carlos Sainz pamięta go przede wszystkim dlatego, że wypuścił go kilkaset metrów przed metą na torze RAC! Porażka, która pozwoliła wrogiemu bratu Mitsubishi zwyciężyć zarówno wśród Producentów, jak i wśród kierowców.

Rok później laury są wspólne. Do koronacji kierowców Mitsu' za pośrednictwem Tommiego Mäkinena, do trofeum producentów Toy' dzięki bardziej jednorodnym i regularnym kierowcom (tylko jeden sukces w Chinach dla Didiera Auriola, ale 15 podium!). Wezwanie F1 będąc zbyt silnym, Toyota Team Europe zaprzestała oficjalnego zaangażowania pod koniec 1999 roku, pozostawiając Corollę w rękach prywatnych zespołów.

https://youtu.be/asiXc4UyZJ0

2018

Esapekka Lappi na Rajdzie Katalonii 2018. © Paulo Maria / DPPI

O ile lata 1990. XX wieku naznaczone były walkami japońskich firm, o tyle nowy wiek poświęca europejskie zespoły. Na chęć powrotu Toyoty będziemy musieli poczekać do 2017 roku WRC, dzięki nowemu przepisowi dopuszczającemu bardziej spektakularne samochody.

Odtąd to już nie w Niemczech, ale w Finlandii, w Jyväskylä, producent rozwija swój program rajdowy. Była sława Tommi Mäkinen jest szefem nowej organizacji o nazwie Toyota Gazoo Racing. Na jego przywódcę wybrano Jari-Matti Latvalę, ale to młody talent, który w 2018 roku eksploduje na wysokim poziomie: Ott Tanak.

Głównym przeciwnikiem okazuje się Estończyk, protegowany Markko Martina Sebastian Ogier (Ford), ale awaria mechaniczna w Walii wyklucza go z gry Toyota może się pocieszyć zdobytym tytułem Producentów M-Sport Forda, Citroena i Hyundaipod koniec jednego z najbardziej konkurencyjnych lat w historii WRC.

2021

Ott Tänak uległ syrenom Hyundaia, ale Toyota nic nie straciła, bo referencyjny Sébastien Ogier postanawia zakończyć tam karierę. Francuz z łatwością wczuł się w rolę lidera mężczyzn w TGR i udało mu się kontrolować postępy swojego kolegi z drużyny Elfyna Evansa, aby zdobyć tytuł w 2021 roku.

Pod nieobecność Citroëna i dysponując mniej wydajnymi Fordami, Toyota stała się zespołem referencyjnym w WRC, zdobywając 18 podium w 12 wyścigach dzięki trzem załogom.

2022

Toyota Yaris w trybie hybrydowym jest jeszcze bardziej wydajna. © czerwony Byk Pula treści

Hierarchia ta staje się jeszcze bardziej oczywista, gdy WRC przyjmie hybrydowy regulamin Rally1. Wciąż używany od 2017 r. Yaris jest teraz dostępny w nowej, zelektryfikowanej wersji GR. Mniej lekki niż jego starsza siostra, mniej zaawansowany mechanicznie (mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zamiast sterowanego centralnego mechanizmu różnicowego), w zamian korzysta z akumulatora o pojemności 3,9 kWh i MGU zapewniającego dodatkowe 100 kW (134 KM) przy przyspieszaniu.

Wykorzystując klan M-Sport z obniżonym budżetem i wewnętrznymi napięciami w Hyundaiu, Toyota rozbija sezon 2022: siedem zwycięstw w 12 rundach (przed finałem w Japonii) i pojawienie się nowej gwiazdy, młodego Kalle Rovanperä. Fin bije wszelkie rekordy wczesnej dojrzałości już w wieku 22 lat, odnosząc pierwsze zwycięstwo wśród kierowców.

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz