Dakar 2024 – Al-Attiyah zepsuty, Loeb wygrywa 48-godzinny wyścig przed Sainzem!

W piątkowy poranek Sébastien Loeb zwyciężył w strasznym 48-godzinnym wyścigu. W klasyfikacji generalnej wraca na 3. miejsce, tracąc 30 minut do nowego lidera Carlosa Sainza. Nasser Al-Attiyah nie wygra Dakaru (mechanicznie), podobnie jak Stéphane Peterhansel (mechanicznie) i Yazeed Al-Rajhi (wypadek).

opublikowany 12/01/2024 à 07:19

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

Dakar 2024 – Al-Attiyah zepsuty, Loeb wygrywa 48-godzinny wyścig przed Sainzem!

Pusta dzielnica pokonała Nassera Al-Attiyaha. © DPPI / Antonin Vincent

Dakar 2024 – klasyfikacja 48 godzin

Generalna klasyfikacja

Le Dakar Czy rok 2024 rozgrywa się w Pustej Dzielnicy? Pustynia wydm, której powierzchnia dorównuje kontynentalnej Francji, okazała się bezlitosna dla poszukiwaczy przygód 46. edycji rallye-raid, na którym odbywa się 48 Hours Chrono, wyjątkowa koncepcja sceniczna wywodząca się z wyobraźni Davida Castery, dyrektora wydarzenia.

Prawie 600 km w całości wytyczonych na wydmach, czas zamrożony o zmroku i siedem biwaków rozmieszczonych na terenie odcinka specjalnego, których zadaniem jest powitanie zawodników zgodnie z ich postępami, a następnie wypuszczenie ich o świcie następnego dnia: nigdy wcześniej – nie widziane z autentycznego afrykańskiego Dakaru! Wisienką na torcie był fakt, że brak połączenia i sieci uniemożliwiał załogom poznanie ich tymczasowej klasyfikacji w czwartkowy wieczór. Ponieważ pomoc z zewnątrz była zabroniona, nie byli w stanie być na bieżąco. Nawet my nie wiedzieliśmy, dokąd zmierza wyścig!

Dopiero w ten piątkowy poranek, kiedy etap kończy się w zaskakujący sposób, a zwolennicy odnajdują łączącą trasę i święte łącze internetowe, można dokonać pierwszej oceny. I to jest niszczycielskie.

Al-Attiyah poza walką o zwycięstwo

W piątek rano los spotkał posiadaczy tytułu, tych, których uważaliśmy za nietykalnych: Nassera Al-Attiyaha i Mathieu Baumela (Prodrive). Katarski pilot i jego francuski nawigator ograniczyli szkody pomimo zajętej w czwartek pozycji wyjściowej. Do pozostałych zawodników stracili zaledwie 20–30 minut, co jest niezłym osiągnięciem, biorąc pod uwagę brak śladu prowadzącego motocyklistę na dziewicze wydmy (motocykle mają oddzielną trasę w tym 48-godzinnym chronologicznym kronice).

Jednak wszystko zmieniło się na 530 km. Poważny problem mechaniczny zmusił odniesienia do rajdów do zatrzymania się na sesję mechaniczną. Przeszedł przed nimi Guerlain Chicherit (Toyota, który przetrwał scenę pomimo uporczywej choroby wydmowej) czuł, „że mają to już od dawna”.

Choć w końcu udało mu się wyjechać, duet przekroczył linię mety… 2 godziny i 45 minut za Sébastienem Loeb ! Łącznik i piasta lewego przedniego koła zostały po prostu urwane! Pewne jest, że tandem Al-Attiyah-Baumel nie pojedzie trzykrotnie z rzędu w Dakarze.

Al-Rajhi w domu, Peterhansel niezadowolony

To przejście na dalekim południowym wschodzie Arabii Saudyjskiej kosztowało już dwóch faworytów ogromne zwycięstwo w walce o ostateczne zwycięstwo. Yazeed Al-Rajhi i Timo Gottschalk (Toyota) wycofali się po przejechaniu 51 km po serii kilku przewrotów przy dużej prędkości. Saudyjski kierowca, lider klasyfikacji generalnej przed sędzią pokoju, aż do tego momentu nie przestawił koła zbieżności. Za ten błąd płaci się na tej pustyni, której zapewne nie zna tak bardzo, jak odcinki wydm na północy kraju.

Jakieś 200 km dalej to „Monsieur Dakar” pożerał piasek. Stéphane Peterhansel i Édouard Boulanger złapali gumę w swoim supernowoczesnym i technologicznym Audi RS Q e-tron hybrid. Zdarzenie, które zwykle trwa tylko kilka minut. Tyle, że podnośnik hydrauliczny już nie działał. A w wąskim kokpicie niemieckiego 4×4 nie było „staromodnego” podnośnika awaryjnego. Dlatego zawodnik, który miał 14 zwycięstw w Dakarze, musiał uzbroić się w cierpliwość do czasu przybycia ciężarówki z pomocą techniczną. Wynik: stracone 2 godziny. Nie wygra Dakaru 2024.

Powrót Loeba

Kogo nam w takim razie pozostawiono? Zderzenie pokoleń i technologii. Carlos Sainz (61 lat) i Lucas Cruz (Audi) prowadzą z niewielką przewagą nad swoimi szwedzkimi kolegami z drużyny Mattiasem Ekströmem (45 lat) i Emilem Bergkvistem. Ich hybrydowe Audi (trzy silniki Formula Electric i jeden silnik turbo DTM pełniący funkcję generatora) jest nie do pobicia na grzbietach wydm. Ich zdolność do przyspieszania i przyspieszania jest bezkonkurencyjna w porównaniu z pojazdami z napędem 4x4 z silnikami benzynowymi (Prodrive, Toyota).

Z pewnością Sainz prowadzi w wyścigu z 20-minutową przewagą nad kolegą, ale kto jest na 3. miejscu ze stratą 29 minut? Sébastien Loeb (49 lat) i Fabian Lurquin (Bahrain Raid Xtreme)! Alzatczyk i jego belgijski pilot jechali na tym etapie jak szaleni i wygrali 48-godzinny wyścig z minimalną przewagą nad Sainzem (2 minuty). Ale reszta to pestka!

Sébastien Loeb częściowo odniósł sukces w swoim śmiałym ryzyku podjętym na 5. etapie. Dziewięciokrotny mistrz świata WRC dobrowolnie przyjął 15-minutową karę, aby nie znaleźć się w czołówce samochodów 48-godzinnego wyścigu i tym samym skorzystać z wolnego toru przed sobą. Nie musiał martwić się o nawigację i postawić nogę.

Faktem jest, że jego nakład w klasyfikacji generalnej pozostaje dość znaczny w porównaniu z Carlosem Sainzem. Może uspokoić siebie, planując uroczystości na drugą połowę Dakaru, która rozpocznie się ponownie po dniu odpoczynku w sobotę w Riyadzie. Wydmy będą obecne, ale w mniejszych ilościach niż w Pustej Dzielnicy. Kamienie znów się pojawią, a Audi cierpiące na poważną nadwagę bardzo tego nie lubią. Ale nie robi tego także Sébastien Loeb, który ma niefortunną tendencję do zbyt mocnych ataków, gdy zalecana jest ostrożność. Reszta Dakaru 2024 będzie ekscytująca!

CZYTAJ TAKŻE > Dakar zakończył dla lidera Yazeeda Al-Rajhi, ofiary poważnego wypadku

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)