15 lat temu: pierwsze zwycięstwo Sébastiena Ogiera w Rajdzie Monte Carlo

24 stycznia 2009 r. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia odnieśli swój pierwszy z dziewięciu sukcesów w Rajdzie Monte Carlo, po czterech pełnych zwrotów akcji dniach. 

opublikowany 25/01/2024 à 16:53

Medhiego Casauranga

0 Zobacz komentarze)

15 lat temu: pierwsze zwycięstwo Sébastiena Ogiera w Rajdzie Monte Carlo

©DPPI

Koniec lat 2000. zbiega się z dziwną eksmisją Rajd samochodowy Monte-Carlo w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA), chcąc zmniejszyć liczbę rund, uwzględniając jednocześnie nowe przejazdy, zdecydowała się wyrzucić Monte-Carlo z harmonogramu na rok 2009. Intercontinental Rally Challenge (IRC, przodekERC) zbiera jackpot i otwiera sezon.

Specyfikacje IRC pozwalają Automobilklubowi Monako (ACM) powrócić do oldschoolowego formatu wydarzenia, z pierwszym wydarzeniem specjalnym w środę rano i zakończeniem w środku „nocy w Turini” z dwoma przejazdami w sobotę o północy .

Czy 77. edycja Rajdu Monte Carlo będzie miała spadek jakości? Zupełnie nie! Obecne są gwiazdy IRC, a także Skoda, która powraca do rajdów Fabią S2000 dla Juho Hänninena i Jana Kopecky'ego. Dwóch byłych prezenterów WRC to freelancerzy, Didier Auriol i Toni Gardemeister. Przyszły pilot Toyota w WRC był tam także Kris Meeke (ale wycofał się po zjechaniu z trasy, co jest już nawykiem).

Ciekawostką tego testu jest operacja zaplanowana przez firmę BFGoodrich. Nazwany BFGoodrich Drivers Team, oferuje lokalnej załodze możliwość pokazania swojego potencjału na scenie międzynarodowej poprzez Peugeot inkubowany przez zespół Kronos.

W Monako tak Sebastian Ogier, świeżo ukoronowany tytułem Junior WRC, który przejmuje stery po głosowaniu dziennikarzy. „Mam szansę jeździć tym Peugeotem. Zaryzykowałem jazdę tym samochodem i zostałem wybrany. Bardzo się z tego cieszę »– zwierza się przed wyjazdem.

Na chrzest bojowy zostanie podany Gapençais. Odcinki specjalne występują na przemian na suchym asfalcie, niespodziewanych opadach śniegu, oblodzonym i mokrym tłustym podłożu. Trudno jest więc wybrać odpowiednią oponę, a różnice między zainspirowanymi kierowcami a pozostałymi są ogromne. W czwartkowe popołudnie Juho Hänninen miał półtorej minuty przewagi! Fin straci prowadzenie w czwartkowy wieczór z powodu przebitej opony. Mijają dwie minuty i Sébastien Ogier może z tego skorzystać, mimo że Francuz również padł ofiarą przebitej opony w SS3.

W piątek rano Sébastien Ogier i Julien Ingrassia mają 32 cale 4 przewagi nad Belgami Freddym Loixem i Isidorem Smeetsem (Peugeot). To nie wystarczy, aby z pewnością pokonać podwójną wspinaczkę na Turini. „Warunki ciągle się zmieniają, to nie koniec” – mówi Freddy Loix. Przyszły sześciokrotny mistrz WRC przed ostatnim sprinterem wykazał się zadziwiającą mądrością. „Opony są kluczem do wyniku w Monte Carlo. Zespół BFGoodrich bardzo dobrze nam doradził, myślę, że nigdy nie mylimy się co do opon. »

©DPPI

Na szczycie Turini ściany śniegu są imponujące, ale na początku i na końcu odcinka specjalnego droga jest sucha. Mając zaledwie 25 lat, francuski samorodek nie daje się zagubić i trzyma się obranego kursu. Pokonuje punkt zatrzymania z przewagą 1:43 nad Freddym Loixem i 2:21 nad Stéphane Sarrazinem, dwoma kierowcami o wiele bardziej doświadczonym! „To niesamowite uczucie. Ostatnie cztery etapy były bardzo trudne, jechałem z dużą rezerwą. Tutaj był bardzo fajny skład, byliśmy najmądrzejszą i najbardziej konsekwentną załogą. To się opłaca. » Sukces ten pozwolił opinii publicznej poznać Sébastiena Ogiera na kilka tygodni przed ukończeniem (jedynie) jego drugiego wyścigu WRC w Irlandii.

CZYTAJ TAKŻE > Rajd Monte Carlo 2024 – Kto może przeszkodzić Sébastienowi Ogierowi w zdobyciu 10. zwycięstwa?

Medhiego Casauranga

Pasjonat historii sportów motorowych we wszystkich dyscyplinach, nauczyłem się czytać dzięki AUTOhebdo. Przynajmniej tak mówią wszyscy moi rodzice, kiedy widzą moje imię w środku!

0 Zobacz komentarze)

Kontynuuj czytanie na te tematy:

Aby przeczytać także

komentarze

*Przestrzeń zarezerwowana dla zalogowanych użytkowników. Proszę vous connecter aby móc odpowiedzieć lub opublikować komentarz!

0 Uwagi)

Aby napisać komentarz